האם הבורסה בתל-אביב היא אחת הזולות בעולם?

מחלקת המחקר בלידר שוקי הון: במשוואת הסיכון סיכוי, השוק הישראלי בהחלט מעניין, ויש לנצל את רמות המחירים הנוכחיות להגדלת המרכיב המנייתי המקומי

הבורסה בישראל היא אחת הבורסות ה"זולות" ביותר בעולם. כך עולה מניתוח שערכו אנליסטים במחלקת המחקר של לידר שוקי הון. טענה זו, נתמכת בין היתר על ידי ניתוח השוואתי של מכפיל רווח מנוכה מחזוריות של שילר (CAPE-Cyclically adjusted price-to-earnings ratio) של הבורסות השונות בעולם.

מכפיל ה-CAPE הינו אחד הפרמטרים המקובלים לניתוח השוואתי של תמחור הבורסות השונות (וגם מניות בודדות) בעולם. ה-CAPE מחושב כיחס שבין שווי השוק של החברות במדד, לבין ממוצע רווחיהן הראליים בעשר השנים האחרונות. מכפיל זה נחשב כבעל רקורד ניבוי טוב יותר ביחס למכפיל P/E רגיל.

בתל אביב מכפיל ה-CAPE עומד על 10.9 לעומת 23.2 בניו-יורק, 14.6 בגרמניה, 13.6 בלונדון ו-12.9 בצרפת.

שוק המניות הישראלי הציג במהלך השנים האחרונות ביצועי חסר מהותיים ביחס למרבית המדדים בעולם. הסיבות המרכזיות לכך היו להערכת כלכלני לידר הגברת המעורבות הרגולטורית בסקטורים המרכזיים, המחאה החברתית, אווירה ציבורית עוינת כלפי בעלי ההון והחמרה במצב הגיאופוליטי.

יש כמובן סיבות בעד ונגד להשקעה בשוק. בצד החיובי - אפשרות להמשך הורדת הריבית, מצבו של המשק הישראלי טוב יחסית, הקטנת היקף ההקלה הכמותית (QE) בארה"ב הצפויה ברבעונים הקרובים עשויה להקטין את החשיפה של המשקיעים לשווקים היקרים ולהחזיר אותם לשווקים היותר זולים, השוק המקומי במכפיל סביר ומהווה אפיק השקעה דפנסיבי (בימים של הירידות החדות בשווקים המתפתחים בשבועות האחרונים, השוק המקומי שמר על יציבות יחסית גם בתחום הריבית וגם בתחום האקוויטי).

מנגד, קיימת מחאה חברתית ואווירה ציבורית עוינת כלפי בעלי ההון, יש אי ודאות רגולטורית, וברקע - רפורמת הריכוזיות. וכמובן: המצב הגיאופוליטי. "נכון שהמצב הגיאופוליטי שלנו אינו מזהיר, אך זה לא חדש. ישראל רוב הזמן נתונה ללחצים פוליטיים וביטחוניים למיניהם ולכן אנו סבירים כי לא צריך לתת משקל גבוה לפרמטר זה בבחינת כדאיות ההשקעה בבורסה המקומית. בנוסף לכך, אנו מעריכים כי הבחירות באיראן עשויות להטיב עם ישראל בטווח הקצר על רקע התקווה לפתרון פוליטי של סוגיית הגרעין מול המנהיג החדש".

בשורה התחתונה מציינים בלידר כי תמחור שוק המניות הישראלי מגלם את מרבית הסיכונים מולם ניצב המשק. הדבר בא לידי ביטוי באופן בולט בתמחור היחסי של השוק המקומי ביחס לעולם. עם זאת, מצב זה נמשך כבר זמן מה, והשאלה המרכזית מתי תחול התפנית החיובית?

"לנוכח העובדה כי השוק הישראלי מתומחר נח יחסית, והציג ביצועי חסר בשנים האחרונות, בהשוואה למרבית השווקים בחו"ל, אנו מעריכים כי במשוואת הסיכון סיכוי, השוק הישראלי בהחלט מעניין, ויש לנצל את רמות המחירים הנוכחיות להגדלת המרכיב המנייתי המקומי. כמובן שיש לבצע זאת באופן סלקטיבי".