"1,350 חדרי מלון בבת אחת ובטווח מיידי"

בשכונת ארמון הנציב בירושלים עומדת המדינה לשווק קרקעות להקמת קומפלקס עצום של בתי מלון "עממיים". זה לא בדיוק לב העניינים ומרכז החיים בבירה, וגם בכניסה לעיר מתוכננים במקביל עוד 2,000 חדרי מלון, אבל רק כך, מאמינים בממשלה, ניתן להגשים יעד ל-5 מיליון תיירים

בחודשים הקרובים צפוי מינהל מקרקעי ישראל להוציא למכרז 80 דונם, הפרושים מול טיילת ארמון הנציב, בפינת הרחובות רזיאל ודניאל ינובסקי בירושלים. הקרקע נמצאת בנקודה גבוהה ממנה נשקף אותו נוף מרהיב שנשקף מנקודת התצפית של הטיילת. השטח, המשווק בשם "מתחם מלונות הרכס", מיועד להקמת מקבץ מלונות שיכלול בסך הכל 1,350 חדרים, בשישה עד שבעה בתי מלון בגובה 7 קומות בממוצע.

בשלב ראשון תשווק קרקע לארבעה מלונות שיהיו בהם 730 חדרים. הקרקע שימשה עד שנות ה-90 את הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית.

לדברי דיוויד מינגלגרין, משנה למנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות המנהלת את הפרויקט, הייחוד של הקומפלקס בכך שהוא מיועד אך ורק לתיירות, ואין בו דירות מגורים כמו במיזמי יוקרה מלונאיים שקמו בירושלים בשנים האחרונות - "ממילא" ו"ולדורף אסטוריה", שייפתח בחודש נובמבר.

מינגלגרין טוען שבירושלים יש מחסור עצום בבתי מלון בני שלושה וארבעה כוכבים, המיועדים לתיירות עממית, ולאו דווקא לאלפיון העליון. "התיירות אמנם נפגעת בעתות של אירועים ביטחוניים קיצוניים, אך היא יציבה ובשלוש השנים האחרונות שיעור התפוסה בבתי המלון בירושלים עמד על 65% ושמר על יציבות", הוא מוסיף.

"למעשה, מדובר במתחם הראשון שייפתח מאז שנות ה-90 המיועד למלונות שלושה וארבעה כוכבים, ולא לתיירות מפוארת". לדבריו, ליזמים המתעניינים ברכישת הקרקע, יהיה בכל זאת החופש להקים מלון יוקרתי בדרגת חמישה כוכבים, אך אם יעשו זאת ההיתר יהיה למספר חדרים קטן יותר.

בחברה הממשלתית לתיירות בטוחים שלמרות שהשטח אינו בלב ליבו הפועם של הבירה, הדבר לא יהווה מחסום, וזאת משלושה טעמים: הנוף המרהיב אל העיר העתיקה, העובדה כי ארמון הנציב ממוקם בציר התיירותי הפופולארי של ירושלים-בית לחם, וכמו כן מיקומו במרחק עשר דקות בלבד ממתחם התחנה, עמק רפאים, ושאר האטרקציות במרכז העיר.

קשר בינ"ל ליזמים ישראלים

מינגלגרין אופטימי. הוא מאמין שבתוך שלוש שנים יוקם המלון הראשון בשטח. לפני חודש התקיים מפגש שבו הוצג ליזמים הרעיון לפיתוח השטח. במפגש נכחו ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, מנכ"ל משרד התיירות נועם בר ניר, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות שי וינר ואילנית מלכיאור, הממונה על תחום התיירות בחברה לפיתוח ירושלים. "המטרה הייתה לייצר קשר בין חברות ניהול בינלאומיות ליזמים ישראליים" אומרת מלכיאור. "קומפלקס המלונות הראשון נמצא במקום כל כך מרכזי שיש בו אפשרות להקים 1,350 חדרי מלון בבת אחת ובטווח המיידי. בכניסה לעיר, מתוכננים אמנם 2,000 חדרי מלון, אך מדובר בהליכים תכנוניים שיבשילו בטווח רחוק יותר".

לדברי מלכיאור ההיענות למפגש היתה מרשימה, והגיעו אליו יזמים ישראליים לצד חברות בינלאומיות לניהול בתי מלון, כמו רשת "מריוט", "הילטון", גל נאור, בתו של יצחק תשובה ויו"ר קבוצת "תשובה פלאז'ה", דוד פתאל בעל רשת מלונות "פתאל", לאון אדרי מבעלי רשת הסינמה סיטי, איש העסקים דני רובינשטיין המחזיק בבעלותו מספר בתי מלון בוטיק בעיר, איש העסקים קווין ברמייסטר, שהקים קרן השקעות לתיירות ויזמים נוספים.

"המציאות היא שחייבים להגדיל את היצע חדרי המלון בעיר, ולפתח עוד מיקומים תיירותיים" מוסיפה מלכיאור. "הקרקע שתצא בקרוב לשיווק, נמצאת באחת מנקודת התצפית המרכזיות בעיר, ולכן אין לנו ספק שהפרויקט יהייה כלכלי עבור היזמים".

להשקיע בתיירות בעיר קדושה

מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות שי וינר, מסביר כי "הביקור בירושלים הינו חלק בלתי נפרד מהביקור של התיירים בישראל. מחסור בחדרי מלון בירושלים מהווה מכשול ליעד התיירותי של משרד התיירות וממשלת ישראל, העומד על 5 מיליון תיירים בשנה. שיווק מלונות במתחם הרכס, הצופים על הנוף המיוחד של ירושלים העתיקה, יאפשר גידול בתנועת התיירים בישראל בכלל ובירושלים בפרט.

"לכן, החברה הממשלתית לתיירות בשיתוף משרד התיירות רואים בשיווק המתחם פרויקט דגל, שיפתח את החסם למימוש היעד התיירותי ומתכוונים לקדם אותו ולהביאו למימוש בהקדם אפשרי. המתחם הינו נדבך נוסף לפיתוח התיירות בעיר והזדמנות ייחודית ליזמים להגיע ולהשקיע במתחם תיירות בעיר הקדושה".

מאפס הצעות ל-6 מתחרים במכרז

סממן נוסף לביקושים הערים לחדרי מלון בבירה, הוא זכייתה של חברת נצבא בחודש ינואר האחרון במכרז של מינהל מקרקעי ישראל למגרש המיועד להקמת מלון במתחם משרד החוץ לשעבר בכניסה לעיר. המלון יכלול 250 חדרים ונצבא שילמה תמורתו 23.5 מיליון שקל, כולל הוצאות פיתוח. לפני שנה, המגרש שווק גם כן במכרז, ונכשל לאחר שלא הוגשה לו אף לא הצעה אחת. במכרז שבו זכתה נצבא בתחילת השנה, התהפך הגלגל - בנוסף לנצבא שזכתה, ניגשו עוד חמש חברות, שלוש מתוכן חברות בינלאומיות.

מענק בגובה 28% מסך ההשקעה

על פי משרד התיירות, ירושלים נחשבת לעיר המתויירת ביותר בישראל, ועל כן המשרד מעניק ליזמים מענק ייחודי בגובה של 28% מסך ההשקעה. בשנת 2012, אישר המשרד מענק להקמתם של שישה בתי מלון חדשים בעיר, ולהסבתם של שלושה מלונות נוספים בהשקעה כוללת של 450 מיליון שקל. בין המלונות שקיבלו מענק: מלון קולוני המתוכנן להיבנות באזור המושבה הגרמנית בהשקעה של 257 מיליון שקל.

סך המענקים שאושרו בירושלים במהלך 2012 במגוון המסלולים אותם מפרסם המשרד, לרבות מענקים שניתנו לצורך שיפוצים, עומד על 168 מיליון שקל, מתוך סך השקעה כוללת במלונות בירושלים השנה בסכום של 650 מיליון שקל.