האוצר "מצא" תוך יממה 3 מיליארד שקל בלי להעלות מסים

ועדת הכספים אישרה תיקון המאפשר "לשים יד" על כספי האפוטרופוס הכללי שלא נמצאו בעליהם וביטלה פטור לתושבי חוץ על רווחי גז ונפט

פקידי משרד האוצר מצאו את הדרך לכסות חלק מהגירעון העמוק ללא העלאת שיעורי מס: תוך 24 שעות בלבד נמצאה הדרך ל-3 מיליארד שקל באמצעות תיקונים שאישרה ועדת הכספים בתוך חוק ההסדרים: הראשון, תיקון המאפשר לאוצר "לשים יד" באופן מיידי על הכספים שיושבים בקופתו של האפוטרופוס הכללי, והשני, "ביטול הפטור הניתן למשקיעים זרים על רווחים מפירות מקרקעין, לרבות ניירות ערך שקשורים לגז ונפט". שני המהלכים אינם כלולים ברשימת המסים המקורית של אוצר בסך 14.8 מיליארד שקל.

בשבועות האחרונים ספג האוצר מהלומות קשות בוועדות השונות של הכנסת. ועדת העבודה והרווחה סירבה לאשר את הצמצום בפטור על הפקדות פנסיוניות שהיו צפויות להניב 1.2 מיליארד שקל ו-ועדת הכספים מסרבת לאשר העלאה של 1.5% במס הכנסה בכל מדרגות המס (השוות כ-4 מיליארד שקל) ולקצץ את קצבאות הילדים (קיצוץ שיניב 3 מיליארד שקל נוספים).

אתמול בצהריים (ב') אישרה ועדת הכספים שינוי בחוק האפוטרופוס הכללי, שלפיו ישחרר כספים שבעליהם לא אותרו לצרכים פיסקאליים - לכיסוי גירעון. עד היום כספים, לרוב בחשבונות רדומים, שבעליהם לא אותרו, הוחזקו אצל האפוטרופוס במשך 15 שנה. התיקון הזה לחוק מניב מיליארד שקל בשנה.

גם הבוקר הצליח האוצר, באמצעות סגירת פרצה, לשים יד על סכום מכובד. מדובר בפרצה המאפשרת לתושבי חוץ ליהנות מפטור מ'פירות המקרקעין', קרי, מהרווחים מניצול משאבי טבע במקרקעין שבבעלותם, או מנכסים מניבי הון, כגון תחנות דלק, בתי מלון וכד'. ועדת הכספים דנה היום בתיקון שנכלל אף הוא בחוק ההסדרים, ולפי הערכות, היא צפויה לאשר את הסעיף.

ליאת גרבר, מנהלת מחלקת חקיקה ברשות המסים, הסבירה כי ההגדרה "זכויות מקרקעין" בחוק הקיים, מצומצמת למדי, ויש צורך להרחיב אותה ולהחילה גם על נכסים הנלווים אל המקרקעין, קרי, פירות המקרקעין. למשל, מדובר על מכירת מניות על רווחים ממשאבי טבע (גז ונפט), שלפי החוק הקיים, נשאר פטור (הפטור חל על כל מה שהוא לא מקרקעין).

"הפטור לגבי נכסים קטנים ימשיך, אך רווחי גז ונפט בהחלט ימוסו ולא ייהנו מהפטור של תושבות חוץ. הכוונה היא לניירות ערך המגלמים בתוכם את אוצרות הטבע שהתגלו בישראל", הסביר מנהל רשות המסים, משה אשר.

ערן יעקב, סמנכ"ל בכיר כלכלה ותכנון ברשות המסים, הוסיף כי התיקון נועד "לסתום פרצה משמעותית, בין השאר, לגבי הגז, כאשר המשמעות העתידית תלך ותגדל". "מדובר בכסף גדול. סבירות ל-מיליארד שקל הכנסות כבר בשנה הבאה".