נלסון מנדלה, נשיא דרום אפריקה לשעבר, מת בגיל 95

מנדלה לחם נגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה והפך לאחד האסירים המפורסמים בעולם ■ הוא הצליח לבטל את חוקי ההפרדה הגזעית ונחשב בעיני אזרחי דרום אפריקה ל"אבי האומה" ■ ב-1993 זכה בפרס נובל לשלום

נשיא דרום אפריקה לשעבר וחתן פרס נובל לשלום נלסון מנדלה הלך לעולמו בגיל 95, כך הכריז הלילה (ה') נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה. מנדלה מת בביתו שביוהנסבורג, לאחר שבחודש יוני האחרון אושפז בבית החולים עקב דלקת ריאות חמורה.

מנדלה, שמצבו הבריאותי הדרדר בעשור האחרון באופן חמור, היה מהאישים החשובים ביותר ביבשת אפריקה ונחשב ממנהיגי המאבק נגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

מנדלה נולד ב-18 ביולי 1918 בכפר מבזו, ואביו היה ראש השבט. בשנות ה-40 הוא למד משפטים והיה לשחור הראשון שבבעלותו משרד עורכי דין בדרום אפריקה. באותה התקופה היה מנדלה חבר בשורות הקונגרס הלאומי האפריקני, תנועה שנלחמה למען זכויות השחורים במדינה ונגד ההפרדה הגזעית.

בשנות ה-60 הוא הורשע בביצוע ובאחריות שורת מעשי טרור שכוונו נגד השלטון ונשפט למאסר עולם. במשך 27 שנים הוחזק מנדלה מאחורי סורג ובריח בכלא, כשראשי ממשלת האפרטהייד הציעו לו לא פעם להשתחרר אם יכריז שהוא מוותר על האלימות, אך הוא סירב.

הוא זכה בפרס נובל לשלום בשנת 1993, על מאבקו לביטול משטר ההפרדה הגזעני בדרום אפריקה ולמתן זכויות שוות לשחורים ולבנים במדינה, בגינו ישב 27 שנים בכלא הדרום אפריקאי.

ב-1994 נבחר לנשיא השחור הראשון בדרום אפריקה. לאחר שנבחר לנשיא התפנה לטפל בעברה הבעייתי של דרום אפריקה, והקים את ועדת האמת והפיוס, בראשות חתן פרס נובל לשלום דזמונד טוטו, אשר חקרה את עוולות תקופת האפרטהייד. הוועדה העניקה חנינה למי שהודה בפשעיו וביקש מחילה על מעשיו.

בחודש יוני 1999 פרש מהפוליטיקה, והחל להיות מעורב בנושאים חברתיים רבים, כמו המלחמה באיידס והמאבק למען זכויות אדם ברחבי העולם.

כאמור, בתקופה האחרונה מצבו הבריאותי הדרדר עד לכדי אשפוזים ממושכים בבתי חולים, וב-23 ביוני הודיעה ממשלת דרום אפריקה כי חלה הרעה במצבו, אשר הדרדר והלך.