מש' הפנים: לאטום 4 קומות שנבנו בניגוד לחוק ברמת-גן

מדובר בקומות 6-9 במבנה הממוקם ברחוב בן גוריון בעיר, שאותו שוכרת המכללה למשפטים

עיריית רמת גן תאטום ארבע קומות שהוקמו בניגוד לחוק ב"בית ליר אור" ברמת גן. כך החליטה לאחרונה יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב גילה אורון. מדובר בקומות 6-9 במבנה הממוקם ברחוב בן גוריון בעיר, שאותו שוכרת המכללה למשפטים.

על פי החלטתה של אורון, הקומות ייאטמו ולא יעשה בהן שימוש. בנוסף, אגף הפיקוח בעיריית רמת גן יקיים ביקורת אחת לחצי שנה על מנת לוודא שהקומות אכן אטומות ושלא מתבצע שימוש בקומות. בתום חמש שנים, יוקצו הקומות לשימושים ציבוריים ורבע מהשטחים יעברו לבעלות העירייה.

פרשת "בית ליר אור" עמדה בחלק מסעיפי האישום שהוגשו כנגד ראש העירייה צבי בר. המבנה הוקם תוך ביצוע חריגות בנייה, ושוכרת אותו המכללה למשפטים בחוזה ל-20 שנה, לאחר שעבירות הבנייה הוכשרו. שכנים, המחזיקים במגרש צמוד שהתנגדו להכשרת העבירות בטענה כי חריגות הבנייה פוגעות בהם, פנו לבית המשפט. במארס האחרון ביטל שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין את התוכנית, בין היתר על רקע הגשת כתב האישום נגד בר בגין פרשה זו.

"דין אישור התוכנית להתבטל, שאחרת נימצא מועלים בתפקידנו ובאמון הציבור", כתב רובינשטיין. החלטת הוועדה המחוזית באה ליישם את פסק הדין, והיא מהווה מקרה נדיר של אכיפת עבירת בנייה, לאחר שבוצעה וקבעה מציאות בשטח.

"המשמעות של מתן ההחלטה היא שהנחת העבודה היא שאם עבירת בנייה כבר בנויה וקיימת, לא הורסים אותה", מסביר ח"כ לשעבר כרמל שאמה, המתמודד לראשות העיר, "הגישה שלפיה בגלל שמדובר במציאות מוגמרת יש חסינות מאכיפת החוק, כבר לא רלוונטית. פסיקת ביהמ"ש העליון והחלטת הוועדה המחוזית מוכיחים שגם כשמדובר במבנה אדיר, שקשורים בו אנשים בעלי כוח, ברגע שעברו על החוק בצורה גסה הנושא הפיך, והוראות החוק גוברות על המציאות. אין ספק שמורגש שינוי בגישת בתי המשפט וועדות התכנון, שמבטלת את הגישה המקובלת ברשויות מקומיות שלפיה לא הורסים עבירת בנייה בגלל שהיא קיימת, זאת בין היתר על רקע החשדות הרבים שמיוחסים לראשי ערים בתקופה האחרונה".