"כאב הבטן באג"ח הממשלתי עלול להימשך בטווח הקצר"

יניב פגוט: "אנו לא סבורים כי שוק המניות האמריקני והשווקים הגלובליים יוכלו לשמר מגמה חיובית לאורך זמן בהינתן המשך עליית תשואות בשווקי החוב"

נתון התעסוקה בארה"ב אשר הפתיע לטובה ביום שישי האחרון גרם לקפיץ תשואות אגרות החוב האמריקניות הארוכות להשתחרר והביא לזינוק של 20 נקודות בסיס בתשואות החוב של ממשלת ארה"ב לרמה של 2.71%, רמת תשואות אשר לא נרשמה בשוק החוב מזה כשנתיים.

שוק אגרות החוב הישראלי כמו כלל שווקי החוב הריבוניים בעולם מושפע בימים אלו כמעט באופן בלעדי מההתפתחות בשוק התשואות האמריקני ועליית ההסתברות לאימוץ אסטרטגיית יציאה על ידי הפד כבר בשנת 2013.

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מציין כי פרמיית הסיכון בין אגרת חוב ישראלית ל-10 שנים למקבילתה האמריקנית נשחקה בחדות במהלך עליית התשואות האחרונה בארה"ב ועומדת על כ-110 נקודות בסיס אל מול כ-170 נקודות בסיס לפני מספר שבועות. השחיקה הדרמטית בפרמיית הסיכון בין האג"ח הישראלי ל-10 שנים למקבילו האמריקני מקטינה את כרית ספיגת הזעזועים של האג"ח הריבוני המקומי אשר הגיב במתינות יחסית לעליית תשואות של כ-1% בארה"ב.

מכאן והעלאה, אומר פגוט, כל עליית תשואות באגרות החוב האמריקניות עלולה להשפיע בעוצמה גוברת על שוק החוב המקומי ואף להאיץ פדיונות בתעשיית קרנות הנאמנות, תעשייה אשר ספחה כסף חם וסולידי בחודשים האחרונים על רקע מצוקת אלטרנטיבות, חלק מכסף זה עלול למצוא עצמו מבוהל ופודה יחידות השתתפות.

בימים כתיקונם ריבית הבסיס הנמוכה בשוק החוב המקומי והשיפוע הניכר בעקום התשואות הממשלתי בצוותא עם האינפלציה המתונה והתקציב האחראי היו אמורים להכתיב את המגמה החיובית בשוק אגרות החוב, אולם אנו איננו מצויים בימים כתיקונם ולפיכך העיניים מופנות כמעט באופן בלעדי להתפתחויות בכלכלת ארה"ב והשפעתן על תשואות החוב הממשלתיות.

"אנו חוזרים ומדגישים כי הפד לא ימהר לסכן את ההתאוששות בשוק הדיור האמריקני המהווה נקודת אור כלכלית ברחבי ארה"ב. שוק הדיור האמריקני מפגין התאוששות מרשימה ועליית תשואות אלימה בריבית הארוכה על משכנתאות עלולה לבלום התאוששות זו. נציין כי בריבית הממוצעת על משכנתאות זינקה בשבועות האחרונים במעל ל-1.2% ועומדת נכון לסוף השבוע האחרון ברמה של כ-4.6%. התייקרות הריבית על משכנתאות היה ותהיה פרמננטית צפויה לעצור מחזורי משכנתא ולבלום רכישת דירות חדשות".

העולם הכלכלי מחוץ לארה"ב פושר מתמיד זאת כאשר אירופה מצויה במיתון מתמשך וצפויה לרשום צמיחה שלילית גם בשנת 2013 ואילו בשווקים המתעוררים תמונת הצמיחה אפורה זאת כאשר סין וברזיל אשר היוו עד לא מזמן קטר צמיחה גלובלית משתנקות. החולשה בפעילות הגלובלית מגבירה את ההסתמכות של כלכלת ארה"ב על מנועי צמיחה פנימיים בניהם שוק הדיור בפרט והצריכה הפרטית בכלל. הקטנת תמריצים מיידית תכרסם באמון הצרכנים ותפגע בנכונות המעסיקים להמשיך ולגייס עובדים חדשים ולפיכך הפד צפוי לנהוג בזהירות בכל האמור בהקטנת תמריצים.

לא נופתע לגלות, אומר פגוט, כי בפד לחוצים כבר כעת כפועל יוצא מעליית התשואות החדה והאפשרות כי זו תימשך בעתיד הקרוב. הפעילות בשוק החוב הממשלתי האמריקני הינה סופר ממונפת ורוויית קרנות גידור ומשקיעים זרים ולפיכך מהלך אלים שכזה עלול להביא עימו גל משנה מכאיב של סגירת פוזיציות והתאמת פוזיציות על ידי הגופים הפיננסיים הגלובליים. האינפלציה בארה"ב מתונה ועומדת על כ-1.5% כך שרמת תשואות החוב הממשלתיות ל-10 שנים מגלמת ריבית ריאלית של כ- 1.2%.

פגוט סבור כי כל עוד האינפלציה בארה"ב מצויה ברמה נמוכה הרי אין לחץ כלכלי על הפד לקפל תמריצים והלחץ הקיים על הפד הינו בבסיסו פוליטי. "אם כל השמחה סביב השיפור בשוק העבודה האמריקני הרי רמת האבטלה הינה עדיין 7.6% ויעד התעסוקה של הפד העומג על 6.5% עדיין רחוק ושברירי כך שקרנבל ההתאוששות הכלכלית של ארה"ב מוגזם, מה עוד שהצמיחה הכלכלית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 1.8% בלבד. עוד נציין כי התחזקות הדולר כפי שבאה לידי ביטוי בימים האחרונים על רקע הצפי להקטנת היקף הדפסת הדולרים מהווה היא נקודת איום על הייצוא האמריקני הפועל גם כך בסביבת פעילות גלובלית מאתגרת".

"אנו לא סבורים כי שוק המניות האמריקני והשווקים הגלובליים יוכלו לשמר מגמה חיובית לאורך זמן בהינתן המשך עליית תשואות בשווקי החוב".

פגוט חוזר על עמדתו כי מהלך עליית התשואות הנוכחי בארה"ב קרוב למיצוי וכי לבנק המרכזי האמריקני אין אינטרס לסכן את ההתאוששות הכלכלית באמצעות אימוץ מהלך יציאה מוקדם, אולם "אל לנו להתעלם מהטרנד השלילי הניכר אשר עלול בטווח הקצר להמשיך ולגרור כאבי בטן מן המשקיעים הסולידיים. משקיעים בעלי בטן חזקה יוכלו לנצל את הצונאמי הקטן בשוק החוב הממשלתי לניצול הזדמנויות לטווח הארוך".