ארה"ב: קיצוץ בסיוע למצרים - לא האינטרס שלנו

דובר הבית הלבן הנמע מהגדרת הדחתו של מורסי כ"מהפכה צבאית" ■ החוק בארה"ב מחייב הפסקת הסיוע למדינה שראשה הוחלף בהפיכה

באיתות ברור לאחים המוסלמים, שממשל אובמה לא יתמוך בהחזרתו של מוחמד מורסי לכס הנשיאות בקהיר, אמר הערב (ב') דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, כי קיצוץ הסיוע למצרים אינו עולה בקנה אחד עם האינטרס של ארה"ב.

בתדרוך יומי לכתבים נמנע קרני מלהגדיר את הדחת מורסי כ"הפיכה צבאית". החוק בארה"ב מחייב הפסקת הסיוע לכל מדינה שהעומד בראשה הודח בהפיכה כזו. הסיוע האמריקני למצרים מגיע לכ-1.5 מיליארד דולר בשנה. רק ישראל מקבלת יותר (כ-3.1 מיליארד דולר). שתי המדינות חייבות להוציא את הכסף על רכש צבאי בארה"ב, אך בוושינגטון נשמעו באחרונה קולות להעביר לפחות חלק מהסיוע למצרים למסלול אזרחי.

"אני חושב ששינוי מיידי בתכנית הסיוע שלנו למצרים לא עולה בקנה אחד עם האינטרס שלנו", אמר קרני. "לא רק אני. אנו חושבים שזה לא יתאים לאינטרסים שלנו".

הוא הוסיף: "אנו נקציב את הזמן שדרוש כדי לבחון מה קרה (במצרים)". המשמעות היא, שממשל אובמה מוסיף לקנות זמן ואינו רוצה להגדיר את הדחת מורסי כהפיכה, לפחות לא בשלב זה. קרוב לוודאי שהממשל יעביר את הכדור למגרש של הקונגרס. אין כמעט ספק שהמחוקקים לא יתנו ידם להפסקת הסיוע למצרים, למרות שיש גוש גדול של מחוקקים דמוקרטיים שהביעו מורת רח ממעורבות צבא מצרים בהדחה.

ביום חמישי שעבר דיווח "גלובס", ישראל מודאגת מהאפשרות שממשל אובמה יקטע את הסיוע הצבאי למצרים בעקבות הדחת מורסי. לדברי גורמים בארה"ב, קיים בישראל חשש, שהפסקת הסיוע תסכן את המשך קיומו של הסכם השלום בין מצרים לישראל. ישראל עשויה לבקש מארה"ב למצוא דרך להמשיך בתכנית הסיוע, למרות שהחוק האמריקני אוסר הזרמת כספי סיוע למשטרים שעלו לשלטון בהפיכה צבאית. מגעים ראשוניים בסוגיה זו התקיימו בסף השבוע.

לדברי גורמים אלה, שמעורים ביחסים המורכבים במשולש ארה"ב-מצרים-ישראל, קיומו של הסכם השלום בין ירושלים לקהיר היה למעשה אחת מהמשענות העיקריות של ממשלת מורסי. הקונגרס בארה"ב, השולט על ארנק הממשל, התייחס בחשד, אם לא בעוינות, לממשלת האחים המוסלמים. הסכמתה של ממשלה זו, אמנם בחריקת שיניים, לקיים את ההסכם בישראל, היא למעשה הסיבה העיקרית להסכמת הקונגרס הפרו-ישראלי להמשיך ולהושיט את הסיוע לקהיר אחרי נפילת חוסני מובארק.

ישראל מקווה שממשל אובמה יבין את חשיבות הסיוע למצרים להמשך היציבות האזורית במזה"ת, אמר אחד הגורמים.