"סטנלי פישר שומר מעט תחמושת עבור הנגיד הנכנס"

הלמן אלדובי: "היה נכון יותר להוריד את הריבית פעימה נוספת" ■ איילון: "ברגע שייגמר קרנבל המינוי של יעקב פרנקל, יתחילו להתבהר העמדות והאג'נדה של הנגיד החדש-ישן"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מגיב היום (ב') להחלטת הריבית ואומר כי "הפחתת ריבית נוספת מיידית, הייתה מגדילה את הסיכון בשוק הדיור ועשויה הייתה להגדיל את פאניקת הביקושים, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני המשכנתאות של חודש מאי. אנו מעריכים שהריבית במשק תרד ב-0.25% ברבעון האחרון של שנת 2013 עם התגברות סימני ההאטה במשק, כפועל יוצא מצעדי הממשלה וירידה נוספת בלחצים האינפלציוניים. ברגע שייגמר קרנבל המינוי של יעקב פרנקל, יתחילו להתבהר העמדות והאג'נדה של הנגיד החדש-ישן, פרנקל ולכך תהיינה השפעות על מדיניות הריבית במשק ועל הפעילות בשוק המטבע. כיום, רב הנסתר על הגלוי".

בנק ישראל, כאמור, הותיר הערב את ריבית יולי ללא שינוי ברמה של 1.25%. זוהי החלטת הריבית האחרונה שקיבל הנגיד היוצא סטנלי פישר, ואת הבאה יקבל נגיד בנק ישראל הבא, פרופ' יעקב פרנקל.

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות הלמן אלדובי: "להערכתנו היה נכון יותר להוריד את הריבית פעימה נוספת לנוכח האינדיקאטורים הכלכליים האחרונים המצביעים על ירידת מדרגה בקצב הצמיחה במשק ועל אינפלציה נמוכה מאוד, כפי שהשתקפה במדד מאי האחרון שהיה נמוך מהציפיות. למרות שברור שמבחינה כלכלית נכון להוריד את הריבית ולעודד את המשק, פישר החליט, כנראה, להשאיר את ההחלטה לנגיד הבא ולאפשר לו מרווח פעולה גדול יותר בהתמודדות עם ההאטה הצפויה".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "התייצבות שער הדולר סביב רמה של 3.65 שקלים ומנגד אי הוודאות בהשפעת הציפיה לצמצום ההרחבה הכמותית בארה"ב תורמים לתנודות שערים בשווקים. בנק ישראל החליט להמתין עם מהלך נוסף בתחום שער הריבית, עד שהנגיד החדש יכנס לתפקידו ויתקבלו נתונים המעידים על הצורך בביצוע הפחתה נוספת. שער ריבית אפסי מאבד את השפעתו בשווקים וראוי כי את התחמושת הזו ישמור הנגיד פרנקל לעת מבחן".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "לאחר כניסתו של פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל, יפחתו הסיכויים להמשך הורדת ריבית. פרנקל נחשב ליותר 'נץ' מוניטארית מאשר פישר ושם יותר דגש על עמידה ביעד האינפלציה מאשר פישר. כזכור, בשנת 2000 פרנקל שמר על ריבית בסיסית מעל 8% למרות אינפלציה אפסית בשנה זו, מה שתרם להאטה בצמיחה. למרות שהמציאות הכלכלית השתנתה 13 שנים מאוחר יותר, עדיין מדובר בנגיד פחות אקטיבי ויצירתי בתחום המוניטארי, עם הרבה פחות התלהבות מהתערבות בשוק המט"ח. השווקים עלולים לבחון אותו ויתכן שמגמת הייסוף של השקל תתעצם עם כניסתו של פרנקל לתפקיד".

בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר תכנון פיננסי: "נאום ברננקי ומינוי יעקב פרנקל לנגיד הבא טרפו את הקלפים ואיפשרו לסטנלי פישר לוותר על הורדת הריבית גם החודש. פישר לא רצה להשאיר את פרנקל ללא תחמושת ריבית, והתחזקות הדולר בעקבות נאום ברננקי הקלה עליו את ההחלטה להשאיר את הריבית על כנה. להערכתי, בעקבות ההחלטה השקל יתחזק מעט, מכיוון שהייתה ציפייה אצל המשקיעים להורדת הריבית. גם פרנקל, בדומה לפישר, צפוי לראות במלחמה על שער החליפין את היעד החשוב ביותר בטווח הנראה לעין. אם שער הדולר לא יתייצב על 3.6 שקל ומעלה, הוא לא יהסס להוריד את הריבית בהמשך. להערכתי, הוא גם לא יהסס לרכוש דולרים במידת הצורך, למרות שבעבר הביע התנגדות עקרונית לרכישות דולרים לצורך תמיכה בשער החליפין".

אסף שאול, סמנכ"ל ההשקעות של אלפא פלטינום קרנות נאמנות: "ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי ועומדת על 1.25%. הסיבות המרכזיות להשארת הריבית על כנה הן עליית שער הדולר ועליית התשואות בארה"ב ל- 2.5%. בשוק המק"מ הצפי היה להשארת הריבית על כנה ולכן אין צפי לתגובה של השוק. הנגיד פישר בהחלטת הריבית האחרונה שלו שומר מעט תחמושת עבור הנגיד הנכנס ונותן זמן להורדות הריבית האחרונות להשפיע על השוק. להערכתנו, הורדת הריבית נדחתה ובמצב השוק הקיים היא תרד בחודשיים הקרובים".

איל סגל, מנכ"ל תכלית התייחס להודעתו של סטנלי פישר על השמירה על שיעור הריבית ואמר כי "כצפוי בנק ישראל השאיר את הריבית בשיעור 1.25%, למרות שחלק מהאינדיקטורים הכלכליים מצביעים על כדאיות להורדה נוספת". סגל הוסיף ואמר כי "למרות פיחות הדולר מול השקל מאז הודעתו של ברננקי שהפד עשוי להתחיל כבר השנה בצמצום תוכנית הרכישות, בנק ישראל מעוניין להחליש השקל עוד יותר בכדי לעודד את הייצוא, ולכן יאלץ להגביר את רכישות הדולרים, כפי שהתחייב בחודש שעבר".