הם לא רוצים דירות חדשות

מצוקת לפיד בתחום הדיור מנוגדת לבעיה של ראשי הערים בתחום

"יש לכם בעיה בתחום הדיור - יש לי היום כתובת בשבילכם" (שר האוצר, יאיר לפיד, בכנס השלטון המקומי).

מר לפיד: הבעיה של ראשי הרשויות בתחום הדיור הפוכה לגמרי מהבעיה שלך. הם אמנם מדברים כמוך על מצוקת הדיור, על הילדים שאינם יכולים לרכוש דירה בעיר וכו', אבל אף ראש רשות לא רוצה לראות אצלו מאסה של דירות חדשות.

ראש עיריית ראש העין מצהיר בשנתיים האחרונות שאצלו לא ייבנו אלפי הדירות המתוכננות; ראש עיריית פ"ת כבר אמר שיפנה לבג"ץ אם יאפשרו בניית מגורים בשטח מחנה סירקין; וראש עיריית ת"א היה צריך פיצוי של מיליארדים (שיקוע קו הרכבת הקלה) כדי לאפשר שיווק 2,000 דירות מגורים בעיר.

והם לגמרי צודקים. ככה זה כשעל כל שקל שמכניסה משפחה לקופת העירייה (ארנונה, היטלים וכד'), צריכה העירייה להוציא לפחות 2 שקלים (כיתות, גנים, טיפת חלב ועוד). ועם כל הכבוד לשולחן העגול של השרים, ראשי הרשויות הם הקובעים. נושאים קריטיים כמו מתן היתרי בנייה ואכלוס תלויים כמעט לגמרי ברשות המקומית.

זו שרוצה לראות כמה שיותר דירות יוקרתיות למיליונרים שבאים רק לחגים, ולא חלילה דירות למשפחות צעירות שיצטרפו לאלפי המטרידים שמתקשרים כדי לברר לאיזה גן הם משובצים. תוסיפו לזה את כוונות המדינה לשווק קרקעות במחיר אפסי (לרכישה או לשכירות מסובסדת), או את הדיבורים על הקצאת נתח מכל פרויקט לדיור ציבורי, ותסיקו עד כמה ראשי הרשויות רוצים תושבים חדשים.

אבל אף אחד לא מעז לטפל במלכוד האמיתי. באינטרסים ההפוכים בעליל בין הממשלה לבין ראשי הערים ובעובדה שהארנונה רווחית רק אם מדובר בשטחי מסחר או משרדים.

בדיוק בגלל זה אנחנו מקבלים עוד מתחמי תעשייה ומשרדים מפלצתיים ומיותרים בערים שכנות כמו קריית אונו, גבעת שמואל ופ"ת - במקום לאחד את שלושתן לרשות מקומית אחת (ולא יזיק אם יוסיפו אליהן גם את יהוד וגני תקווה, למשל), כזו שתוכל סוף סוף לחיות עם הגיון תכנוני וכלכלי.