אנגליה מציגה: מגבלות פיננסיות בכל הליגות המקצועניות

החל מ-2013/14, בפרמיירליג ניתן יהיה לרשום הפסדים של 105 מיליון ליש"ט בלבד בשלוש שנים; גם בליגות הנמוכות יותר יהיו תקנות מחמירות

בעונת המשחקים הקרובה (2013/14) יופעלו לראשונה מגבלות כלכליות בכל ארבע ליגות הכדורגל המקצועניות באנגליה. כך עולה מסקירה של הבלוג financialfairplay.

החוקים המעניינים ביותר שייכנסו לתוקף הם בליגה הבכירה, הפרמיירליג, שנחשבת להפסדית ביותר בכדורגל העולמי, ורשמה מינוס מצטבר של 566 מיליון ליש"ט בשתי העונות 2010/11 ו-2011/12 (למרות הכנסות שיא של 4.7 מיליארד ליש"ט, לפי "הגרדיאן".

החל מהעונה הקרובה, יוכלו 20 מועדוני הפרמיירליג להפסיד 105 מיליון ליש"ט בסך הכל במהלך שלוש שנים, בתנאי שהסכום יכוסה במלואו על-ידי בעלי המועדונים, או משקיעים כאלו ואחרים. כמו כן, יוטלו הגבלות על העלאות השכר השנתיות במועדונים, כשבמשך שלוש שנות הבדיקה (שתסתיים ב-2015/16), יוכלו קבוצות עם סך שכר עונתי של למעלה מ-52 מיליון ליש"ט, להקפיץ אותו בסכום כולל שלא יעלה על 24 מיליון ליש"ט. העונשים הצפויים למי שיחרגו מהתקנות: הפחתת נקודות.

יש לציין כי חוקי הפייננשל פייר-פליי של אופ"א, שכבר נכנסו לתוקף, אמורים להיות מחמירים בהרבה: יאפשרו הפסדים של 45 מיליון אירו (כ-39 מיליון ליש"ט) בלבד בעונות 2011/12 ו-2012/13. הסבר אחד אפשרי להחלטה של הפרמיירליג לקבוע רף הרבה יותר "מתחשב", הוא הסעיף בתקנות הפייננשל פייר-פליי, לפיו קבוצות שיציגו גרף מתמיד של צמצום הפסדים במשך כמה עונות, או מה שמוגדר "טרנד פיננסי חיובי", יזכו להקלות מאופ"א, אפילו אם המינוס שלהן יחרוג מהמותר על-ידי ארגון הכדורגל האירופי. העונשים של אופ"א בגין חריגות מתקנות הפייננשל פייר-פליי ינועו מאזהרות וקנסות, ועד להרחקה מהמפעלים האירופיים (ליגת האלופות והליגה האירופית). כך שלמעשה, ייתכן כי עם הרגולציות החדשות, הפרמיירליג נותנת לקבוצות שלה פתח מילוט מהסנקציות של אופ"א, וניסיון לקבוע בעצמה את "הטרנד החיובי".

בהקשר הזה, יש להדגיש כי מרבית קבוצות הפרמיירליג אמורות לעמוד בתקנות האנגליות החדשות בקלות יחסית. במידה ואלו היו מקבלות תוקף כבר בעונה החולפת, בהתבסס על המאזן התפעולי של המועדונים בשנים האחרונות, רק מנצ'סטר סיטי, ליברפול וצ'לסי היו נכשלות במבחן שלהן.

ראשי הפרמיירליג מאמינים כי החוקים החדשים, יחד עם הסכמי זכויות השידור המשודרגים של הליגה, שאמורים להכניס בשלוש השנים הקרובות סכום עתק של 5.5 מיליארד ליש"ט, יגרמו להפסדים של המועדונים להצטמצם משמעותית. במקביל, העלייה הקבועה בהוצאות של המועדונים לא תיכנס לסחרור בעקבות הכסף החדש שייכנס למשחק מזכייני השידורים בבריטניה וברחבי העולם.

אגב, בהתאם לנוהל החישוב החשבונאי שצפוי להתרחש גם בתקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א, קבוצות באנגליה יוכלו תחת החוקים החדשים של הפרמיירליג לגרוע ממאזני ההוצאות שלהן את הכספים שיושקעו באקדמיות הנוער, במתקני אימונים, באצטדיונים ובתשתיות אחרות.

מגבלות כלכליות שונות יוטלו גם על כל יתר הליגות המקצועניות באנגליה. בצ'מפיונשיפ, ליגת המשנה, התקינו חוקים חדשים, במסגרתם יוכלו קבוצות לרשום הפסדים מקסימליים של 8 מיליון ליש"ט כ"א בעונת 2013/14. אי-עמידה בתקנות עשויה לגרור אמברגו בשוק ההעברות.

בליגות הנמוכות יותר כבר קיימות מגבלות כלכליות שנכנסו לתוקף: בליגה השלישית בחשיבותה (League 1) קבוצות מחויבות להוציא מקסימום 60% מסך הכנסותיהן על משכורות העובדים; בליגה הרביעית (League 2) הרף עומד על 55%. גם בליגות אלו העונשים מתמקדים בעיקר בהטלת מגבלות על פעילות בשוק ההעברות.