טביעות אצבעות

כשמזייפים 160 אלף ת"ז בחודש, מי יתרגש מדליפת טביעות?

י' ישראלי פתח את הדלת. תוך שניות היה מוקף בשוטרים. ידיו נאזקו במהירות מאחורי גבו. השוטרים התפזרו בדירה וערכו בה חיפוש מהיר. שניים מהם נשארו איתו כדי להשגיח עליו. הוא ניסה לעשות סדר במחשבותיו. לפני פחות מ-5 דקות עוד ישן במיטתו, והנה הוא עומד אזוק במרכז דירתו, ושוטרים מתרוצצים סביבו, פותחים ארונות, מחטטים במגירות ומשליכים את חפציו האישיים לכל עבר.

"מספיק! מה קרה לכם, השתגעתם?", שמע את עצמו צועק לפתע, "מישהו יכול להסביר לי מה קורה פה לעזאזל?". השוטרים הסתכלו זה על זה. אחד מהם, כנראה בעל הדרגה הבכירה מביניהם, ניגש אל ישראלי.

"על מי אתה חושב שאתה מעז לצעוק, פושע עלוב, אפס מאופס?", שאל אותו בקול שקט. "אתה אולי רוצה שבנוסף לסעיפים של שוד מזויין וניסיון לרצח, נאשים אותך גם בהפרעה למהלך חקירה והעלבת עובד ציבור? אולי תחסוך לנו זמן ותספר לנו איפה החבאת את האקדח ואת התכשיטים? אה, מה אתה אומר? כדי שנספיק כולנו לשתות קפה הבוקר, כמו שמגיע לנו?".

"אנחנו לא פראיירים"

י' ישראלי היה בהלם. עד כמה שזכר, הפעם האחרונה שהיה קרוב לאקדח כלשהו הייתה כשעמד על יד שוטר תנועה חמוש בתור לקנות גלידה בתחנת הרכבת. "תראו, זו בטח אי-הבנה, אין לי מושג על מה אתם מדברים, נשבע לכם, תבדקו אותי. אני אזרח ישר, אף פעם לא הסתבכתי עם כלום. בחיי!".

עכשיו הגיע תורו של שוטר אחר. "תקשיב, אנחנו לא פראיירים. טביעות האצבעות שלך נמצאו בזירת הפשע ועל הבגדים של הפצועים. המאגר המרכזי נתן לנו תוך שניות את הזיהוי הוודאי שלך. משטרת ישראל באמת מודה לך שהתנדבת לפני שנתיים לניסוי הביומטרי באשדוד. מה היינו עושים בלעדיך?".

ישראלי שתק. הוא נזכר לפתע בידיעות שקרא פה ושם בשנתיים האחרונות, מאז התנדב לניסוי ביולי 2013, על פריצות למאגר המידע הלאומי לטביעות אצבעות. הן היו ידיעות קטנות ומוצנעות היטב. היה איזה מומחה שהצביע על סכנות אפשריות מדליפת הנתונים. מספר דוברים מטעם המעיטו בחשיבות האירועים הללו. מישהו מהם טען כי במדינה שבה מזויפות בכל חודש 160 אלף תעודות זהות, אין מה להתרגש מזליגתן של כמה אלפי טביעות.

י' ישראלי ישב במושב האחורי של הניידת המשטרתית ומשני צדיו בלשי משטרה. תעודת הזהות הביומטרית שלו, הנושאת בגאון את טביעות אצבעותיו, כבר היתה בידי השוטרים.

הוא הבין, שאת השנתיים הקרובות ואת חסכונות חייו הוא ישקיע בניסיון להוכיח את חפותו. ימים ספורים לאחר מכן הכריזה הממשלה כי מאגר טביעות האצבעות הלאומי של מדינת ישראל עבר את תקופת הניסוי בהצלחה, והוא עובר לשלב המימוש הכללי, לטובת כל אזרחי מדינת ישראל.

* יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.