ארה"ב מבקשת מהונג-קונג לעצור את סנודן המואשם בריגול

אדווארדו סנודן, מדליף סודות המעקב האלקטרוני של ארה"ב, מסתתר כנראה בהונג-קונג ■ הגשת כתב אישום פורמלי נגדו סללה את הדרך לפתיחת הליכי הסגרתו לידי השלטונות בארה"ב

ארה"ב ביקשה משלטונות-הונג-קונג לעצור את אדוארד סנודן, עובד-קבלן לשעבר של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), החשוד בהדלפת סודות המעקב האלקטרוני של ארה"ב. כך מסרו פקידי רשות אמריקניים שצוטטו אמש במדיה בארה"ב.

קודם לכן הודיע משרד המשפטים בוושינגטון, כי תובעים מטעמו הגישו נגד סנודן כתב אישום בבית-משפט באלכסנדריה, וירג'יניה, שכולל סעיפי אישום בריגול ובמסירת סודות מדינה למי שאינים מוסמכים לכך. עונשו המרבי עלול להגיע ל-30 שנות מאסר, אם הוא יורשע בדין.

הגשת כתב האישום נגד סנודן סללה את הדרך לפתיחת הליכי הסגרתו מהונג-קונג לארה"ב. משרד המשפטים האמריקני מבקש לעצרו עד שיושלם ניסוח בקשת ההסגרה הרשמית ויהיה אפשר להגישה להונג-קונג.

סנודן, בן 29, שהועסק ע"י חברת היעוץ והשירותים הממשלתיים בוז אלן המילטון כמומחה לטכנולוגיות מחשבים בסוכנות לביטחון לאומי (NSA), לא סיים בית-ספר תיכון, אך הוא השתכר כ-200 אלף דולר בשנה ב"בעבודה חלומית בהאוואי", כדבריו. כזכור, הוא הדליף ב-9 ביוני לעיתונים "וושינגטון פוסט" ו"גארדיאן" הבריטי מידע חסוי על שתי תכניות מעקב אלקטרוני של הסוכנות, גוף ביון שאחראי על ניטור מערכות תקשוב גלובליות ואיסוף מודיעין אותות (signal intelligence), ושידוע בכינוי "האוזן של ארה"ב". שבוע לאחר מכן, הוא חשף סנודן, מרצונו הטוב, את זהותו בראיון ל"גארדיאן".

הוא אמר באותו ראיון, שנערך בהוג-קונג, כי אין בדעתו להסתתר, אך הוא יודע שיהיו "מי שידאגו לכך שאסבול בגין מה שעשיתי". הוא גינה את המעקב האלקטרוני השיטתי אחר אזרחים חפים מפשע ואמר, כי "חשוב לשלוח מסר לממשלה שלא יהיה אפשר להפחיד את העם".

הודות לסנודן למד העולם, כי זה כמעט שש שנים כורה הסוכנות לביטחון לאומי מידע אישי מתנועת טריליוני מיילים, צ'אטים, מסמכים ותיקי וידיאו ואודיו על מי יודע כמה משתמשים ברחבי תבל, לרבות מיליוני אזרחים בארה"ב, הישר משרתים של חברות האינטרנט הגדולות ביותר בשוק האמריקני, שמשרתות למעשה את העולם כולו: מייקרוסופט, גוגל, פייסבוק, יאהו, AOL, אפל, פאל-טוק (שמשרתת לקוחות רבים בעולם הערבי), סקייפ ויו טיוב.

סנודן אף חשף, כי הסוכנות מנטרת וצוברת, מזה שבע שנים, נתוני תקשורות טלפוניות של מיליוני לקוחות "ורייזון", אחת מחברות הטלפוניה הגדולות ביותר בארה"ב. (מדובר במספרי טלפון, מי טילפן למי, מתי וכמה זמן נמשכה התקשורת, אך לא תוכן השיחות עצמן).

למרות שאמר תחילה, כי אין בדעתו להסתתר, ירד סנודן למחתרת לאחר הראיון ב"גארדיאן", שבו חשף את זהותו, אך פקידים אמריקניים מעריכים שהוא נמצא עדיין בהונג-קונג.

מומחים משפטיים מעריכים, כי כל ניסיון של ארה"ב להסגיר את סנודן ייתקל מיד בחומה גבוהה של מאבקים משפטיים ארוכים וסבוכים, שעלולים להימשך חודשים, אולי שנים, ושאת תוצאותיהם קשה לנבא. לארה"ב יש אמנת הסגרה עם הונג-קונג, אך היא מחריגה הסגרתם של חשודים בביצוע פשעים פוליטיים. פרקליטי סנודן בהונג-קונג יטענו, קרוב לוודאי, כי אי אפשר להסגירו לארה"ב בגלל החרגה זו וכי העבירות שמיוחסות לו נושאות "אופי פוליטי".

בהנחה שסנודן עדיין בהונג-קונג, ייתכן שייפתחו לפניו כמה אופציות נוספות. הוא יוכל להישאר שם אם ממשלת סין תחליט, שהסגרתו לארה"ב אינה משרתת את האינטרסים שלה. הונג-קונג אמנם נהנית מאוטונומיה, אך ביייג'ינג מקבלת את ההחלטות הסופיות בענייני חוץ וביטחון.

סנודן אף יוכל להפנות בקשה לקבלת מקלט מהוועדה הגבוהה של או"ם לענייני פליטים, שמטפלת ברוב בקשות המקלט של אנשים שמגיעים להונג-קונג. הטיפול בבקשות כאלה יכול להימשך חודשים, אפילו שנים, בגלל הצטברות תיקים רבים שלא זכו בטיפול. ממשלת הונג-קונג אינה יכולה להסגיר מבוקשים למדינה זרה כל עוד נמשך הטיפול בבקשות של אותם מבוקשים לקבל מקלט בוועדת הפליטים של או"ם.

"ניו יורק טיימס" מדווח היום (שבת), כי תומכים של סנודן, לרבות כמה אנשים שמקורבים לוויקיליקס, פנו לפקידים באיסלנד בשמו כדי לברר האם הוא יוכל לקבל מקלט במדינה זו. משרד הפנים של איסלנד הכריז, בהודעה, כי כל בקשה למקלט מדיני חייבת להיעשות בשטחה של איסלנד. איש עסקים איסלנדי מסר, שהוא העמיד מטוס פרטי במצב היכון כדי להטיס את סנודן לאיסלנד, אך ייתכן שבקשת הסגרה פורמלית של ארה"ב תקשה על יציאתו מהונג-קונג.

גלן גרינוואלד, כתב "גארדיאן" שפירסם את ההדלפות של סנודן, תקף בחריפות את החלטת ארה"ב להאשים אותו בריגול. בציוץ בטוויטר הוא כתב: "איך הדלפה לעיתון, שמדווחת לאזרחים על התנהלות ממשלתית סודית, היא בגדר ריגול?".