סלקום ופרטנר: להפחית עלויות השימוש בתשתיות בזק והוט

כפי שהופחתה הקישוריות ברשתות הסלולריות במסגרת המהפיכה שביצע שר התקשורת הקודם משה כחלון, החל המשרד במהלך להפחתת הקישוריות ברשתות הקוויות

חברות התקשורת מגיעות החל משעות הבוקר לשימוע בנושא מבנה העלויות של רשת בזק והוט, כפי שהוא בא לידי ביטוי במחיר הקישוריות בשוק הקווי. כפי שהופחתה הקישוריות ברשתות הסלולריות במסגרת המהפיכה שביצע שר התקשורת הקודם משה כחלון, החל המשרד במהלך להפחתת הקישוריות ברשתות הקוויות, אף כי ברור שהאפקט של ההפחתה ברשתות הקוויות אינו מתקרב להפחתה בסלולר.

משרד התקשורת הודיע שבכוונתו להפחית את הקישוריות (השלמת שיחה או תעריף קישור גומלין) לכאגורה בלבד, ממוצע של כ-4 אג' לערך היום. הפחתת התעריף נעשה על ידי חברת הייעוץ פרונטיר שנשכרה על ידי משרד התקשורת במטרה לקבוע את הקישוריות ברשתות הקוויות, אך בעיקר כדי לקבוע את מחירי השימוש ברשתות בזק והוט במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי שנקראת עתה הרפורמה להגברת התחרות בפס הרחב באינטרנט.

המשרד כאמור מארח את כל החברות שרוצות להגיב על השימוע, כאשר ידוע כבר עתה שלפחות חלקן הולכות להציג דרישה חד משמעית להפחית את מחיר הקישוריות ונגזר מכך להפחית את מחיר השימוש בתשתיות בזק והוט. חלק מהחברות ערכו עבודה מקיפה שסותרת את ממצאי משרד התקשורת במטרה להראות שהמחיר האמיתי הוא קרוב מאד לאפס.

כפי שנחשף ב"גלובס", משרד התקשורת הבהיר שאין בכוונתו לפרסם את מחירי השוק הסיטונאי עד שלא ישלים את השימוע בעניין הקישוריות. הסיבה לכך היא שהמשרד רוצה להבטיח שבמידה וישנן טעויות בעבודה שעשה מוטב שהן יתגלו ויובררו בשימוע על הקישוריות מאשר יבואו לידי ביטוי במחירי השימוש בתשתיות בזק והוט, שכן אז הנזק יהיה בעל משמעות רבה לסיכול התחרות בשוק.

המפעילים יתקפו את עבודת המשרד בכמה היבטים: ראשית יטענו טענות נגד המודל שבו בחר המשרד לפעול, ויטענו שבחירה במודל מסוים מובילה לתוצאה יותר גבוהה ולהיפך. חלק מהמפעילים יביאו דוגמאות מן העולם שבהן הוחלט לפעול על פי מודל שנקרא PURE LRIC ויראו שאם היה נבחר המחיר יכל להיות מאד נמוך.

טענה נוספת של המפעילים היא בסוגייה האם יש מקום להמשיך ולקיים קישור גומלין בין הרשתות כאשר המחיר הוא כל כך נמוך, והאם לא מוטב היה לעבור למודל קישוריות אפס, שלפיו המפעילים לא מתחשבנים ביניהם וכל אחד גובה מהלקוח את העלות שלו ללא קשר לעלות שגובה המפעיל שאליו נכנסת השיחה. זה נקרא מודל "חייב ושמור".

נקודה נוספת שתעלה היא כמובן סביב הנחות היסוד של המשרד לגבי העלויות של הרשת והאם לקח בחשבון מחירים ריאליים של ציוד, הנחת תשתיות וכו'.

חברות התשתית בזק והוט יבהירו שהן לא מתנגדות להפחתה במחירי הקישוריות ואולם הן יציגו השגות שמטרתן היא לאזן את הטענות של מתחרותיהן, ובעיקר של פרטנר וסלקום.