חברות בארץ הפסידו כ-200 מיליון שקל בגלל פריצות למחשביהן

שי בליצבלאו, מנכ"ל קבוצת מגלן – טכנולוגיות הגנת מידע: "ברוב המקרים החברה שפרצו לה כלל לא אינה מודעת, וקיים הליך של חליבת מידע מתמשך"

הנזק המצטבר מפריצות וגניבת סודות מסחריים בסייבר בשליש הראשון של 2013, גדל משמעותית ביחס לכל שנת 2012. כך עולה ממידע שנצבר במגלן-טכנולוגיות הגנת מידע.

מריכוז מקרי פריצה וגניבה ממערכות מידע בישראל, עולה כי חברות ישראליות הפסידו כ- 200 מיליון שקל מפריצות מחשב וגניבת סודות מסחריים ברבעון הראשון של 2013 - שיעור של פי שניים מסך כל ההפסדים הידועים שהיו בשנת 2012 כולה, אז חברות הפסידו כ-100 מיליון שקל. כך עולה ממידע שנאסף מחברות שפנו למגלן בבקשה לחקירות מחשב ואיסוף מודיעין סייבר.

"ההפסדים העצומים נובעים בעיקר מחדירה ממוקדת למחשבי חברות וגניבת עסקאות ודלף סודות מסחריים מסביר שי בליצבלאו מנכ"ל קבוצת מגלן - טכנולוגיות הגנת מידע. "ברוב המקרים החברה שפרצו לה כלל לא אינה מודעת, וקיים הליך של חליבת מידע מתמשך, מידע עסקי פנימי או אף גניבת פטנטים וקודי תוכנה שפיתחה". "סכום ההפסדים בשליש הראשון של 2013 חושב לפי מידע מדויק שהגיע מלקוחות מגלן וחקירות טרום הגשת תביעה משפטית, וכן מהערכה מקצועית של הפסדים צפויים כתוצאה מגניבת סודות מסחריים", אומר שי בליצבלאו.

חלק מהחברות שפרצו למחשבים שלהן וגנבו מהן מידע עסקי או שהופעל נגדן ריגול תעשייתי, נכנסות לתוכניות הגנה אינטנסיבית אחרות פונות לחקירה מאומצת ומיוחדת אותה מפעילה מגלן הכוללת מלכודות אקטיביות ופתיינות שיעזרו לחקור-לאחור ולאתר את מקור הפריצה.

בעולם העסקי לעיתים, בעלי החברות לא מביאים את דבר הפרצה לרמה של האשמה חדה וישירה כדי לא ליצור מלחמה מיותר ובפרט מניעת נזק תדמיתי; קיימת "יצירתיות" רבה לסגירת אירועים כאלו בין חברות והרחק מעין הציבורית, יחד עם זאת אם ימצא "האקדח המעשן", לא תהסס חברה אחת לתבוע את זו החשודה מסביר בליצבלאו.