ממשל אובמה מאיים: פרשת סנודן תפגע ביחסים עם סין

"לא קונים את הטיעון של הונג-קונג שההחלטה להתיר לסנודן להמריא למוסקווה נבעה נהחלטה טכנית" ■ הבית הלבן קורא לרוסיה לגרש את מדליף סודות המעקב לארה"ב

הבית הלבן הכריז הערב (ב'), כי החלטת שלטונות הונג-קונג להתיר יציאתו של אדוארד סנודן, מדליף סודות המעקב האלקטרוני של ארה"ב, תפגע ביחסים בין וושינגטון לסין. הממשל קורא לרוסיה, שבה נמצא סנודן עתה, לגרשו לארה"ב.

סנודן, בן 29, שהועסק ע"י חברת היעוץ והשירותים הממשלתיים בוז אלן המילטון בסוכנות לביטחון לאומי (NSA), הדליף ב-9 ביוני לעיתונים "וושינגטון פוסט" ו"גארדיאן" הבריטי מידע חסוי על שתי תכניות מעקב אלקטרוני של הסוכנות, גוף ביון שאחראי על ניטור מערכות תקשוב גלובליות ואיסוף מודיעין אותות (signal intelligence), ושידוע בכינוי "האוזן של ארה"ב".

בשבוע שעבר הודיע משרד המשפטים בוושינגטון, כי הגיש כתב אישום נגד סנודן בבית-משפט באלכסנדריה, וירג'יניה, שכולל סעיפי אישום בריגול ובמסירת סודות מדינה למי שאינים מוסמכים לכך. עונשו המרבי עלול להגיע ל-30 שנות מאסר, אם הוא יורשע בדין.

הגשת כתב האישום נגד סנודן היתה אמורה לסלול את הדרך לפתיחת הליכי הסגרתו מהונג-קונג לארה"ב, אך שלטונות הונג-קונג התירו לסנודן להמריא למוסקווה בסוף השבוע, קרוב לוודאי בעקבות הוראה של בייג'ינג, שיש לה זכות וטו על החלטות בענייני חוץ וביטחון של המושבה הבריטית לשעבר. הונג-קונג טענה, כי ההחלטה לשחררו נבעה מהעובדה שכתב האישום לא עלה בקנה אחד עם הסכם ההסגרה בינה לבין ארה"ב.

בתדרוך היומי לכתבים אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני: "אנחנו פשוט לא קונים הטיעון שההחלטה (לשחרר את סנודן) היתה החלטה טכנית של פקיד הגירה בהונג-קונג".

"מדובר בהחלטה מודעת של הממשלה (בבייג'ינג) לשחרר עבריין נמלט למרות העובדה שהוצא צו תקף למעצרו, ואין ספק שלהחלטה זו תהיה השלכה שלילית על יחסי ארה"ב עם סין", אמר הדובר. זו התבטאות נדירה בחריפותה של הממשל, שמעדיף סגנון מרומז יותר כדי לבטא מורת רוח. העובדה שדובר הבית הלבן התבטא כך מעידה על זעמה של וושינגטון הרשמית מהתנהלות סין.

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, המבקר בניו-דלהי, קרא הערב לרוסיה לגרש את סנודן לארה"ב. "הייתי קורא (לרוסים) לחיות לפי הסטנדרטים של החוק", אמר קרי.

וקרני אמר: "אנו מניחים שסנודן נמצא ברוסיה. אנו מצפים שממשלת רוסיה תבדוק את כל האופציות שזמינות לה כדי לגרש את סנודן לארה"ב".

סנודן עצמו אמר אמש, בראיון לעיתון בהונג-קונג, כי הוא החליט לחפש עבודה בחברת בוז אלן המילטון כדי שיוכל לחשוף את סודות המעקב האלקטרוני של ארצו.