מיליונים ברחובות מצרים; 10 בני אדם נהרגו בעימותים

מיליונים כבשו את הרחובות במצרים מאז אתמול, כאשר המוקדים העיקריים היו כיכר תחריר שבבירה קהיר, ארמון הנשיאות ומטה האחים המוסלמים

על פי דיווחים במצרים, 10 בני אדם נהרגו בהתנגשויות שאירעו הלילה (ב') בין מפגינים לאנשי האחים המוסלמים ברחבי מצרים. עדי ראייה מדווחים על אש חיה שנפתחה על מפגינים שהתנפלו על מטות המפלגה בערים שונות במצרים. מאז אתמול התקיימו הפגנות ענק בכיכר תחריר שבקהיר, מול ארמון הנשיאות ובערי המדינה - אלכסנדריה ופורט סעיד. 600 בני אדם נפצעו במהלך המהומות, כאשר מיליונים יצאו לרחובות בדרישה מנשיא המדינה, מוחמד מורסי, להתפטר מתפקידו.

מניין ההרוגים בהפגנות עלה הלילה לעשרה בני אדם. לפי הדיווחים, חמישה בני אדם נורו למוות בערים שמדרום לבירה קהיר. אדם אחד נורה ומת בעיר בני-סואף, מפגין נוסף נהרג בעימותים בעיר פאיום ושלושה נוספים נהרגו בעיר אסיוט. במהלך מהומות שהתפתחו מחוץ למטה האחים המוסלמים ליד קהיר, נורו למוות שני בני אדם. במהלך הלילה קיימו המפגינים תהלוכות לארמון שבו נמצא מורסי, שממנו הוא מנסה לשלוט במצב.

באזור הדלתא שרפו מפגינים משרדים של האחים המוסלמים. לפי חלק מהדיווחים, הנשיא מורסי הועבר מהארמון שבו שהה, למתחם אחר בקהיר, מפאת חשש לשלומו. בד בבד להפגנות נגד מורסי, נעשים נסיונות של אנשי האחים המוסלמים לבצע "מפגני כוח" בערים, שכוללים בעיקר מסעות של אופנוענים ברחובות.

ההפגנות אתמול היו בעלות אופי מתון ושקט. המפגינים קראו קריאות בגנות מורסי, וכמה מהם גם בגנות ארה"ב שלדבריהם תומכת בנשיא מצרים, אך לא נרשמו הפרעות סדר מיוחדות. כמו כן, המפגינים וכוחות המשטרה התמודדו עם תנאי מזג אוויר חמים וקשים במיוחד.

בשבוע שעבר דווח על אזרח אמריקני שנהרג שנקלע למהומות ונהרג, לאחר שהגיע למדינה כחלק ממסגרת התנדבותית בה לימד ילדים אנגלית. המפגינים טוענים כי הנשיא מורסי מעניק מונופול שלטוני לאחים המוסלמים, וכי המצב הכלכלי במדינה רק הולך ומדרדר מאז שהוא עלה לשלטון.

הנשיא מורסי עצמו, שהמפגינים דורשים את הדחתו, התראיין אתמול לעיתון הגרדיאן הבריטי והבהיר שלא יאפשר "מהפכה שנייה". אמש הצטרף לדבריו הדובר הנשיאותי של מצרים איהאב פחמי, שאמר כי "דיאלוג הוא הדרך היחידה לצאת מהמשבר הנוכחי ולהגיע להבנות". לדבריו, "הנשיאות פתוחה לדיאלוג לאומי, אמיתי ורציני".

הנשיא מורסי דחה את קריאות האופוזיציה לסיים את כהונתו ולקיים בחירות חדשות לנשיאות המדינה. לדבריו, הוא לא יסבול הפרות סדר שנערכות בניגוד לחוק. עוד הוסיף הנשיא המצרי שאין בכוונתו להתפטר מאחר ומהלך כזה יפגע בלגיטימיות של המשטר וגם במעמד של יורשו. "התפטרות תגרום לכאוס", טען מורסי.

"אם נחליף את בעל המשרה שנבחר על פי החוקה, תמיד יהיה מי שיתנגד לנשיא החדש", הסביר נשיא מצרים. "זה יכול לקחת שבוע, או חודש, אבל בסופו של דבר יידרשו שגם הוא יתפטר".

"אין מקום לדיבור נגד הלגיטימיות של החוקה", טען מורסי, שעל פי דיווחים שונים הועבר ביממה האחרונה למסתור באחד מבסיסי הצבא לשם הגנתו. "יכולות להתקיים הפגנות ואנשים יכולים להביע את דעתם, אך עליהם לאמץ את החוקה - זאת הנקודה המרכזית".

מורסי, שעומד במרכזה של הסערה הגדולה ביותר שידעה מצרים בשנה האחרונה, מתואר על ידי העיתון הבריטי כבטוח בעצמו ובכוחו הפוליטי. כשנשאל אם הוא בטוח שהצבא לא יצטרך להתערב בנעשה במדינה שהפכה לכמעט בלתי נשלטת, השיב מורסי: "מאוד".