מה יש ביד למחזיקי אג"ח צים?

החברה לישראל מעקרת את האיום שיש כעת בידי הנושים

הרעש התקשורתי סביב הסדר החוב השני בצים עלה היום (ה') מדרגה. רגע לפני אסיפת מחזיקי האג"ח של החברה, הצפויה ביום רביעי הקרוב, שתדון בבקשת החברה לדחות תשלום בהיקף 25 מיליון דולר - עושים מחזיקי האג"ח של צים קולות של "תחזיקו אותי". עם זאת, ספק רב אם יש בידם באמת נשק אפקטיבי מול בעלי חברת הספנות.

צים חייבת למחזיקי האג"ח הפרטיות שהנפיקה 376 מיליון דולר (כ-1.35 מיליארד שקל), המהווים כ-13% מכלל החוב שלה. המחזיקים הללו נמצאים כיום במצב הנחות ביותר מבין נושי החברה, מאחר שקנו אג"ח בלי ביטחונות, והיום - בפעם השנייה בתוך ארבע שנים, הם מתבקשים לשלם מחיר על ההשקעה הכושלת שביצעו לפני שבע שנים. הכלי היחידי, על פניו, שיש בידי מחזיקי האג"ח, הוא הזכות להעמיד את החוב לפירעון מיידי ולקחת את החברה לפירוק (לפני יומיים אף איימו המחזיקים כי ינקטו נגד צים הליכים משפטיים בשל כוונתה לדחות את התשלום המדובר לסוף 2014).

אלא שכעת מציעה בעלת השליטה בצים, החברה לישראל, לוותר על בעלותה בחברה ולהפוך כמחצית מחובות צים למניות. בכך, היא מעקרת את איום הנושים, וממילא ספק גדול אם מחזיקי האג"ח באמת רוצים לקחת את צים לפירוק, שכן כנושים בלתי מובטחים הם יהיו המפסידים הגדולים ממהלך שכזה.

נראה שבסופו של דבר האינטרס של מחזיקי האג"ח בצים הוא הסדר שבו נשארת החברה לישראל בעלת שליטה, שכן רק גוף איתן כמוה יוכל להזרים הון חיצוני לחברת הספנות השקועה בחובות. בפוקר שהם משחקים כעת מול החברה לישראל, ספק אם דווקא עידן עופר יהיה זה שימצמץ ראשון.