נתניהו: לא לתת אמון ברוחאני; יוסיף לקדם את תוכנית הגרעין

בראיון ל"וושינגטון פוסט", שמיועד לאזני ממשל אובמה, אומר רה"מ כי "לא נוכל להניח למשטר האיראני לשחק את המשחק הזה... ישראל תמיד שומרת לעצמה הזכות לפעול ולהגן על עצמה, בכוחות עצמה, מפני כל איום"

בראיון ל"וושינגטון פוסט", שמכוון לאזני ממשל אובמה, קורא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא לתת אמון בנשיא הנבחר של איראן, חסן רוחאני. לדברי רה"מ, ינסה רוחאני להרגיע את הקהילייה הבינלאומית ובה בעת הוא יוסיף לקדם את תוכניתה הגרעינית של איראן. נתניהו אף מביע אי-אמון מרומז במחויבותו של הבית הלבן לפעול נגד איראן אם זו לא תזנח את תוכניתה הגרעינית.

נתניהו אמר כי הבחירות באיראן לא יחוללו כל שינוי ביזמה הגרעינית של משטר האייתאללות: "אני חושב שהבחירות משקפות אי שביעות רצון עמוקה של העם האיראני מהמשטר. לרוע המזל, לתוצאה אין יכולת לשנות השאיפות הגרעיניות של איראן. השאיפות האלה יוצאות לא מהנשיא הנבחר אלא ממי שמכונה 'המנהיג העליון', האייתאללה עלי חאמייני".

לדברי רה"מ, חאמייני הוא שמנחה את תוכנית הגרעין האיראנית ומפקח עליה. "הוא מוסיף להיות מחויב לתוכנית חימושה של איראן בנשק גרעיני, וחוששני שהבחירות לא ישנו זאת".

נתניהו אמר כי למרות שלרוחאני יצא שם של "מתון", הוא היה יועץ לביטחון לאומי של איראן וייצג אותה בשלבים קודמים של התדיינויותיה עם המערב על התוכנית הגרעינית. "הוא המחבר של הדוקטרינה שהייתי מכנה אותה דוקטרינת 'דבר והעשר (אוראניום)', והוא כתב ספר על כך".

שאלה: אם כך, אתה סבור שרוחאני פשוט יציג פנים מחייכות של המשטר האיראני?

נתניהו: "רוחאני עצמו אמר כי על-ידי הרגעת הקהילה הבינלאומית, איראן תוכל לקדם בהתמדה את תוכנית הנשק הגרעיני שלה. הנה ציטוט ישיר מדברים שאמר רוחאני ב-2004: 'בעת שדיברנו עם האירופים בטהראן, התקנו ציוד בחלקים של המתקן הגרעיני באיספאהאן'. ואז הוא אומר: 'על-ידי יצירת אווירה רגועה הצלחנו להשלים את העבודה באיספאהאן".

"אסור לנו להניח לאיראנים לשחק את המשחק הזה", הוסיף ראש הממשלה. "הם מנסים להרוויח זמן. הם מוסיפים להעשיר (אוראניום). הם מרחיבים את בסיס התוכנית הגרעינית שלהם. מה שאיראן מנסה להשיג אינו פצצה אחת או שתיים אלא 200 פצצות. הם מייצרים טילים בליסטיים בין-יבשתיים במקביל לפיתוח נשק גרעיני. הטילים האלה אינם מיועדים לנו; הם מיועדים לכם (האמריקנים). בתוך שש עד שמונה שנים, טילים אלה יוכלו להגיע לארה"ב. אם נניח למשטר כזה, משטר פורק עול, עם שאיפות משיחיות, אפוקליפטיות, להשיג נשק גרעיני, אנו מסכנים את העולם כולו; מעמידים את שלום העולם בסכנה גדולה".

שאלה: האם אתה מוכן לעשות משהו בעל אופי צבאי נגד איראן?

רה"מ: "לעולם איני מדבר על מה שאנו מוכנים לעשות, אך ישראל תמיד שומרת לעצמה את הזכות לפעול ולהגן על עצמה, בכוחות עצמה, מפני כל איום".

נתניהו רמז שהוא אינו בטוח האם אובמה אכן יפעל נגד איראן כאשר לא תהיה אופציה אחרת. בתשובה על שאלה האם הוא בוטח באובמה, האם הוא מאמין להצהרת הנשיא, שממשלו לא יקבל איראן גרעינית, אמר רה"מ: "אני מאמין שזו המטרה שלו. אני חושב שאנו כולנו עומדים למבחן, ועדיין לא ברור האם נצליח לגייס את הנחישות למנוע (איראן גרעינית)".

רה"מ חזר שוב על הטענות הישראליות, שהמשטר באיראן מעניק חסות לטרור גלובלי שפרוש ב-30 מדינות, ושטהראן, יחד עם חיזבאללה, זרוע של איראן, מקיימת התקפות טרור. זה נחשף בניגריה וקודם לכן בבולגריה. לדבריו, לחיזבאללה אין בעיה לתקוף בני לאומים אחרים, אך "ישראלים הם המטרה מס' 1".

"אסור להניח למשטר באיראן להשיג נשק שיאפשר לו לשלוט על שווקי הנפט במזה"ת ולהצית מירוץ חימוש גרעיני", הוסיף נתניהו. "זה משטר שמכחיש את השואה ומאיים לחסל את ששת מיליון היהודים בישראל".

על רקע זה, המסר של ישראל לשר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הוא לא להיכנע ללחצים לרופף את הסנקציות על איראן, אמר רה"מ. "חשוב להחמיר את הסנקציות, ולא לוותר".

על יזמת קרי לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים אמר נתניהו כי השיחות צריכות להתחדש מיד ללא תנאים מוקדמים: "אם קרי, שאנו תומכים במאמציו, יציב אוהל באמצע הדרך בין ירושלים לרמאללה, אני אכנס פנימה, ואני מתחייב להישאר שם כל עוד יימשכו השיחות".

לדבריו, ישראל אינה מציבה לפלסטינים אפילו תנאי אחד לפני תחילת המו"מ והוא מקווה שגם הפלסטינים ינהגו כך. אך רה"מ הדגיש, כי הסיבה העיקרית להעדר התקדמות במו"מ היא סירובם של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית ריבונית בשום גבולות שהם. "זו היתה ונשארה ליבת הסכסוך... הפלסטינים ייצטרכו להכיר במדינה יהודית כפי שאנו מכירים במדינה פלסטינית. היהודים, אם ירצו, יכולו לבוא למדינה היהודית. הפלסטינים, אם ירצו בכך, יוכלו לבוא למדינה הפלסטינית".

נתניהו ציין ששאיפתה של ישראל להגיע להסדר אינה נובעת מרצון לרצות את אומות תבל, אלא מהתנגדותה לפיתרון של מדינה אחת לשני עמים. "אני רוצה מדינה לעם היהודי, בצד מדינה לעם הפלסטיני", הוא אמר. "בה בעת, איני רוצה מדינה איראנית לאורך גבולותינו, שתמטיר על ערינו אלפי טילים".