פרץ יצירתיות: צפו בעיצובים של בוגרי בתי הספר לעיצוב אופנה

תערוכות הסיום בבתי הספר לעיצוב הן מפגן עוצמה של הסטודנטים ■ קבלו כמה מהרוחות החדשות המנשבות בין קולקציות הבוגרים הטריים


כמדי שנה בחודש יולי, מתקיימות בזו אחר זו תצוגות הגמר של בוגרי מחלקות האופנה בבתי הספר לעיצוב.

קשה לאמוד במדויק את מספרם של מעצבי האופנה הצעירים שישתלבו בחודשים הקרובים בשוק האופנה בישראל, אך בשנים האחרונות שוטף את הארץ גל של מעצבים צעירים בעלי תפיסה חדשה בקשר לאופנה ולתעשייה. בית הספר שנקר, שהוקם ב-1970, היה ועודנו האופציה הראשית ללימודי אופנה גבוהים בארץ, כשבמרחק בטוח אחריו עומדת המחלקה לעיצוב אופנה של ויצו בחיפה. בעשור האחרון הוקמו בתי ספר נוספים, וביניהם המחלקה לצורפות ולאופנה בבצלאל והמחלקות לעיצוב בסמינר הקיבוצים ובמכון אבני - כולם מנסים לתת מענה אלטרנטיבי ללימודים גבוהים באופנה. בוגרי כל המחלקות הללו כבר מטביעים את חותמם בענף.

כמצופה, בקולקציות הבוגרים השונות ניכרת יצירתיות מרשימה, ובדומה למגמה בשנים האחרונות גם הפעם בלט הניסיון לצמצם את הפער בין מפגני כישרונות מוחצנים - כמעט הזויים בתפארתם - לבין דרישות השוק המציאותיות יותר. כך או כך, מדובר במלאכת מחשבת של מיטב הכישרונות בארץ, שמעידה על מירוץ באווירה תחרותית כמעט אכזרית ועל עבודה מסביב לשעון. הנה כמה מהרוחות החדשות המנשבות בין קולקציות הבוגרים הטריים

קצרים במוח - תופעה מדבקת

רתם כהן, שנקר

קצרים חשמליים במוח מחוללים אצלנו שינויים ללא הרף, בהתאם לאירועי היומיום ולתחושות המתעוררות בנו. הפרויקט מבקש לבחון מה היה קורה אילו התופעה הנוירולוגית הזאת, המזוהה עם היוצרת בשנים האחרונות, הייתה "מדביקה" את הסביבה. ברוח זאת עוצבו ונוצרו אובייקטים ממתכות, מגומי, מחוטי צמר, מנייר, מפלסטיק ומסיליקון באמצעות כיפוף, הלחמה, עיבוד וסריגה.

רותם כהן - שנקר / צילום: רון קדמי
 רותם כהן - שנקר / צילום: רון קדמי

Helloa /יעל גייזלר, שנקר

הפרויקט חוקר את המתח הקיים בהוואי בין התרבות הפולינזית הילידית לתרבות המערב. מאז "גילוי" האיים החלו המערביים בתירבות הפראי - החל בכיסוי העירום עד לאיסור על קעקועים. הקולקציה מתמקדת במפגש הראשוני של המבקר במדינה עם התרבות, תוך שימוש בצלליות משנות ה-50 ושילוב עבודות יד אותנטיות, בהן אריגת עלים בבד, רקמות עם פרחים מלאכותיים וטכניקות שזירת שרשראות פרחים.

יעל גייזלר - שנקר / צילום: רון קדמי
 יעל גייזלר - שנקר / צילום: רון קדמי

כחוט השני שפתותיך שני אנה דהן , שנקר

מערכות לבוש בהשראת "חוט השני" התנ"כי, שעושות שימוש באדום על גווניו הרבים. אלה חברו לחומרים טבעיים, לנצרי תמר קלועים שפוסלו לבגדים, בשילוב רקמות יד על בדים רכים יותר. הקולקציה מאופיינת בגזרות קרובות לגוף ובצורות גיאומטריות פיסוליות, המבטאות את המתח בין רכות לכוח ובין תשוקה לתאווה.

שני אנה דהן - שנקר / צילום: רון קדמי
 שני אנה דהן - שנקר / צילום: רון קדמי

אנטואנקסט / עירית שלו, ויצו חיפה

מארי אנטואנט הייתה מלכת צרפת בתקופת הרוקוקו. כהשראה לקולקציה, התמקדה המעצבת בניגוד שבין דרישות המעמד, הזמן והמקום, לבין אישיותה ותכונותיה של המלכה, לרבות מאפיינים ילדותיים, תפיסת עולם קלילה, נהנתנות כדרך חיים וחיפוש אחר נוחיות, פשטות וביטוי עצמי. על פיה, "יצרתי קולקציה המשלבת צלליות ומאפיינים של התקופה, יחד עם אלמנטים וחומרים מעולם הספורט, כביטוי להבנתי ופרשנותי את אופייה מנקודת מבט חדשנית".

עירית שלו - ויצו חיפה / צילום: גלעד בר שלו
 עירית שלו - ויצו חיפה / צילום: גלעד בר שלו

פרודוקטיביות מלכותית

סמדר סיקולר רמתי, ויצו חיפה

בעולם הדבורים, הנקבות יעילות, חרוצות ופרודוקטיביות להפליא. על-פי המעצבת, ייתכן שנקבע כאן סדר עולם חדש, שוביניזם הפוך. זוהי חכמת הטבע. מלכת הדבורים היא שליטה בעולמה ושלטון הדבורים כשלטון נשים הוא שילוב של דבש ועוקץ. חקר הנושא הביא את סיקולר לעיצוב קולקציה של חליפות מכנסיים מחויטות, אשר משלבות את העמלנות, היצרנות והעסקנות של עולם הדבורים עם נשיות ועוצמה.

סמדר סיקולר רמתי - ויצו חיפה / צילום: גלעד בר שלו
 סמדר סיקולר רמתי - ויצו חיפה / צילום: גלעד בר שלו

שקר החן, הבל היופי שינה זקן, בצלאל

המחוכים אולי יצאו מהאופנה, אך לתפיסתה של המעצבת את מקומם תפסה עמדה מעוותת לא פחות ביחס ללבוש, המתבטאת בסבל פיזי ומנטלי; כל עוד אנחנו עדיין מעצבים את גופנו ואת מחשבותינו בהתאם לרעיונות שצומחים בתעשיית היופי והאופנה, מוגבלים על-ידה ותלויים בה. הקולקציה נותנת ביטוי למסורבל, למגביל, ולמעוות בלבוש הנשי. כאז, כך גם כיום.

שינה זקן - בצלאל / צילום: הילה ווגמן
 שינה זקן - בצלאל / צילום: הילה ווגמן

נקודת משיכה / נעמה אלדרוב, שנקר

קולקציה בהשראת צמחים טורפים, המתחקה אחר העולם הסוער של מיניות, תשוקה ופיתוי, חיים ומוות. כדי לשקף את הצבעוניות העזה של הצמחים הללו, פותחו חומרים ייחודים מעור ובסריגת חוטי נחושת ומשי מוהר, שהקנו אפקט של ברק ושל פלומתיות. אלפי חרוזי זכוכית התלויים על הבגד באמצעות קפיצים מוסיפים ממד של צלילים ושל תנועה.

נעמה אלדרוב - שנקר / צילום: רון קדמי
 נעמה אלדרוב - שנקר / צילום: רון קדמי

דריפטינג / טביב הילה, שנקר

הפרויקט מציע חיבור בין תרבות יהודי תימן, המייצגת את קצב החיים הישן, האטי והידני, לספורט המוטורי השופע אדרנלין וריגושים מהירים. הפריטים שעוצבו בוחנים כיצד ניתן להתקדם עם החדשנות, אך לשמר אותנטיות וייחודיות. הקולקציה מושפעת מהמקצבים השונים ומשלבת טכניקות קדומות עם מודרניות, כגון לייזר ורקמה.

הילה טביב - שנקר / צילום: רון קדמי
 הילה טביב - שנקר / צילום: רון קדמי

מציאות מדומה ליאת ברנדל-גילאון, שנקר

מרשתות חברתיות עד סמארטפונים: המציאות הדיגיטלית יוצרת עבורנו מסכות המשתנות תדיר. בהשראה הזו עוצבה קולקציה שעושה שימוש בתעתועי ראייה, פיקסליזציה, חריצים, פופ-אפים, תריסים נסתרים ודפוסים. אלה שולבו בצבעוניות עזה על רקע משטח לבן, המדגישה אלמנטים של מסך המחשב הדיגיטלי.

ליאת ברנדל גילאון - שנקר / צילום: רון קדמי
 ליאת ברנדל גילאון - שנקר / צילום: רון קדמי

נאו - נוודי / ג'ורדן ג'ייקובס, שנקר

חוויותיו הוויזואליות של הנווד המודרני, המבלה בשדות התעופה, במרחבים הנייטרלים של "בין לבין", שימשו השראה לקולקציה הזו. הפריטים מציעים הכלאות בין בגדים למזוודות, המאפשרים לשאת תמיד את המטען. בתוך כך נעשה שימוש במגוון רחב של טקסטילים בהשראה שבטית, המשתלבים בבדים מטאליים שעליהם הודפסו ונרקמו קומפוזיציות של סמלים מהעולם הסטרילי של שדות התעופה.

ג'ורדן ג'ייקובס - שנקר / צילום: רון קדמי
 ג'ורדן ג'ייקובס - שנקר / צילום: רון קדמי

נושאת כלים / חנה צוקרמן, סמינר הקיבוצים

שימוש חדש לערכי הדת והמסורת שעליהם גדלה המעצבת, בדמות שברים של כלי פורצלן שאוחו מחדש, ויצרו סדרה של חמישה תיקים מגוונים שעשויים מעור בשיטת גזרות ייחודית. השיטה מאפשרת חיבורן של פיסות עור גזורות על-פי שברי כלים והפיכת הקשיח השבור לשלם הגמיש שנוצר. כלי השולחן הם דימוי לערכים המסורתיים שנשברו, שעברו טרנספורמציה והתאחו לתיקים המכילים את הערכים החדשים אך נושאים את עברם.

חנה צוקרמן - סמינר הקיבוצים / צילום: גלעד בר שלו
 חנה צוקרמן - סמינר הקיבוצים / צילום: גלעד בר שלו

אחרי אחרית הימים / דריה מושינסקי, שנקר

הקולקציה מתייחסת לעולם שאחרי החורבן הגדול, כשבני האדם יצטרכו להתאים עצמם למציאות חדשה. ההשראה הגיעה מאובייקטים הקשורים למלחמות עבר (ציוד צבאי, מסכות אב"כ ומקומות נטושים), והפריטים מבקשים להתאים את הלובש לעולם פוסט אפוקליפטי באמצעות צלליות המעוותות את הגוף, ציטוטים מלבוש צבאי, בדים שהושחתו בעזרת שיוף, תפרים וציורים ביד חופשית.

דריה מושינסקי - שנקר / צילום: רון קדמי
 דריה מושינסקי - שנקר / צילום: רון קדמי