הורחבו סמכויות ארדן בקביעת מחירי התשתיות של בזק והוט

(עדכון) - ארדן הסכים לאפשר לחברי ועדת הכלכלה לקבל לידיהם את העבודה שקבעה מחירי התשתיות

ניצחון חלקי לשר התקשורת גלעד ארדן בוועדת הכלכלה במסגרת בקשתו להגדלת סמכויותיו בניסיון להביא להגברת התחרות בשוק הקווי. ארדן קיבל סמכויות נוספות שיאפשרו לו לקבוע את מחירי השימוש בתשתיות הוט ובזק שלא רק על בסיס של עלות פלוס רווח סביר, אלא יוכל לקבוע את המחיר גם בהסתמך על פרמטרים אחרים. השינוי מההצעה המקורית הוא במשקל הכללי הגבוה יותר שיינתן לקביעת המחיר על בסיס עלות פלוס רווח סביר על פני פרמטרים אחרים ונוספים, שארדן יוכל לשקול בבואו לקבוע מחירי השימוש בתשתיות בזק והוט.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את תיקוני החקיקה שביקש ארדן ושנועדו להביא לפתיחה של שוק הפס הרחב בתקשורת לתחרות (השוק הסיטונאי), מתוך חוק ההסדרים לשנים 2013-2014. ביוזמת היו"ר פרופ' ברוורמן קבעה הוועדה כי הקריטריון המנחה לקביעת המחיר יהיה עלות השימוש בתשתית בתוספת רווח סביר לבעל התשתית, כאשר השר יוכל להשתמש בקריטריונים נוספים בהתבסס על נקודות ייחוס בהם התשלום בעד שירותים שנותן בעל הרישיון, תשלום בעד שירותים אחרים ברי השוואה ותשלומים בעד שירות מקביל במדינות אחרות.

הדיון בוועדה היה חריג מאד וזאת משום התארכותו של הדיון והאמוציות שהתלוו אליו, במסגרת הוויכוחים בין ארדן לבין יתר חברי הכנסת שלא הסכימו להיענות לדרישותיו בצורה מוחלטת. העימותים הובילו את ארדן לפרצי זעם וכעס בלתי נשלטים, שהביאו את יו"ר הוועדה אבישי ברוורמן להעיר לו מספר פעמים על כך.

במהלך הדיון קרא ברוורמן לארדן לפרסם את הדוח של חברת הייעוץ פרונטיר שהכינה עבודה בנושא עלויות התשתית של בזק והוט. ברוורמן אמר שהדבר הכרחי על מנת שוועדת הכלכלה תוכל לנתח בצורה מקצועית את המחירים ואת המדיניות שמנסה משרד התקשורת להוביל להסדרת השוק הקווי. גם חבר הכנסת אריאל אטיאס קרא לפרסם את הדוח לטובת הגברת השקיפות.

שר התקשורת גלעד ארדן השיב ואמר שהדוח אינו סופי והעבודה לא הושלמה ולהציג מחירים שמבוססים על מידע חלקי זה לעשות דבר שיכול לגרום לנזק כלכלי. אטיאס אמר כי יש היגיון בזה שלא תפורסם כל העבודה, אבל הדיון הוא סביב דרישת המשרד לקבוע את המחיר אבל בלי שהם מציגים את המודל, וזה אינו סביר.

חבר הכנסת איציק שמולי אמר שיש בעיה בהבנת המודל, והיא לא קשורה למחירים עצמם אלא לשיטה שבה נקבע המודל, וזו הצעה שאינה במקומה. הרצל עוזר, מנכ"ל הוט, אמר היום (ב') בדיון כי "משמעות הדרישות של משרד התקשורת לקבוע את המחירים בשוק התשתיות שלא דרך עבודה כלכלית על בסיס עלות פוגעות בתמריצים של החברות בזק והוט להמשיך ולהשקיע בהרחבת התשתיות. עוזר אמר שאני הוודאות לגבי המדיניות הביאה לכך שהוא הקטינה משמעותית את השקעותיה. הוא קרא לוועדה לא לנקוט במדיניות של קביעת מחירים שאינה מבוססת על עלות פלוס רווח סביר".

ארדן השיב לעוזר ואמר שהוא רוצה להעניק לכל החברות את מה שניתן להוט כדי שתוכל לפעול כקבוצת תקשורת ולהיכנס לתחום המובייל, וכי המטרה של משרד התקשורת היא להקים קבוצות כמו הוט על מנת ליצור תחרות שוות כוחות.

אורי וטרמן, סמנכ"ל תקשורת קווית בפרטנר, אמר שהזמן דוחק משום שישנם הרבה שינויים שמתרחשים בשוק, כאשר הביא כדוגמא את פעילותה של חברת הוט בשוק ספקיות האינטרנט שהצליחה לגרוף 12% על חשבונן של יתר הספקיות.

במהלך הדיון הודיע ברוורמן שארדן הסכים לאפשר לחברי הכנסת לקבל לעיונם את עבודתה של פרונטיר. בסוף כאמור נענתה הוועדה לבקשתו של ארדן באופן חלקי, כאשר חבר הכנסת איציק שמולי נשאר בעמדתו והצביע נגד וחברת הכנסת מיכל רוזין נמנעה בהצבעה.