בולשיט אחד גדול

נתוני האבטלה של הלמ"ס מעוותים, גם לפיד הבין זאת

בשבוע שעבר הציף שר האוצר יאיר לפיד את אחת הבעיות שקודמיו כל כך שמחו להסתיר - האבטלה האמיתית בישראל. כמה נפנפו לנו בשנים האחרונות שאחוזי האבטלה בישראל הם מהנמוכים בעולם, כמה השוו את מה שקורה כאן לכאוס שקורה ברבות ממדינות אירופה.. לפיד הבין את מה שכולנו חשים היטב כבר זמן רב - נתוני האבטלה הם בולשיט אחד גדול!

בולשיט, מכיוון שמזה שנים רבות יש שני פלחים משמעותיים באוכלוסיה שלרשויות נוח מאוד להתעלם מהם על מנת שלא יפריעו חלילה לסטטיסטיקה, ולא משנה כמה מפסידה מכך המדינה. נוח לכולם שהערבים (כולל הבדואים, שמהם נדמה שמתעלמים לחלוטין) והחרדים ימשיכו לקבל תקציבי רווחה.

נוח לכולם שהאוכלוסיות הללו ימשיכו לספר לנו על "תורתם-אמונתם", ימשיכו לעסוק בעיסוקיהן מתחת לשולחן ולא ישלמו מסים. נוח לכולם להתעלם מחריגות בנייה במקרה הטוב, ובנייה בלתי חוקית במקרים רבים אחרים, ובתמורה לכך שהרשויות המוסמכות יעצמו עין ולא יאכפו את החוק "נהנים" מגזרים אלו מדרכי עפר מפוארות וזרימה חופשית של מי ביוב ברחובות. אם אפשר לקרוא להם רחובות.

בולשיט, גם מכיוון שרק לאחר שנים של מרדף בלתי פוסק אחר ההתחככות ב-OECD, הואילה הלמ"ס לשנות את בסיס החישוב של נתוני האבטלה. אנחנו, אנשי העסקים, ראינו מציאות אחרת ושפשפנו את העיניים בתדהמה בכל פעם ששר האוצר הקודם יובל שטייניץ הכריז בגאווה על ירידה נוספת באבטלה. לפני כשנה היה זה תורם של הקברניטים לשפשף את עיניהם בתדהמה לנוכח הזינוק באבטלה לאחר תיקון בסיס החישוב.

בולשיט, כי גם לאחר תיקון בסיס החישוב, עדיין רחוקים נתוני האבטלה המפורסמים ע"י הלמ"ס מלשקף את האבטלה בפועל. הנתונים אינם לוקחים בחשבון את כל מי שהתייאש מלמצוא עבודה ולחתום אבטלה; הם אינם לוקחים בחשבון מבוגרים רבים שעדיין מוגדרים כשייכים למעגל העבודה אולם בשל גילם המתקדם מתקשים למצוא מקום עבודה ראוי. בעיה זו שכיחה מאד בענפיי ההיי-טק אולם גם בתעשייה המסורתית מתקשים מאד מפוטרי מפעלים שנסגרו לאחרונה לחזור למעגל העבודה. גם הם לא שייכים לסטטיסטיקה היבשה.

בולשיט כי הסטטיסטיקה היבשה ממנה ניזונות כותרות העיתונים אינה לוקחת בחשבון נתון חשוב מאין כמוהו שעוזר להסתיר בעיה אמיתית וכואבת - בשנה האחרונה פוטרו אלפי עובדים מחברות ותיקות בתעשייה ובהיי-טק, חלקם בעקבות כישלונות עסקיים, חלקם דווקא בעקבות הצלחות שגרמו למשקיעים זרים לרכוש את החברות הישראליות.

אנחנו רגילים לראות את כותרות העיתונים הממלאות את הלב בגאווה על עוד סטארט-אפ ישראלי שנמכר. בדרך כלל מלוות הכותרות בכותרות משנה שאף עובד לא יפוטר, אולם בדיקה קצרה מה קורה בפועל לאחר מספר חודשים מגלה כי בשקט בשקט נפלטו עובדים רבים ממעגל העבודה.

אז מדוע זה לא בא לידי ביטוי בנתוני האבטלה? משתי סיבות. האחת - כי עובדים אלו או אחרים גויסו מחדש בשכר הרבה יותר נמוך ומשמעות הדבר למשק פחות הכנסות ממסים ופחות כוח קניה שיניע את גלגלי הצמיחה מחדש. השנייה - הבחירות לכנסת ובקרוב לרשויות המקומיות, עונת הקיץ ואירועים נקודתיים נוספים מביאים לעלייה בדרישה לכוח אדם זמני וזול.

למשק זה לא מועיל מהסיבות אותן מניתי לעיל, אולם מבחינה סטטיסטית, למרות שהעובד שפוטר נהנה משכר של 15,000 שקל בחודש והעובד שגויס "נהנה" משכר מינימום במקרה הטוב, לא תקבל עובדה כה מהותית כל משקל בנתוני האבטלה שימשיכו להפתיע לטובה את מי שרוצה להיות מופתע.

בשורה התחתונה, תמונת האבטלה האמיתית הרבה פחות ורודה מזו שמנסים לצייר לנו. החדשות הלא טובות מאירופה ועוצמת השקל כתוצאה מפעילות ספקולטיבית, אינם משאירים הרבה מקום להתאוששות הכלכלה הישראלית ומן הראוי שהממשלה ובנק ישראל יפקחו את העיניים, יביטו למציאות בעיניים ויתחילו לפעול במהירות היכן שיש באפשרותם לפעול על מנת לשנותה.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד