איך שורפים 80 מיליון שקל?

14 מיליון שקל לאיגודים, 66 מיליון שקל למערכת החינוך: המלצה לטוטו מה לעשות עם הכסף שיתפנה במידה וההסכם עם הכדורגל הישראלי לא יתחדש

"הטוטו מקדם את הספורט בישראל", מכירים את הסלוגן הזה? נו, בטח. עכשיו, אחרי שוועדת זליכה פרסמה את מסקנותיה בנושא ההתאחדות לכדורגל, יש לטוטו הזדמנות אמיתית לקדם את הספורט בישראל. יו"ר הטוטו צחי פישביין הכריז שבעקבות מסקנות הוועדה ובטרם תתחייב ההתאחדות לשנות את דרכיה, הוא מבטל את הסכם השיווק ולא מעביר להתאחדות 80 מיליון שקל. קודם כל, אין באמת סיבה שהטוטו יעביר לכדורגל הישראלי 80 מיליון שקל, בנוסף ל-42 מיליון שהוא ממילא מעביר ככספי תמיכות.

עם 80 מיליון שקל אפשר לעשות הרבה מאוד דברים שבאמת יקדמו את הספורט בישראל. לפישביין יש הזדמנות פז להיכנס להיסטוריה של הספורט והתרבות בישראל. כדי לעשות זאת הוא צריך לפעול בשני מישורים. ראשית לזמן אליו את יושבי הראש של כל איגודי הספורט האולימפיים בישראל, שאינם כדורגל ואו כדורסל. במילים אחרות כל אלה שיש להם סיכוי להביא ספורטאי לזכייה במדליה אולימפית. להצמיד לכל אותם איגודים את אנשי המקצוע של הטוטו, שהם אלופים בשיווק ובקידום מכירות, אלה צריכים יחד עם אנשי האיגודים ליצור מערך של איתור וקידום הענף.

במתכונת בה הספורט הישראלי מתנהל כיום, אין לאיגודי הספורט את המשאבים ליצור פעילות איתור וקד"מ של הענפים. כל הכסף נזרק על תפעול, וניסיון לשרוד. במונחים של הטוטו מדובר בהשקעה של כחצי מיליון שקל לאיגוד, יחד מדובר בכ-14 מיליון שקל, כסף קטן לטוטו, כסף גדול מאד לאיגודים. תנו לאתלטיקה, לשחייה, להתעמלות, לשייט חצי מיליון שקל לנושא הזה ותראו איך תוך זמן קצר מספר העוסקים בענפים האלה יגדל. הגדלת בסיס הפירמידה לא רק תשמר את הייצור של השחר צוברים, האלכס שטילובים והסרגיי ריכטרים הבאים, אלא תגדיל את הסיכוי לייצר אותם בכמויות גדולות יותר.

את יתר 66 מיליון השקלים הייתי מציע לפישביין להשקיע במערכת החינוך בישראל. נקרא לזה הפרויקט המשולב של הטוטו, משרד הספורט ומשרד החינוך לקידום הספורט בישראל. כפי שבשנות השבעים לימדו את ההורים שלנו באמצעותנו איך לשמור על הטבע, וכפי שבשנים האחרונות מלמדים אותנו באמצעות ילדינו כיצד להיות ירוקים ולמחזר, זו גם הדרך להטמיע כאן תרבות של ספורט. מערכת החינוך מעניקה כיום לילדי ישראל רק שעתיים שבועיות של חינוך גופני, במסגרת הפרויקט המיוחד יקבלו ילדנו שש שעות שבועיות של חינוך גופני. בשש השעות האלה הם לא רק יעסקו בספורט, אלא גם יחונכו לספורט - יבקרו באימון נבחרת השחייה בווינגייט, ייצאו לחוות מקרוב מסלול ריצה באצטדיון אתלטיקה ויבקרו באימון של נבחרת הג'ודו או ההתעמלות וילמדו את ההיסטוריה של הספורט הישראלי.

אם נצליח לחנך את ילדינו לאהוב ספורט, ניצור פה תרבות ספורט ונצליח לגרום לכך שיותר ילדים יעסקו בספורט. לא כולם יהיו אלופים כמובן, אבל באמצעות החשיפה והחינוך לספורט נרוויח את המשפחות שדרך הילדים יחשפו לספורט, בדיוק כמו שהם נחשפים היום למחזור בקבוקים ושקיות וכולנו רק נצא מורווחים.

* הכותב הוא יועץ תקשורת