התאוששות קלה: ענף הפרסום בארה"ב צמח ב-2.8% ב-2012

‎‎המפרסמת הגדולה היא פרוקטר אנד גמבל שפרסמה ב-2012 ב-9.3 מיליארד דולר ■ הקרב בין סמסונג לאפל הביא לגידול בהוצאה על פרסום בתחום הטכנולוגיה‏

‎‎נהוג לומר שענף הפרסום נוהג לחזות את הכיוון של התנודות הכלכליות. אם ההנחה הזו נכונה, כנראה שהמצב בארה"ב נמצא במגמת שיפור מסוימת, אך שהדרך להתאוששות עדיין רחוקה.

מסיכום נתוני 2012 עולה כי 100 המפרסמים הגדולים הוציאו על פרסום 104.5 מיליארד דולר - עלייה של 2.8% לעומת נתוני 2011. מדובר אמנם בעלייה, אך זהו הגידול השנתי הקטן ביותר מאז שהענף החל להתאושש בשנת 2010.

‏על-פי ניתוחים בענף, זהירות היא עדיין מילת המפתח בכל הנוגע להוצאה על פרסום. רבים מהמפרסמים מנסים להעלות קמפיינים באמצעי מדיה זולים יותר, מפנים תקציבים למהלכי קד"מ ויח"צ או פשוט מקצצים בתקציב הפרסום.

עם זאת, ישנם גם סקטורים שמובילים את ההתאוששות, כמו למשל התחום הטכנולוגי. הקרב השיווקי בין סמסונג לאפל הוביל לגידול של עשרות אחוזים בתקציבי הפרסום, כאשר הענקית הדרום-קוריאנית נחשבת למפרסמת שרשמה את שיעור הגידול הגבוה ביותר בשנת 2012.

‏מפרסמת בולטת נוספת היא אמזון, שהגדילה את תקציב הפרסום ב-46.6% בעיקר כדי לקדם את הקינדל ואת היצע המוצרים שהיא מוכרת כיום באתר. התקציב שלה עמד בשנה החולפת על כ-2 מיליארד דולר.

‏סקטור נוסף שרושם גידול מרשים הוא ענף הרכב. היקף ההוצאה על פרסום בסקטור קפץ ב-12.9%, בעיקר בגלל השחקנים מאסיה - טויטה, הונדה, ניסאן וקיה. ההוצאה הגדולה על פרסום כנראה השתלמה גם במכירות, שעלו גם הן ב-13.4%.

‎‎מגמת צמצום

המפרסמת הגדולה ביותר היא פרוקטר אנד גמבל, שהוציאה 9.3 מיליארד דולר על פרסום בשנת 2012 - 11.17% מתוך היקף המכירות שלה. ג'ון מולר, מנהל אגף הפיננסים של החברה, אמר כי "החברה בונה קמפיינים שיימתחו על פני כל גבולות המדיה ויעשו שימוש גם בכלים דיגיטליים. המטרה שלנו היא לייצר פעילות מוגברת ברשתות החברתיות ובאפיקים שאינם קשורים לאמצעי המדיה המסורתיים. אחת המטרות שלנו היא להפיק פחות פרסומות אך שאלה שכן יעלו לאוויר יהיו טובות יותר".

דרך נוספת לחסוך ולהשיג החזר טוב יותר על ההשקעה היא צמצום מספר משרדי הפרסום שאיתם עובדת החברה. חברת ג'נרל מוטורוס צמצמה בתקופה האחרונה את מספר הסוכנויות שאיתן היא עובדת מ-47 לאחת, ולדברי בכירים בחברה, "הדבר עובד מצוין".