"אבי לוזון לא יוכל להיבחר שוב כיו"ר ההתאחדות לכדורגל"

ועדת זליכה הוציאה מסקנותיה; תמליץ כי אדם הקשור לקבוצה, דוגמת לוזון, לא יוכל להיבחר לתפקיד בהתאחדות; ירון זליכה: "הכדורגל כאן רקוב מהייסוד"

האם הכדורגל בישראל עומד בפני שינוי מהותי, או ששוב יתברר שההתאחדות לכדורגל חזקה יותר מכל ועדה ציבורית? 14 חודשים לאחר שהודיעה שרת הספורט לימור לבנת על הקמתה של "ועדת זליכה", ועדה ציבורית בראשות פרופ' ירון זליכה לבדיקת המבנה הניהולי של הכדורגל הישראלי, פרסמה היום (ב') הוועדה את המלצותיה, במסיבת עיתונאים בה השתתפו זליכה, שרת הספורט לימור לבנת, ויו"ר הטוטו צחי פישביין.

זליכה פתח ואמר כי "מבנה הכדורגל כאן רקוב מהייסוד. הדוח לא מופנה להתאחדות לכדורגל, הוא מופנה לממשלה ולזרועותיה הרחבות. הדוח אומר כי כל עוד המבנה הרקוב של הענף ומוסדותיו לא ישונה, אין להקצות כספי תמיכה לענף הזה".

הבשורה הגדולה שעולה מהדוח נוגעת בשני מישורים עיקריים: הראשון קשור לאופן בחירת יו"ר ההתאחדות לכדורגל, ומעמידה בספק את האפשרות שאבי לוזון יוכל להעמיד את עצמו לבחירה מחודשת ב-2014, עם סיומה של הקדנציה הנוכחית שלו כיו"ר ההתאחדות. הדוח קובע כי "לראש ההתאחדות לכדורגל, כמו גם לתפקיד חבר מזכירות, לא יבחר מי שהוא בעל זיקה לאחת מקבוצות הליגות המקצועניות, והוא מצוי במצב של ניגוד עניינים". במקרה של לוזון הכוונה היא לחיבור שלו עם קבוצת מכבי פ"ת, אותה ניהל במשך שנים ארוכות ביחד עם אחיו עמוס.

בחלק שעוסק בבחירות להנהלת ההתאחדות לכדורגל ובבחירות היו"ר, ממליצה הוועדה על שינוי מקיף של תהליך הבחירה. במקום בחירות מצומצמות כפי שנהוג היום, הדוח ממליץ כי להנהלת ההתאחדות לכדורגל ולתפקיד היו"ר תינתן זכות בחירה לכל מי שרשאי לבחור לכנסת ישראל, והוא מחזיק בכרטיס שחקן בכלל הליגות (לרבות שחקנים בליגות חובבים), או מחזיק בתעודת מאמן, שופט, או מי ששיחק בשורות נבחרת ישראל הבוגרת או האולימפית. הרחבת בסיס הבוחרים נועדה, לפי הוועדה, להגביר את הדמוקרטיזציה בתחום ולמנוע את השתלטותם של בעלי כוח ריכוזיים על מוסדות ציבוריים. צעד זה נועד למעשה להקטין באופן משמעותי את כוחם של המרכזים הפוליטיים (הפועל, מכבי, בית"ר וכו'). מלבד 10 חברי המזכירות, הוועדה ממליצה על ביטול הנהלת ההתאחדות, אותו גוף המונה נכון להיום 29 חברים, ומורכב מהמרכזים הפוליטיים.

העניין המהותי השני קשור להמלצה להקמת מינהלת ליגה, כאשר הדרישה היא להקמת מינהלת עצמאית ובלתי תלויה החל מעונת המשחקים הקרובה. בדוח מצוין כי "אף שהמלצה זו נקבעה באופן מפורש גם בדוח דודי כהן (על-ידי הוועדה שכינסה ההתאחדות, בראשות המפכ"ל לשעבר - ט"ו), שפורסם כבר באוקטובר 2012, המלצה זו טרם יושמה וההתאחדות לא פעלה לכינוס האסיפה הכללית על מנת לבצע את התיקונים הנדרשים לכך בתקנון הפנימי שלה". יש לציין כי מעשית, המינהלת החלה בשלבי ההקמה שלה, מונה לה יו"ר בשכר (ניר חפץ) אותו משלמת ההתאחדות, ואבי לוזון הפקיד בידיה את ניהול המו"מ על חידוש ההסכם השיווקי עם הטוטו. עם זאת, עצמאותה והתלות שלה בהתאחדות עדיין בולטים. בהקשר הזה, אמר פישביין: "רק בעיתונות קמה מינהלת ליגה. בפועל אין שום דבר".

שתי ההמלצות הללו, ובמיוחד זו הנוגעת ליו"ר ההתאחדות ולבחירות להנהלה, עומדות בראש המחלוקת בין הטוטו להתאחדות ולמינהלת הליגה על חידוש ההסכם השיווקי בין הצדדים, במסגרתו מקבלת ההתאחדות לכדורגל כ-80 מיליון שקלים לשנה. כזכור, הטוטו התנה את חידוש ההסכם השיווקי ביישום מלא של המלצות הוועדה.

צפו (PDF): הדוח הסופי והמלא של ועדת זליכה

***

המלצות נוספות של ועדת זליכה: בהקשר של בעלות על קבוצות כדורגל, ממליצה הוועדה להגדיל את תקופת הצינון המוכרת בתקנון משנה אחת לשנתיים; כספי התמיכות של הטוטו יועברו באופן ישיר לאגודות הספורט, על מנת לוודא שהכסף מגיע לספורט נטו ולא לעסקנים; הקמה והפעלה של מחלקות נוער כתנאי לקבלת כספים מהטוטו; הטמעת שקיפות בהתאחדות לכדורגל והתנהלות על-פי חוק חופש המידע - הוועדה ממליצה כי באתר האינטרנט של ההתאחדות יפורסמו באופן מלא כל הדוחות, התקציבים, הפרוטוקלים, החלטות בתי הדין של ההתאחדות, התקנונים, כללי הקצאת הכספים וחלוקתם בפועל למועדונים; הפרדת מוסדות התביעה והשיפוט מההתאחדות לכדורגל; הוזלת מחירי הכרטיסים לילדים ונוער, והקצאה ללא הגבלה של כרטיסים מוזלים לנוער וילדים במחצית המחיר מאלה המוצעים לבוגרים; הקמת בית דין לערעורים בספורט, כדוגמת ה-CAS הבינלאומי.

עוד נושא מעניין שעולה בדוח הוא המלצה של הוועדה לפעול לשינוי ייעוד של קרקעות חקלאיות לטובת הקמת מתקני ספורט ברחבי הארץ, תוך שימת דגש על הקמת מתקני אימון לילדים ובני נוער.

***

בהקדמה לדוח, אומרת לימור לבנת, כי "ניהול הכדורגל הישראלי נזקק לבחינה יסודית ומעמיקה, מאחר שהוא מנוהל ללא שקיפות וללא הליך ציבורי ראוי. כל מי שהכדורגל יקר לליבו מבין ויודע שיש צורך בשינוי אמיתי, רק שינוי כזה יוכל לסלול את הדרך גם להישגים ולהצלחות בעתיד".

למרות ההמלצות של ועדת זליכה, כבר עכשיו ברור שההתאחדות לכדורגל מתכוונת להפעיל לחצים גדולים על מנת שלפחות חלק מההמלצות, בעיקר זו הנוגעת לבחירת יו"ר ההתאחדות - לא יצאו לפועל. בהתאחדות כבר רמזו מספר פעמים כי שיתוף הפעולה בין הטוטו לבין שרת הספורט בכל הנוגע לניהול הכדורגל מהווה התערבות בוטה, האסורה על-פי חוקי פיפ"א. בטוטו ימשיכו לטעון ולאיים כי אין מדובר מבחינתם בעצירת כספים המועברים על-ידי המדינה, אלא בכסף עבור פעולות שיווקיות בלבד. לטענת הטוטו, הכסף השיווקי נדרש על מנת למתג מחדש את הכדורגל, ולהביא לידי ביטוי את הכספים שישולמו עבור ההסכם השיווקי.

אגב, במהלך מסיבת העיתונאים הוצא החוצה כתב "הארץ", משה בוקר, אחרי שבין הכתב לבין שרת הספורט החל ויכוח שעלה לטונים גבוהים במיוחד.

***

אבי לוזון מסר בתגובה: "ההתאחדות תלמד את הדוח וכל מסקנה שיש בו כדי לקדם את הכדורגל הישראלי, ותדאג ליישומו. כל זאת בתנאי שהדוח והמסקנות עומדים בתקנוני פיפ"א, אופ"א ורשם העמותות. חשוב לציין כי חלק לא מבוטל מההמלצות בדוח כבר מיושם על-ידי ההתאחדות, כמו העברת הכספים ישירות לקבוצות, הקמת מינהלת ליגה או בחירת תובע חדש באמצעות ועדת איתור.

"ההתאחדות מברכת על ההחלטה להשקיע כסף בפיתוח מתקנים בפריפריה ולטובת הנוער, וחשוב שיהיה ברור לכל כי תהליך היישום מחייב זמן ומשאבים ואינו משהו שכדאי לבצע בחופזה, אלא מתוך שיקול דעת ואחריות.

"תמוהה הבחירה של יו"ר הוועדה, פרופסור ירון זליכה, לעשות שימוש במילה 'רקוב', כאשר תיאר את ההתאחדות לכדורגל. ההתאחדות עמדה בכל ביקורת בשנה האחרונה, כולל זאת של מבקר המדינה, ואיש לא מצא רבב בפעולתה.

"לעניין הטוטו, הסכם השיווק דווקא אמור להכניס לטוטו מאות מיליוני שקלים בשנה. 'המשחק המרכזי' ביום שני, לבקשת הטוטו, מניב 2 מיליון שקל למחזור. אם מכפילים את זה ב-36 מחזורים, מדובר בהכנסה של 72 מיליוני שקלים רק ממשחק אחד".