נעילה שלילית בבורסה; מניית כלל תעשיות זינקה 17.6%

הממשלה הכריעה היום: אישרה יצוא 40% מהגז הטבעי; המתנגדים מתכוונים לפנות לבג"ץ ■ בלווטניק בהצעת רכש לכלל תעשיות בפרמיה של 24% ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-533 מיליון שקל

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') בירידות שערים קלות לאחר שנפתח במגמה מעורבת. זאת, על רקע הניסיונות של הבורסות בעולם להתאושש מהדברים שאמר יו"ר הפדרל ריזרב בארצות הברית ביום רביעי, ולקראת החלטת הריבית של חודש יולי ביום שני, שתהיה גם החלטת הריבית האחרונה בכהונתו של הנגיד סטנלי פישר. מחזור המסחר היה נמוך מהממוצע והסתכם בכ-533 מיליון שקל.

בינתיים, המשקיעים ממשיכים להגדיל את החשיפה למניות שהתבטאה אף בעלייה בקצב הגיוסים לקרנות המנייתיות שגייסו בשבוע שעבר כ-90 מיליון שקל , בהובלת קרנות מניות בישראל שגייסו מתחילת החודש כ-140 מיליון שקל.

המסחר בבורסה ננעל ביום חמישי בירידות שערים של כ-1% בעקבות הירידות החדות שנרשמו בבורסות העולם באותו יום בעקבות הדברים יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי יום קודם לכן. מדד ת"א 25 ירד ב-0.99% ונקבע על רמה של 1,211.77 נקודות, ואילו מדד ת"א 100 ירד ב-1.12% ונקבע על רמה של 1,087.6 נקודות.

ביום שני הקרוב יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית שלו לחודש יולי, שתהיה גם החלטת הריבית האחרונה בכהונתו של נגיד הבנק הפרופ' סטנלי פישר שיסיים את תפקידו בסוף החודש הנוכחי. נזכיר כי הריבית במשק עומדת כיום על 1.25% וזאת לאחר שבחודשיים האחרונים הוריד הבנק את הריבית פעמיים ברצף, כשאחת מההורדות הייתה שלא מן המניין.

נזכיר לפני שבועיים פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן של חודש מאי שהצביע על עלייה של 0.1%. זאת לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.3%-0.4% במדד. עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הפירות הטריים (ב-6.0%), שונות (ב-3.2%), התרבות והבידור (ב-1.0%), אחזקת הדירה (ב-0.9%), הדיור (ב-0.3%) והבריאות (ב-0.3%). ירידות מחירים בולטות נרשמו בירקות הטריים (ב-4.4%), התחבורה והתקשורת (ב-1.1%) והמזון (ב-0.2%).

הממשלה אישרה היום בישיבתה השבועית, את ההצעה להגביל את ייצוא הגז ל-40%. נזכיר כי ביום רביעי קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים יחד עם שר האוצר יאיר לפיד ובה הודיע נתניהו כי 60% מהגז יישאר בארץ, מה שמבטיח את צרכיה האנרגטיים של מדינת ישראל ל-25 שנה. בין היתר, במסגרת ההחלטה, הממשלה קבעה כי גז שיימכר למדינות גובלות בישראל יבוא מתוך מכסת הגז לייצוא ולא מתוך העתודה שתישמר לצרכי המשק המקומי. (לסיפור המלא)

נעבור לעולם, שם התרחשה הדרמה האמיתית במהלך השבוע החולף. ביום רביעי, ולאחר פרסום החלטת הריבית בארצות הברית, קיים יו"ר הפדרל ריזרב מסיבת עיתונאים ובה הציג את התחזיות האחרונות של הפד לכלכלת ארצות הברית, כמו גם פירוט לגבי המשך התוכניות העתידיות של הפד בנוגע לתוכניות התמריצים.

ברננקי הודיע כי תוכנית התמריצים הנוכחית של הפד, ה-QE3, תתחיל להצטמצם במהלך החודשים הקרובים, ותסתיים לחלוטין באמצע שנת 2014. בסקר שערכה סוכנות "בלומברג" בקרב האנליסטים מייד לאחר הדברים של יו"ר הפד העלה כי רוב האנליסטים צופים כי הפד יפחית את היקף רכישות האג"ח החודשיות ב-20 מיליארד דולר לכ-65 מיליארד בחודש ספטמבר. עוד עולה כי רוב האנליסטים מעריכים כי התוכנית תסתיים לחלוטין בחודש יוני 2014.

ההודעה של ברננקי התקבלה באופן שלילי ביותר בבורסות העולם ורשמו ירידות חדות בימים רביעי וחמישי, כשהבורסות באירופה מגיבות באופן חריף להודעה ביום חמישי היות וההודעה של ברננקי נמסרה לאחר תום המסחר ביבשת ביום רביעי. ביום שישי ניסו חלק מהבורוסת להתאושש, ולמרות שבאירופה התנהל המסחר במגמה מעורבת, המסחר שם ננעל בירידות שערים. בוול סטריט הצליחה איכשהו להתגבר על הדברים של ברננקי, והמסחר שם ננעל ביום שישי במגמה מעורבת.

הצעת רכש לכלל תעשיות

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה שלשום (יום ו') כי נובל אנרג'י, דלק קידוחים ואבנר יחתמו במהלך השבוע הקרוב (ב-26 ביוני) על מסמך הבנות עם ממשלת קפריסין להקמת מתקן לגז טבעי נוזלי. על פי ההערכות, עלות הקמת המתקן נאמדת בכ-6 מיליארד דולר, והינו ההשקעה הגדולה ביותר בהיסטוריה של קפריסין.

קבוצת Access של לן לבווטניק פרסמה היום הצעת רכש מלאה לחברת כלל תעשיות בפרמיה של 24%. בלווטניק מחזיק כבר היום ב-49.9% ממניות כלל תעשיות לאחר שרכש אותן מאי.די.בי של נוחי דנקנר בשנה שעברה, אולם כעת הוא מעוניין להשתלט על החברה ולרכוש את יתרת המניות. הצעת המחיר של בלווטניק הינה 15.8 שקל למניה, מחיר הגבוה ב-24% ממחיר השוק.

ביום ו' פורסם לראשונה ב"גלובס" על פגישה שהתקיימה בין נציגי חברת IDB פיתוח לבין נציגי מחזיקי האג"ח של החברה. הישיבה התקיימה בנוכחותם של אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן. בפגישה סוכם על הקמת צוות משא ומתן משותף שיכלול 3 נציגים מכל צד.

פרשת החלפת התרופות של טבע בצרפת הסתיימה. ראש ה-ANSM דומיניק מרנינצ'י (Maraninchi) אמר בחמישי בערב בראיון לרדיו צרפתי כי "לא היו אנשים שמתו בגלל התרופה. לא היו קורבנות". מרנינצ'י ציין שבדיקת המפעל של טבע הסתיימה אחרי שלא התגלה עוד מקרה של החלפת אריזות במהלכה. באתר ה-ANSM נכתב שעד יום רביעי בערב נבדקו 2,374 חפיסות של התרופה (למעלה מ-70 אלף טבליות) ונמצאו תקינות. מרנינצ'י ציין בראיון שכל מי שמטופל בתרופה יכול להשתמש בה ללא חשש.