אספן נסוגה מהסדר החוב שגיבשה בחבס השקעות

זאת, עקב ממצאי בדיקת הנאותות שביצעה בחבס בחודש האחרון ■ תנסה להמשיך ולנהל מו"מ עם מחזיקי האג"ח לשם ביצוע העסקה במתווה אחר, ולקדם את נושא מתן ההלוואה לחבס, שהיקפה 106 מיליון שקל, על בסיס המתווה הקודם

חברת אספן גרופ, שבשליטת רוני צארום, נסוגה ממתווה הסדר החוב שהציעה בחברת חבס השקעות. זאת עקב ממצאי בדיקת הנאותות שביצעה בחבס בחודש האחרון. על פי הדיווח של אספן לבורסה, בכוונתה לנסות להמשיך ולנהל משא ומתן עם מחזיקי האג"ח לשם ביצוע העסקה במתווה אחר, ולקדם את נושא מתן ההלוואה לחבס, שהיקפה 106 מיליון שקל, על בסיס המתווה הקודם.

ל"גלובס" נודע, כי בעקבות בדיקת הנאותות של נכסי חבס, מעריכים באספן ששווי נכסי NSI - קרן הנדל"ן ההולנדית שמהווה את הנכס המרכזי של החברה - נמוך מזה שמוצג בספרים. באספן חוששים, כי ירידת שווי נכסי NSI עלולה לפגוע ביכולתה של הקרן לחלק בעתיד דיבידנדים לבעלי המניות, ובראשם חבס (המחזיק בעקיפין 21% ממניות NSI, לצד יעקב שחר וישראל קז) - מה שיקשה על אספן בביצוע העסקה במתכונתה המקורית.

בדיקת הנאותות של אספן החלה לאחר שמחזיקי האג"ח שלה אישרו בחודש שעבר ברוב מוחץ את הצעת ההסדר שגיבשה, אשר כחלק ממנה צפויה אספן לקבל את השליטה בחבס. בזמן הקרוב צפויה הנהלת אספן להיפגש עם נציגות מחזיקי האג"ח, כדי לדון בממצאי הבדיקה ובהתאם לכך בשינויים, אם אלה יתבצעו, בהסדר החוב שגיבשה מולם. נציגות המחזיקים כוללת את עופר גזית, יוני שר (הראל) וגיל לופוביץ' (פסגות).

אספן העמידה עד כה 4 מ' ש'

עד כה העמידה אספן לחבס הלוואה של 4 מיליון שקל, לצורך שמירה על היחס בין סכום ההלוואה שנטלה החברה בבנקים זרים לשווי מניות NSI, ולצורך מימון פעילותה השוטפת. סכום זה הוא חלק מ-36 מיליון שקל שהתכוונה אספן להעמיד לחבס כהלוואות, בהתאם לצרכיה. נוסף על כך אמורה הייתה אספן, על פי המתווה שבוטל, להזרים לחבס 70 מיליון שקל, כנגד הקצאה של 56% ממניות החברה (כאשר ביתרת המניות אמורים היו להחזיק נושי האג"ח).

פרט לכך, כלל ההסדר שבוטל, ששיקף "תספורת" של כ-40% על החוב המתואם של חבס למחזיקים (בסך 450 מיליון שקל), הנפקה למחזיקים של שתי סדרות אג"ח חדשות בחבס, בהיקף כולל של 200 מיליון שקל ובריבית שנתית של 4.5%-5%. בעל השליטה כיום, הרצל חבס, אמור היה להיוותר ללא החזקות בחברה המשפחתית וללא כל תפקיד ניהולי בה, לאחר שהודיע כי אין ביכולתו להזרים כספים להסדר חוב בחברה.

זמן קצר לפני הכרעת המחזיקים לטובת ההצעה שגיבשה אספן, הוגשה להם הצעת הסדר דומה גם מחברת בי.ג'י.איי (BGI) שבשליטת אלכס גרנובסקי - חברה ציבורית החולשת על קופת מזומנים של כרבע מיליארד שקל. כעת, לא מן הנמנע כי בי.ג'י.איי תחזור להיות שוב מועמדת להשתלט על חבס, במסגרת הסדר חוב.

מחבס נמסר כי "בהתייחס להודעת אספן לפיה אין בכוונתה להמשיך את העסקה על פי המתווה שגובש 'לאור ממצאים שעלו בבדיקת הנאותות', חברת חבס אינה ערה לקיומם של 'ממצאים' כלשהם שיכלו להפתיע את אספן, או להצדיק את החלטת אספן להפסיק את המשא ומתן לעסקה במתווה שהוצע על ידי אספן".