פרשת קלאב הוטל: הכנסת מקדמת את חוק ביטול העסקה

ייתכן כי החוק, שלפיו ניתן יהיה לבטל את העסקה עם קלאב הוטל תמורת דמי יציאה של אלפי שקלים, יעבור מקצה שיפורים

אור בקצה המנהרה? אחרי שבשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר דיון בבקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה ב-2009 על-ידי בעלי יחידות נופש בקלאב הוטל בדרישה לבטל את העסקה, אישרה ועדת הכלכלה החלת דין רציפות על הצעת החוק להסדרת ביטול עסקאות לתקופות קצובות שנתקעה בכנסת הקודמת.

הצעת החוק האמורה דנה בעסקאות מול מכוני כושר וכוללת גם עסקאות מתמשכות של יחידות נופש, ובראשן קלאב הוטל.

יצוין כי עדיין לא ניתן לבטל את העסקה באופן רשמי. לפני כמה חודשים הוקמה ועדה שאיפשרה לבעלי זכויות לבטל את ההסכם בהתאם לקריטריונים שקבעה. מדיווחי החברה בוטלו יותר מ-2,000 הסכמים בוועדה, ו-2,000 נוספים בוטלו על-ידי הרשת או בעזרת המועצה לצרכנות.

לא בכדי זוכה פרשת קלאב הוטל לשיח ציבורי רחב עד כדי דיונים ומעורבות של חברי כנסת. מדובר בהסכמים שנחתמו בשנות ה-80 עם עשרות אלפי ישראלים, כאשר כיום מדובר בכ-50,000 בעלי זכויות על יחידות נופש, הממוקמות בעיקר באילת.

החוזים נחתמו אז לתקופות ממושכות של 99 שנים בטבריה, ו-49 שנים באילת. רבים מהלקוחות הם היום קשישים שמבקשים לבטל את העסקה.

ההצעה צפויה לעבור במליאה, ואחר-כך תשוב לוועדה להכנתה לקריאה שנייה ושלישית ותצא אל הדרך.

ח"כ איתן כבל (עבודה), שהגיש את הצעת החוק בקדנציה הקודמת, אמר בדיון כי הוא אינו מחויב להצעה כפי שנוסחה בסופו של דבר בוועדה בכנסת הקודמת: "שלא יחשבו שנתחיל מאיפה שסיימנו, כי הנוסח הסופי מהכנסת הקודמת לא מקובל עליי".

בין השורות ניתן להבין כי כבל מתייחס למתווה ההצעה שכלל דמי ביטול של 2,500 שקל לצד תשלום שנתי (2,400 שקל בטבריה ו-2,950 שקל באילת).

יו"ר ועדת הכלכלה, פרופ' אבישי ברוורמן, הוסיף כי בכוונתו לקדם את הטיפול בנושא יחידות הנופש ולתת עדיפות לסיום הכנת הצעת החוק והגשתה לאישור הסופי במליאה.

לא רק בכנסת, גם בבית המשפט

המצב הנוכחי מבלבל את בעלי היחידות שמבקשים להשתחרר מהעסקה: מצד אחד, אם תאושר הצעת החוק כלשונה - הם ייאלצו דמי ביטול. מצד שני, רק בשבוע שעבר החליטה השופטת ענת ברון כי לא יהיו דמי ביטול, כאשר אישרה את הבקשה לתביעה הייצוגית ויצאה מנקודת הנחה שמי שלא שילם ולא מימש את זכותו, למעשה הודיע על רצונו להפסיק את ההתקשרות.

בחודש אוקטובר יתקיים דיון נוסף בתביעה.

במקביל, מתנהלת תביעה שעודנה תלויה משנת 2002, אשר דנה בגובה דמי האחזקה שגובה קלאב הוטל ובדרך החישוב שלהם. אם ייקבע כי דמי האחזקה שגבתה קלאב הוטל מופרזים, ייתכן שתוגש תביעה על-ידי בעלי היחידות להשבת הכספים ששולמו בהתאם.

מקלאב הוטל לא נמסרה תגובה.