ביל גרוס לא מאמין לברננקי: רכישות האג"ח לא יסתיימו

יו"ר ה'פד' העריך אמש כי הבנק יתחיל לצמצם את הרכישות כששיעור האבטלה יגיע ל-7%, ויפסיק את הרכישות לגמרי כשיעד האבטלה של 6.5% יושג, ב-2014 ■ גרוס: "האם זו אפשרות ריאליסטית? בפימקו, אנחנו מעריכים שלא"

ביל גרוס, מנכ"ל פימקו, לא מאמין לברננקי. גרוס לא קונה את התחזית שסיפק אתמול יו"ר ה'פד', בן ברננקי, באשר לתוכנית רכישות האג"ח של ה'פד', ואומר שברננקי "מפחד פחד מוות מדיפלציה".

גרוס טוען כי "הנגיד מפחד פחד מוות מדיפלציה. בעוד אנחנו סובבים סביב רמת ה-1%, אני חושב שהנגיד, מכיוון שנותר לו זמן מוקצב בתור נגיד, ינחה את ועידת השוק הפתוח לא רק לעבר שיעור אבטלה, כפי שהודגש בנאום שלו, אלא לעבר יעד אינפלציה גבוה יותר. זו באמת מטרה".

ברננקי אמר אמש (ד'), במסיבת עיתונאים, כי הכלכלה ממשיכה לצמוח חרף הסביבה הפיסקלית הקשה, וכי בקרוב האינפלציה צפויה לחזור לאזור 2%. בנוגע לתוכנית הרכישות של ה'פד', אמר ברננקי כי האופן בו יפסיק הבנק את התוכנית עדיין נמצא תחת דיונים. בנוסף, ברננקי ביקש להרגיע את המשקיעים כשאמר כי לא יהיו העלאות אוטומטיות של שיעורי הריבית ברגע שיעד האבטלה יושג, וכי מרגע שתפסק תוכנית הרכישות ועד שיועלו שיעורי הריבית יעבור זמן. עם זאת, הוא ציין כי ייתכן שהתוכנית תצומצם כבר השנה, אם התחזית הכלכלית שלו תוכיח את עצמה.

ההערכה של ברננקי היא כי הבנק יתחיל לצמצם את הרכישות כששיעור האבטלה יגיע ל-7%, ויפסיק את הרכישות לגמרי כשיעד האבטלה של 6.5% יושג, ב-2014.

על כך אומר גרוס כי "בהתבסס על מה שהוא אמר, ובהתבסס על ההערכות שה'פד' נתן לנו נראה שכן, לקראת סוף השנה, כששיעור האבטלה יגיע ל-7.25%, ובמקרה שהאינפלציה תעלה ולא תשאר על 1%, ה'פד' יתחיל לצמצם ובסופו של דבר יסיים את זה, אולי ברבעון הראשון של 2014.

"האם זו אפשרות ריאליסטית? בפימקו, אנחנו מעריכים שלא. אנחנו חושבים שהנגיד וה'פד' נוקטים עמדה מעגלית. הוא מאשים את הצמיחה האיטית ואת הצנע הפיסקלי, ומצפה שבסוף השנה פתאום הכלכלה תצמח בקצב של 3%. הוא תולה את האשמה במחירי הדיור העולים בבעלי הבתים שפשוט אוהבים מחירי דיור גבוהים, במקום לשים דגש על המשכנתאות, מה שסיפק דלק לעליית המחירים מלכתחילה".