העליון: נאות מזרחי תהרוס 5 קומות שבנתה בחיפה ללא היתר

נקבע כי 5 הקומות בפרויקט "דניה ספייס" בשכונת סביוני כרמל בחיפה לא יגיעו לדיון בוועדה המחוזית, וייהרסו ■ רוני מזרחי: "לא אבנה בחיפה יותר"

5 הקומות שנבנו ללא היתר בנייה בפרויקט "דניה ספייס" בשכונת סביוני כרמל בחיפה של חברת נאות מזרחי, לא יגיעו לדיון בוועדה המחוזית, וייהרסו - כך עולה מהחלטת בית המשפט העליון מהיום (א').

בהרכב של 3 שופטים - אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר ונעם סולברג - קיבל בית המשפט העליון את הערעור של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, כי אין לדון בתוכנית להוספה של שטחים שכבר ניתנו ללא היתר בנייה.

מדובר בפרויקט "דניה ספייס" בשכונת סביוני כרמל בחיפה, שהקימה חברת נאות מזרחי מקבוצת מזרחי, שבראשה עומד רוני מזרחי, שאף עומד בראש החברה הציבורית "מזרחי ובניו". מזרחי הורשע בחודש אוקטובר 2012 בגין עבירה על חוק התכנון והבנייה, ונגזר עליו קנס של 2 מיליון שקל וכן חצי שנת מאסר על-תנאי.

החברה קיבלה בחודש אוגוסט 2010 היתר בנייה להקמת בניין בן 9 קומות ובו 52 דירות. לאחר קבלת היתר הבנייה הגישה נאות מזרחי לוועדה המקומית בקשה להגדלת מספר הקומות בבניין ב-5 קומות נוספות. בחודש אפריל 2011 המליצה הוועדה המקומית על הפקדת התוכנית, ובסוף חודש יולי 2011 הפקידה הוועדה המחוזית את התוכנית בתנאים.

במקביל להליך אישור התוכנית, החלה החברה בביצוע העבודות. במהלכן שלחה הוועדה המקומית פקחים מטעמה, שגילו כי החברה בונה שטחים נוספים בניגוד להיתר הבנייה שניתן לה. לפיכך בספטמבר 2011 הוצא צו הפסקה שיפוטי להפסקת העבודות.

החברה המשיכה בעבודות חרף הצו, והוגש נגדה ונגד מנהליה כתב אישום בבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה בגין אי קיום צו שיפוטי, וביצוע עבודות הטעונות היתר, המסתכמות ב-5 קומות מעבר לקומות שקובע ההיתר, ובסך-הכול 5,090 מ"ר.

"בלי שיקולים תכנוניים"

בחודש מאי 2012 החליטה הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית, בין היתר על רקע התנהגות היזם ועבירות הבנייה שביצע. החברה ערערה נגד ההחלטה לבית המשפט לעניינים מינהליים, בטענה כי הוועדה המחוזית דחתה את התוכנית מבלי לקחת בחשבון שיקולים תכנוניים, ועל כן מדובר בהחלטה לא סבירה שתגרום לחברה לנזק עצום.

בחודש נובמבר 2012 ניתן פסק דין של בית המשפט לעניינים מינהליים, שקבע כי לא נשקלו שיקולים תכנוניים על-ידי הוועדה המחוזית, ועל כן יש להשיב את הדיון אליה.

הוועדה המחוזית הגישה ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון, בטענה כי שגה כשלא סילק על הסף את עתירת נאות מזרחי נוכח חוסר ניקיון-הכפיים הבוטה שבו הייתה נגועה.

בית המשפט העליון קיבל את הערעור וקבע כי החלטתה של הוועדה המחוזית לדחות את התוכנית תישאר על כנה.

לדברי השופט אליקים רובינשטיין, "לא זו בלבד שמדובר בהחלטה סבירה, אלא שמדובר בהחלטה הסבירה היחידה המתחייבת בנסיבות העניין. עסקינן בבנייה בלתי חוקית בהיקף של אלפי מ"ר, שהחלה לאחר הפקדת התוכנית, באופן המעורר חשש עז כי נועדה להעמיד את רשויות התכנון בפני מעשה עשוי.

"לא רק שהחברה המשיכה בבנייה הבלתי חוקית גם לאחר שהוצא בעניינה צו הפסקת עבודות שיפוטי, עובדה המלמדת אף היא על עזות-מצח וזלזול בוטה בחוק וברשויות האכיפה; לכך צריך להוסיף כי החברה היא תאגיד עסקי אשר צריך היה להיות מלווה על-ידי יועצים משפטיים".

רובינשטיין הוסיף כי הבנייה הבלתי חוקית נועדה לשרת אינטרס כלכלי מובהק, ובנסיבות אלה האינטרס בדבר ההגנה על שלטון החוק גובר על השיקולים האחרים.

רוני מזרחי מסר בתגובה: "בית המשפט נתן פסק דין לפני שבוצע הדיון. בניתי לפי זכויות הבנייה שניתנו לי בתוכנית בנין העיר ל-72 דירות ו-8,000 מ"ר, אבל את היתר הבנייה הייתי אמור לקבל בשני שלבים, כי כך עיריית חיפה ביקשה. כל הפשע שלי הוא שהמשכתי בעבודות לפני שקיבלתי את ההיתר הנוסף.

"המשמעות של פסק הדין היא שמעכבים אותי עכשיו בעוד חצי שנה, וש-5 הקומות כעת סגורות. אני בטוח שהקומות יתאשרו בסוף כי הן מותרות לי בתב"ע, ולאחר שאקבל היתר, אפתח אותן. מה שבטוח - לא אבנה בחיפה יותר".