לפיד: "אני בקשר עם פרנקל יותר משנה; קיבלתי ממנו עצות"

שר האוצר מתפאר בהישגיו ומספר גם על פגישות עם שורה של אנשי עסקים בכירים מהעולם ■ "שאלתי את ותיקי האוצר, זה תמיד ככה? והם אמרו לי, ממש לא. האנליסטים הטובים בעולם אומרים להם, 'סעו לישראל, קורה שם משהו טוב'"

קצת יותר מ-3 חודשים אחרי כניסתו לתפקיד, עוד לפני שתקציב המדינה לשנים 2013-2014 עבר במלואו בכנסת, שר האוצר יאיר לפיד חולק שבחים לעצמו ומתגאה במדיניות שהוא מוביל.

במייל לתקשורת שיצא היום מטעם לפיד הוא מתאר פגישה שערך עם נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בעת ביקורו בישראל. לפיד מספר כי קלינטון אמר לו: "אני עוקב אחריך בענייני התקציב ואני חושב שאתה עושה את כל הדברים הנכונים, אבל יש דבר אחד שחשוב שתזכור...זה ג'וב. כשאדם מגיע לתפקיד בכיר הוא מוקף אנשים שמדברים על 'התמונה הגדולה' ועל 'החזון', ועל 'הדרך'. כל אלה דברים חשובים מאוד, אבל אתה צריך קודם כל להתייחס לזה כאל ג'וב. קום בבוקר, לך לעבודה, ותעבוד. אם תעשה בכל יום שלושה או חמישה דברים קטנים, בסוף זה יצטבר מעצמו לתמונה הגדולה. אסור לשכוח לרגע שזה ג'וב".

בהמשך כותב לפיד כי "באתי לפוליטיקה בשביל מעמד הביניים הישראלי, התפקיד שלי הוא לסייע למעמד הביניים הישראלי, אני עובד אצל מעמד הביניים הישראלי. זה הג'וב שלי".

לפיד מפרט החלטות שהתקבלו לאחרונה, כגון יצוא 40% ממאגרי הגז ומינוי נגיד בנק ישראל יעקב פרנקל. לדברי לפיד, הוא בקשר עם פרנקל מזה זמן רב: "לפני למעלה משנה ישבתי במטוס שחזר מארה"ב לישראל וכתבתי את הטיוטה החמישית או השישית של המצע הכלכלי של 'יש עתיד'. בשלב מסוים בירך אותי קול עליז לשלום. הרמתי ראש, ומצאתי מעלי את יעקב פרנקל, הנגיד לשעבר והשכן שלי בהווה. 'רוצה לראות על מה אני עובד?', שאלתי. פרנקל הנהן, לקח ממני את הלפטופ, והלך למקום שלו. שלושה ימים אחר כך קיבלתי ממנו קובץ עם שורה ארוכה של הערות והצעות, כל אחת חכמה יותר מקודמתה.

"מאז אנחנו בקשר. אחרי שמוניתי לשר האוצר הוא בא לבקר אותי בביתי וגם הפעם היו לו לא מעט עצות חכמות. העצה הטובה ביותר שלו, אגב, היתה מאוד לא כלכלית. 'אתה לא ישן מספיק', הודיע לי, 'זה טיפשי, וזה לא עוזר לך ולא לתפקיד. מדינת ישראל דורשת ממך לישון כמו בן אדם'. לא שזה קרה, אבל זו עדיין עצה מצוינת. עכשיו, אחרי שראש הממשלה ואני שכנענו אותו (וזה לא היה קל) לקבל על עצמו להיות הנגיד, נראה אם יקיים בעצמו את העצה שלו".

החלטה נוספת היא הצעת חוק "העסקת עובדים על ידי קבלני שירותים בענפי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים", שנועדה לדאוג לרבבות עובדי קבלן. "ההצעה הזו, אגב, לא המציאה דבר ולא חידשה דבר. מדובר בהרחבת היישום של החלטה קודמת, שאותה איש לא טרח לבצע.עד שביום ראשון האחרון ממשלת ישראל הודיעה להם שהם לא שקופים, שאכפת לנו מהם, שיש להם זכויות ואיש אינו רשאי לקחת אותן מהם", כותב לפיד.

לפיד התייחס גם למאמצים למשוך השקעות זרות לישראל ואמר כי "שלשום ישבתי עם שר הטכנולוגיה ההודי והסכמנו על הקמת קרן מו"פ משותפת. נפגשתי גם עם ג'ון צ'יימברס, יו"ר סיסקו - אחת החברות המובילות בעולם בתחום טכנולוגיית המידע - ודיברנו על כך שהוא רוצה להרחיב את אופרציית המו"פ המצליחה שיש להם פה, ועל כך שהוא רכש לא מזמן חברה ישראלית ב-5 מיליארד דולר ועכשיו מחפש כאן שותפויות נוספות. אחר כך נפגשתי עם משלחת של 30 מאנשי העסקים הגדולים ביותר של סין שמחפשים הזדמנויות השקעה כאן ואז עם יו"ר סימנס, הענקית הגרמנית, שמחפש להרחיב פה את עסקיו.

"מסוחרר במקצת, שאלתי את ותיקי האוצר, זה תמיד ככה? והם אמרו לי, ממש לא. גם אנחנו לא רגילים לזה, אבל לאנשים האלה יש את האנליסטים הטובים בעולם והם אומרים להם, 'סעו לישראל, קורה שם משהו טוב'.

"הם פה, מפני שהם יודעים שאם העולם משתנה, הוא משתנה על בסיס של יזמות, חדשנות, ויצירתיתות. ולפיכך כדאי להם להיות במקום היחיד שהוכיח - פעם אחרי פעם - שהוא יודע מתי להשתנות, איך להשתנות, ומה לשנות".