בזמן ההפיכה במצרים: אובמה משחק גולף ונופש על יאכטה

ממשל אובמה לא בלתי מרוצה מנפילת מורסי ■ עובדה: קרי השתעשע בים, והנשיא אובמה, לבוש בחולצת פולו ומכנסיים קצרים, יצא לבלות את סוף השבוע הארוך בקמפ דייוויד ■ "יש הקלה מסוימת מהעובדה שמורסי ירד מהבמה"

לכאורה, יש בסיפור הזה כל הסממנים של סקנדל שפוליטיקאים רפובליקניים ינסו לנצל כדי להקיז, פעם נוספת, את דמו של ממשל אובמה: ביום ד', כאשר התפוצצה פרשת הדחתו של מוחמד מורסי מכס הנשיאות בקהיר, והממשל בוושינגטון כינס ישיבות דחופות של מקבלי החלטות בתחומי החוץ והביטחון - ג'ון קרי, שר החוץ, לא היה שם. כתב חרוץ של רשת CBS איתר את קרי על היכטה שלו מול חופי ננטאקט, עיר הקיט האקסקלוסיבית במסצ'וסטס, ותיעד אותו בתצלומים שזכו בתפוצה ויראלית.

דוברים בסטייט דיפרטמנט, שמיהרו להכחיש את הפסקת הים שעשה קרי ביום ד', נאלצו לחזור בהם כעבור זמן קצר לאחר שתצלומים של הבוס שלהם, לבוש בבגדי שיט בצבעי הדגל האמריקני, עלו באין ספור אתרים בעולם. "קרי אכן בילה בספינה שלו זמן קצר, אך הוא עבד מסביב לשעון בשיחות עם מנהיגי תבל", אישרה הדוברת הראשית, ג'ן סאקי.

ובעוד שאתרי הימין החלו לעשות מטעמים מהנהנתנות של שר החוץ בעיצומו של משבר בינלאומי, המציאות היא שהתנהלותו של קרי שיקפה את התנהלותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וזו שיקפה את הלך הרוח של הממשל כלפי הטלטלה במצרים: שוויון נפש מהול בהקלה בעקבות הדחתו של מורסי. בין אם היתה זו הפיכה צבאית או התקוממות עממית, איש בושינגטון לא הזיל דמעה על מר גורלה של תנועת האחים המוסלמים במצרים. בסוף השבוע הארוך של יום העצמאות האמריקני, אין תחושת משבר בוושינגטון, והממשל מקמץ בתגובות רשמיות, למעט הודעות שגרתיות שקוראות להימנע משפיכות דמים.

אובמה עצמו נתן את הטון ביום ו'. כאשר ההפגנות בכיכר תחריר וסביבתה החלו להידרדר לקרבות פנים אל פנים בין תומכי מורסי ומתנגדיו, מגלה "ניו יורק טיימס", יצא נשיא ארה"ב לשחק גולף כשהוא לבוש במכסים קצרים וחולצת פולו ונעול בסנדלים. אחר-כך עלו הוא ומשפחתו על המסוק הנשיאותי ויצאו לחופשת סוף שבוע ארוכה בקמפ דייוויד. עוזריהם של אובמה וקרי קיבלו ומקבלים עדכונים שוטפים המשטח, אך לפחות כלפי חוץ אין הרבה סימנים שממשל אובמה משקיף על המשבר בקהיר בתחושה של חרדה.

בעוד שמנהיגי ארה"ב אינם רואים בעין יפה את האלימות ברחובות מצרים, האמת שאיש אינו מבטא אותה בקול רם היא, שרבים בצמרת הממשל אינם בלתי מאושרים מנפילת מורסי, או , לכל היותר, יש להם רגשות מעורבים בסוגיה זו, אומר ה"טיימס".

הרוגע היחסי בוושינגטון משקף גם את התמורה ארוכת הטווח ביחסי ארה"ב עם המזה"ת. פעם נראתה מצרים כשחקנית האסטרטגית החשובה ביותר בזירה המזרח-תיכונית. כיום ממלאות מדינות אחרות במזרח התיכון תפקידים חשובים יותר. האינטרס האמריקני המכריע במצרים הוא המשך השמירה על הסכם השלום בינה לבין ישראל, אומר העיתון. פקידי ממשל מאמינים, שצבא מצרים מחויב לכך.

אף לא דמות פוליטית חשובה אחת בוושינגטון סמכה ידיה על הדחת מורסי ע"י הצבא, אך למורסי ולאחים המוסלמיים היו מעט מאוד חברים בארה"ב, מהרגע שבו נבחר מורסי לנשיאות ועד להדחתו ממנה.

"אם למקבלי החלטות בוושינגטון היתה אפשרות להחזיר אחורה את מחוגי השעון ולמנוע את הדחת מורסי, רק מעטים היו בוחרים לעשות", אמר ל"טיימס" אליוט אברמס, שהיה סגן ראש המועצה לביטחון לאומי בממשל ג'ורג' וו. בוש.

וג'ראלד קונולי, ציר דמוקרטי בבית-הנבחרים והדמוקרט הבכיר בוועדת המשנה לענייני המזה"ת, אמר: "יש הקלה מסוימת מכך שמורסי ירד מהבמה. מנגד, רבים מאיתנו לא יחושו בנוח עם התערבויות צבאיות שמביאות להדחת מנהיגים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות".