מחקר: כל חצי שנה מחירי המוצרים משתנים - ולרוב עולים

מחקר משותף של הלמ"ס ובנק ישראל מעלה תובנות מעניינות לגבי מחירי המוצרים בישראל ■ על כל מוצר שמחירו יורד יש שני מוצרים שמחירם עולה ■ רשתות השיווק משנות מחירים באופן תכוף יותר

המחירים של מוצרים ושירותים הכלולים במשק הישראלי אשר נכללים במדד המחירים לצרכן משתנים בממוצע כל 6 עד 9 חודשים, כאשר על כל הורדת מחיר של מוצר אחד, נרשמת עלייה במחיר של שני מוצרים, כך עולה ממחקר משותף שערכו כלכלני הלמ''ס יחד עם בנק ישראל. לפיכך, נמצא כי בכל חודש נתון, משתנה בממוצע המחירים של כחמישית מהמוצרים (שיעור זה קטן במקצת כאשר האינפלציה במשק נמוכה יותר).

לפי המחקר, השיעור הממוצע של שינויי המחירים עומד על כ-3.5%, אולם הוא משקף שינוי ממוצע של כ-10% בעליות מחירים, המהוות כשני שליש משינוי המחירים האמור, וירידה ממוצעת של כ-10% כאשר המחירים יורדים.

עוד נמצא כי ישנו הבדל גבוה בהתנהגות המחירים של מוצרים ושירותים שונים. בעוד משך הזמן הממוצע בין שינויי מחירים של שירותים, בתחום הבריאות והחינוך, הוא כ-16 חודשים, מחירי מוצרים אחרים משתנים כל כ-8 חודשים (ריהוט, ציוד לבית, מזון, הלבשה והנעלה) כאשר מחיריהם של מוצרי האנרגיה, משתנים הכי מהיר: כל כ-3 חודשים.

ממצא מעניין נוסף: למרות ששינויים בשיעור המע"מ מקצרים את משך הזמן בין שינויי המחירים (גורמים לשינויים תדירים יותר) ההשפעה על גודל השינוי במחיר נמצאה רק במוצרים שמחיריהם ממילא משתנים באופן תדיר.

עוד עולה מהמחקר כי רשתות השיווק "משחקות" עם המחירים הרבה יותר לעומת מכולות: משך הזמן הממוצע בין עדכוני מחיר של מוצרי מזון ברשתות השיווק הוא כ-5 חודשים, בעוד בחנויות המכולת הוא כ-10 חודשים