החייל האמיץ

ראובן קוגן נותר לבדו במערכה הגדולה בעניין מס משפרי הדיור

ראובן קוגן נותר לבדו במערכה שגדולה על מידותיו. האיש שבשמו הוא מדבר בשבחי מס הרכישה החדש, שר האוצר יאיר לפיד, כבר אמר בראיונות לכלי התקשורת שמדובר במס "שאני הכי שונא". שר השיכון, אורי אריאל, אמר ששר האוצר הודה בפניו שמדובר ב"מס אומלל". כל הסימנים הראו שבפיקוד העליון החליטו מזמן להיכנע, אבל החייל האמיץ קוגן המשיך משום מה לחרף את נפשו על אותה ביצה שלא נולדה.

לעצם העניין, מס הרכישה החדש איבד את זכותו המוסרית כבר עם פרסום החוברת הארוכה של חוק ההסדרים, כשאנשי האוצר החביאו אותו היטב בשולי החוברת בסעיף לקוני קצרצר. כמעט סעיף יחיד בתקציב שלא זכה אפילו למשפט אחד בדברי ההסבר הארוכים שצורפו לחקיקה. ומי שמכניס ככה מס משמעותי כל כך, שמשפיע על עשרות אלפי רוכשי דירות מדי שנה, לא ראוי שידונו בו ברצינות הראויה.

ולא שאין רציונל אמיתי מאחורי המס הזה, רציונל שאמור היה אולי לעלות לדיון שכנראה כבר לא ייערך פה לעולם. גם המתנגדים למהלך, ואנחנו ב"גלובס" היינו הראשונים לחשוף ולהתרעם על המס החדש, מוכרחים לדעת שמשפרי הדיור הם ללא ספק חלק לא מבוטל ממחוללי בועת מחירי הדיור בשנים האחרונות. בזמן שהזוגות הצעירים הרימו ידיים והמשקיעים הורידו רגל מהגז, נתח השוק של משפרי הדיור עלה מ-28.5% בסוף 2006 ל-38.5% בסוף 2012, עם מספרי שיא היסטוריים של מחליפי דירה בדירה, יותר מ-10,000 עסקאות ברבעון. רק לאחרונה הם עקפו, למשל, את מספר רוכשי הדירה הראשונה.

והם לא בהכרח ממונפים פחות. 'אפקט העושר', אותה תחושה מזויפת שהם נהיו עשירים יותר הודות לעלייה הניכרת בערך דירתם הראשונה, שכנעה רבים להתגלגל אל הדירה הבאה ולקחת משכנתא חדשה ולא פחות גדולה. המרחק בכסף אמיתי בין דירה לדירה גדל - אבל משפרי הדיור השלו את עצמם שמצבם שופר. שלפחות יש להם דירה ישנה, וכדאי למהר לקפוץ ממנה להרפתקה הבאה לפני שהשוק יברח.

אבל כאמור, מס הרכישה ניסה להיוולד בחטא, וגם שר האוצר, אביו מולידו (לפחות באופן רשמי), כבר מנסה להכחיש את ההיריון. ורק ראובן קוגן, להבדיל מכל היושבים היום בוועדת הכספים, שיצאו בקלות ובמרץ נגד מס הרכישה, מבין שהוא זה שיצטרך למצוא ולהציג מחר או מחרתיים חלופה אחרת, כזו שגם תדע להכניס לקופת המדינה למעלה ממיליארד שקל בשנה. ורגע לפני שהחלופה (מס רכישה כללי בגובה 1%-2% וכיו"ב) סופגת לא פחות אש מחברי הוועדה ומהציבור הרחב, הוא מנסה לשפר עמדות כדי שיוכל בבוא היום גם לומר "אמרתי לכם".