רמי אונגר תובע את מיכאל לוי: "שתל תוכנות ריגול במחשבים שלי"

אונגר, שהצטייד בעוה"ד דורי קלגסבלד ורם כספי, מתאר פרשה שכאילו לקוחה מסרט ריגול הוליוודי ■ "הם פרצו למחשבים שלי, גנבו מידע וגרמו לי נזקים" ■ סמל"ת: "טענות חסרות שחר" ■ הרקע לסכסוך: הזיכיון לשיווק רכבי קיה בישראל

עולם העסקים הישראלי הוא רווי יצרים, אינטרסים, ומניפולציות, אבל סכסוך עסקי חריף וקיצוני כפי שמתנהל בין איש העסקים אברהם (רמי) אונגר, בעלי חברת טלקאר, היבואנית והמפיצה של רכבי קיה (KIA) בישראל, לבין היבואנים הקודמים של קיה לארץ ויבואני פיאט ויפאנוטו כיום, מיכאל לוי ובנו אחיעד, לא נראה במחוזותינו כבר שנים.

בתביעה בסך 5 מיליון שקל שהגיש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד מיכאל ואחיעד לוי והחברות שבבעלותם, אשר הגיעה לידי "גלובס", מתאר אונגר פרשה שנראה כאילו היא לקוחה מסרט ריגול הוליוודי.

לטענת אונגר, כחלק מהמאבק העסקי ביניהם שלחו מיכאל ואחיעד לוי וחברם, גדעון ברקת, את אבירם הלוי, סגן מפקד סיירת מטכ"ל בעבר, "למבצע פוגעני, פסול ובלתי חוקי של איסוף מידע ופריצה למחשבים, במאמץ לאסוף ראיות לצורך תביעת-סרק נקמנית שהחברות שבבעלות לוי הגישו כנגד אברהם אונגר וטלקאר".

בדצמבר 2007 עבר זיכיון היבוא של המותג קיה בישראל ממיכאל לוי לידי רמי אונגר. כעבור שנה הגיש לוי לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 40 מיליון דולר (כ-156 מיליון שקל) נגד תאגיד KIA Motors הקוריאני, רמי אונגר והחברות שבבעלותו, בטענה כי רקחו קנוניה כדי לנשלו מהבלעדיות ביבוא רכבי קיה.

בית המשפט קבע כי התביעה נגד קיה צריכה להתברר בקוריאה ולא בארץ. ואולם, תביעת הענק של לוי נגד אונגר עודנה מתבררת בימים אלה.

כעת טוען אונגר, באמצעות עורכי הדין דורי קלגסבלד ורם כספי, מבכירי עורכי הדין בארץ, כי מדובר בתביעת-סרק שהוגשה על-ידי לוי תוך שימוש באמצעים פסולים.

לטענת אונגר, לאחר שמיכאל ואחיעד לוי נכשלו בעקביות בהפצת רכבי קיה בישראל, והזיכיון להפצת הרכבים בארץ הועבר לידי אונגר, ועקב הפגיעה בכבודם, "יזמו ומימנו מיכאל ואחיעד לוי מבצע גניבת מידע חוצה יבשות, שתכליתו הייתה לגנוב מאונגר ומשותפו הדרום-קוריאני, צ'אנג גן יאנג (Chang-Geun Yang), מידע, בתקווה שהוא יוכל לשמש אותם לצורך הגשת תביעת-סרק ענקית (התביעה במחוזי)".

לטענת אונגר, "באמצעות אחיעד לוי, שכרו הנתבעים את שרותיו של אבירם הלוי, יוצא כוחות הביטחון שעסק ועוסק בענייני מודיעין בשירותו הצבאי ובחייו האזרחיים, שתכנן והוציא לפועל באמצעותו ובאמצעות אחרים (ובכללם חברה הודית עמה יש לו היכרות מוקדמת) את מבצע גניבת המידע מאונגר ושותפו".

לטענת אונגר, במהלך מבצע איסוף המידע החשאי נגדו ונגד שותפו "נעשה שימוש באמצעים פסולים ואסורים, כדוגמת תוכנות ריגול שהושתלו במחשבי התובעים, ונעברו עבירות בדרום-קוריאה ובישראל".

לפי התביעה, כתוצאה ממבצע גניבת המידע, "מידע פרטי רגיש וסודות מסחריים של אונגר, יאנג והחברות בבעלותם נגנבו מהם והועברו למספר בלתי ידוע של צדדים שלישיים, נגרמו לאונגר ויאנג נזקים שונים, ועלולים להיגרם להם נזקים עתידיים כבדים ביותר, לרבות פגיעה מהותית בעסקיה של החברה הקוריאנית, דא-ויי" (Dae Hwe Industries, שהיא חברת סחר העוסקת ביזום, בסיוע ובקידום עסקאות מסחריות בין חברות מהמזרח הרחוק לחברות אחרות, לרבות החברות של אונגר. ח"מ).

בנוסף על הפיצוי הכספי, אונגר מבקש מבית המשפט כי יוציא צווים שיורו ללוי וליתר הנתבעים למסור לו פרטים מזהים של כל הגורמים שנטלו חלק ב"מבצע גניבת המידע" או מחזיקים בידיהם בחומרים שהושגו עקב כך. כמו כן הוא מבקש מבית המשפט שיורה לנתבעים ולאחרים מטעמם להשמיד את כל החומרים שהתקבלו בידיהם.

"ספין שקוף"

מחברת סמל"ת נמסר בתגובה: "התביעה שהגישו רמי אונגר וטלקאר אינה אלא ספין שקוף שנועד להסיט את הפוקוס מהדיון הקבוע ליום ראשון הקרוב בבית המשפט המחוזי, בפני כבוד השופט יהודה פרגו, בתביעה שהגישה סמל"ת כנגד רמי אונגר וחברת טלקאר, בגין קנונייה שקשרו אונגר וטלקאר במטרה לגזול את סוכנות קיה בישראל.

"במסגרת התביעה נחשפו ראיות דרמטיות לכך שרמי אונגר וחברת טלקאר, יחד עם סוכן קוריאני שהעסיקו, פעלו במשך שנים במחשכים על מנת לגרום לקיה לבטל את ההסכם עם סמל"ת ולגזול את סוכנות קיה מסמל"ת בישראל. הדברים חמורים מאוד, והם עתידים בקרוב להיחשף במלוא חומרתם בבית המשפט.

"אונגר, המרגיש את העניבה מתהדקת סביב צווארו, מנסה לכסות על מבוכתו הרבה בטענות חסרות שחר לגבי הדרך שבה כביכול הושגו הראיות החמורות כנגדו. הגשת התביעה היא צעד נוסף של אונגר, אשר מרגע שנחשפו הראיות על מעשיו החמורים, עושה ככל שביכולתו לסכל את הבירור, תוך שהוא מנסה להלך אימים על סמל"ת והפועלים מטעמה.

"ברצוננו להדגיש כי מיכאל לוי, בנו, חברת סמל"ת וכל מי שפועל מטעמם, פעלו תמיד ופועלים תמיד על-פי החוק, והחוק הוא נר לרגליהם. אין אנו נבהלים מהליך פסול ונלוז, אשר יותר מכל מעיד על מצוקתו של אונגר. רמי אונגר וחברת טלקאר בחרו בשיטה הידועה שלפיה 'ההגנה הטובה היא ההתקפה' ולהשיג כותרות, ותוך שהם מנסים להסתתר מאחורי החסינות שמקנה כתב הטענות בפני לשון הרע".

רקע: אחד הסכסוכים העסקיים החריפים במשק

בדצמבר 2008 הגישה קבוצת סמל"ת (יבואנית פיאט, לנצ'יה ואלפא רומיאו) של מיכאל לוי והחברה-הבת קוריאה מוטורס ישראל (KMI), שעד 2007 שימשה כיבואנית הבלעדית של רכבי KIA, תביעה בסך 40 מיליון דולר (כ-156 מיליון שקל) נגד תאגיד KIA Motors הקוריאני, רמי אונגר והחברות טלקאר מוטורס וריי מוטורס שבבעלותו, בטענה כי רקחו קנונייה כדי לנשלן מהבלעדיות ביבוא רכבי KIA.

סמל"ת (סוכנות מכוניות לים התיכון) טענה כי מאז איבד אונגר את זכות ההפצה של רכבי דייהו, הוא חתר תחתיה כדי להכשילה בפעילותה וליטול ממנה את זיכיון היבוא של קיה, שלא כדין ובלא תמורה.

לדברי סמל"ת, מאז הקמתה היא עשתה מאמצים והשקיעה כ-126 מיליון שקל ביצירת התשתית הפיזית והאנושית לשיווק רכבי קיה. בין היתר, היא הקימה רשת של 11 סוכנויות מקומיות, 20 מוסכים מורשים ו-10 אולמות תצוגה, בנוסף למערך שירות לקוחות בפריסה ארצית. כן דאגה לשיווק ולפרסום המותג כדי לבנות את כוחו ולהחדירו לשוק הישראל. זאת, מתוך הבנה ברורה כי מערכת היחסים עימה תימשך לתקופה ארוכה.

בחודש מאי 2009 קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי התביעה נגד קיה לפיצוי על נטילת זיכיון קיה מידי לוי נמצאת בסמכותה של מערכת המשפט בקוריאה, וקיה נמחקה מהתביעה בארץ. ואולם, התביעה נגד אונגר עודנה מתנהלת.

סמל"ת, שבבעלות מיכאל לוי, היתה בעלת הזיכיון ליבוא רכבי קיה מאז 1995. אונגר מייבא כיום את רכבי דייהטסו וסנגיונג. בתחילת שנות ה-2000 הוא איבד (בלא פיצוי) את הזיכיון ליבוא רכבי דייהו לחברת UMI, לאחר שדייהו נרכשה בידי ג'נרל מוטורס.

בסוף 2007 החליט תאגיד קיה להעביר בלא תמורה את זיכיון היבוא של רכביו מסמל"ת לאונגר. בענף העריכו כי הדבר נבע מקשריו של אונגר בתחום הספנות עם יונדאי מוטורס, חברת-האם של קיה.