מי צריך את החופש הזה

אלטרנטיבה להוצאות האדירות שנופלות עלינו כשהילדים בחופשה

חומר למחשבה לשר החינוך שי פירון, מפלוגות הפוליטיקה החדשה: מי קבע שצריך לסגור את מסגרות החינוך בקיץ? אלוהים? ארגוני המורים? למה לא להפעיל את בתי-הספר במסגרות חינוך וולנטריות, כאלה שהורים יוכלו להחליט אם לשלוח אליהם את הילדים, ובמקום מורים שיעשו קולות של שביתה.

במסגרת האלטרנטיבית הזו, שתתנהל , כאמור, בבתי-הספר עצמם, ירחיבו הילדים את הידע שלהם ויחשפו לכל מה שנלמד במוסדות להשכלה גבוהה: משפטים, ארכיאולוגיה, פיזיקה של התא, עיתונות, תורת המשחקים, כלכלה - כל סטודנט וההתמחות שלו.

הפתרון הזה מצוין לכל הצדדים. להורים שלא יאלצו לפשוט את העור כלכלית מחוסר ברירה, לסטודנטים יוכלו להתפרנס בכבוד, או לחילופין לקבל זיכוי על סכום מסוים משכר הלימוד, לסמינריטסטים להוראה שיוכלו להתחיל את הסטאז' שבו הם ממילא מחויבים, והבונוס, חיבור של הסטודנטים לקהילה, בעיקר אלה שגרים בפריפריה ולומדים בערים הגדולות.

בוודאי יקפצו במשרד החינוך ויגידו שהרעיון נפלא, אך בלתי אפשרי בגלל ענייני תקציב. סליחה, אבל התירוץ הזה לא עובד פה. סכומי-העתק שעולה החופש הגדול למשק מדי שנה, הם פרומיל לעומת השכר שישולם לסטודנטים והערך המוסף שיינתן לתלמידים.

אם אתה לא מסוגל, שר החינוך, לטפל בארגוני המורים ולהעביר את החופש לאוגוסט ספטמבר או סוף-סוף לקצר אותו - לפחות תנסה להוציא לפועל פרויקט חינוכי אמיתי ולא בטלפון.

מסביב לשעון, למה לא מסביב לשנה?

מזל שיש פוליטיקה החדשה. בשמה יצא משרד החינוך בתוכנית מהפכנית שאמורה לשנות סדרי עולם. כורעים תחת נטל תשלום הקייטנות? גוררים את הילדים לעבודה? מתחננים לסבא וסבתא שיבואו לכמה שעות? השר פירון ואנשיו יחלצו לעזרתכם בשתי ידיים. זאת אומרת בשתי ידיים שמחזיקות את הטלפון. צוות טלפניות מיומן ייתן לכם, הורים אבודים, עצות מעולות, איך להתמודד עם ילד שלא רוצה ללכת לישון ואיך מוצאים פעילות שמתאימה לילד בן 10 וילדה בת 5.

העזרה הנדיבה לא עוצרת שם. צוותי פירון החרוצים הגו את "מחנכים מסביב לשעון", שאינו, חלילה, יצירת מסגרת חינוכית ממש, שבה יוכלו הילדים המשועממים של אותה אמא מיואשת שצלצלה למוקד החינוך, למצוא לעצמם תכנים כלשהם. מדובר ביצירת קשר בין מורים לתלמידים במהלך החופש, לפחות 4 פעמים. בטלפון כמובן. סטארט-אפ.

במקום להתמודד עם הבעיות האמיתיות של החופש הגדול, מעדיף פירון לשים פלסטר על השבר ולהמשיך לעבוד עלינו בעיניים, כמו קודמו, גדעון סער שכאילו קיצר את החופש הגדול.

מדוע אף אחד מגאוני החינוך במשרד לא חשב עד היום על הקמת מערכת חינוך אלטרנטיבית לקיץ שתתקיים במבני בתי-הספר, במקום להשכיר אותם למפעילי קייטנות?