כך ניסתה היום רשות המסים למסות דירות שיועברו בירושה

ועדת הכספים, היום: רשות המסים ניסתה להטיל מס על ילד שיירש דירה מהוריו וזו דירתו היחידה, בהנחה שהדירה שימשה להוריו להשקעה ■ המהלך נדחה

ועדת הכספים דחתה היום (א') ניסיון של רשות המסים להכניס ברגע האחרון שינוי לחוק ההסדרים שהונח על שולחנה, בסעיפים העוסקים במיסוי מקרקעין. הרשות ניסתה להטיל מיסוי על דירות העוברות בירושה, במהלך שהיה אמור להניב לקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

משמעות השינוי שביקשה רשות המיסים להכניס לנוסח החוק, שכבר אושר זה מכבר בממשלה ועתה נידון בוועדת הכספים, הינה החלה בפועל של "מס ירושה" באמצעות מיסוי נדל"ן. עפ"י הצעת רשות המיסים, שנדחתה כאמור, ילד שיירש דירה מהוריו, וזו לו דירתו היחידה, ייאלץ לשלם מס שבח בבואו למכור אותה, בגין התקופה שהדירה הוחזקה ע"י הוריו כדירת השקעה. השינוי המקורי לגבי מס השבח, כפי שמופיע בנוסח חוק ההסדרים אמור להוסיף לקופת המדינה 60 מיליון שקל בשנה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הודיע ש"הוועדה תדון בנוסח שהונח על שולחנה וכי, בין כה וכה, התיקון בנושא מס השבח לא אמור להניב הכנסות משמעותיות ממיסים למדינה ועל-כן, אין בכלל דחיפות לדון בו בדחיפות כפי שהדבר נעשה לגבי יתר הנושאים בחוק ההסדרים.

"אם הייתי משתכנע שמדובר במהלך שמשפיע מאוד על התקציב הנוכחי, או אם הייתי משתכנע שיש דחיפות, אזי הייתי מקבל את ההיגיון לדון כבר עתה גם בהצעות השינויים לנוסח המקורי, אך מכיוון שכאן מדובר בסכומים יחסית קטנים, רצוי להחריג את זה מחוק ההסדרים או לדון בנוסח כפי שהוא. 60 מיליון שקל - זה לא ישנה דבר לגבי הגירעון. 60 מיליון שקל אינם משחקים מבחינת הקואליציה ולא תהיה בעיה לדחות את זה, אז מציע שתדחו את הדיון בו בנפרד מחוק ההסדרים או שתותירו את הסעיפים כפי שהם ועל זה נדון".

מנהל רשות המסים, משה אשר, הסביר את מהות השינוי שביקש מהוועדה לדון בו: "כיום, לפני חוק ההסדרים שמונח לפניכם, כשנותנים דירה מתנה ומי שקיבלה מעוניין למכור אותה, הוא צריך להמתין בין שנה לארבע שנים כדי לקבל פטור ממס שבח. ההצעה בנוסח החוק שהוגש אומרת; להאריך את 'תקופת הצינון' ל-3 שנים ול-4 שנים לקבלת הפטור. אם גר בדירה 3 שנים ואם לא גר בה 4 שנים. כמובן אם זו דירה יחידה למקבל המתנה.

"ההצעה החדשה שלנו היא לבצע פיצול; שלא ישולם כלל מס שבח בגין התקופה שבה הדירה אצל מקבל המתנה, הילד. כשהילד ירצה למכור את הדירה, ייהנה מפטור מלא ממס שבח בגין התקופה שלא שימשה להשקעה. אולם כן ישולם מס שבח בגין התקופה שהוחזקה אצל הוריו, כדירת השקעה. כלומר, ייעשה חישוב מדויק לגבי התקופות".