חח"י נערכת לרכישת גז מ"לוויתן" ב-9 מיליארד דולר

החברה נערכת להסבת תחנת חדרה לגז ■ ההחלטה צפויה להתקבל בימים הקרובים, בכפוף לכך שלפרויקט תהיה כדאיות כלכלית ■ הגז מ"לוויתן" צפוי להתחיל לזרום לישראל בשנת 2016

חברת החשמל נערכת לרכישת גז טבעי ממאגר "לוויתן": מדובר בעסקה בהיקף מיליארדי דולרים לרכישת גז עבור תחנת הכוח בחדרה, שתצא לפועל רק אם יוחלט לבצע את פרויקט הסבת תחנת הכוח לגז טבעי. ההחלטה צפויה להתקבל בימים הקרובים, בכפוף לכך שלפרויקט תהיה כדאיות כלכלית.

ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל החברה, אלי גליקמן, הנחה בימים האחרונים את אנשי מנהל דלקים בחברה, בראשות שמשון ברוקמן, להיערך לפתיחת מו"מ לרכישת הגז מול השותפים במאגר לוויתן, נובל אנרג'י, קבוצת דלק ורציו . כמות הגז שתידרש להפעלת חדרה הוערכה בעבר בעד 2 מיליארד מ"ק (BCM) בהיקף כספי של כ-600 מיליון דולר לשנה. הסכמי רכישת הגז של חברת החשמל הם ל-15 שנה, ובסך הכל מדובר בהסכמים בהיקף של 9 מיליארד דולר.

ככל הנראה, המו"מ בין הגורמים ייפתח לאחר שבג"ץ יכריע בעתירה נגד החלטת הממשלה על יצוא הגז, שכן אם העתירה תתקבל, טוענים השותפים, לא תהיה כדאיות כלכלית לפיתוח המאגר.

מאגר לוויתן צפוי להתחיל בהזרמת גז לחוף הישראלי ב-2016 בהתאם לעקרונות תוכנית הפיתוח שהוגשו למשרד האנרגיה בחודש שעבר.

בינתיים, הגדילה חברת החשמל באפריל האחרון את היקף הרכישות השנתי שלה ממאגר "תמר" עד 2019 מ-3.5 ל-5 BCM, לאחר שדירקטוריון החברה אישר את מימוש האופציה בהסכם שנחתם עם שותפויות תמר בדצמבר 2011. כמות הגז הכוללת שחברת החשמל התחייבה לרכוש מתמר עומדת נכון להיום על 78 BCM, ואולם הכמות המעודכנת איננה כוללת את הגז הדרוש לחדרה, משום שביצוע הפרויקט טרם אושר סופית.

תמשיך לפעול גם בפחם

פרויקט הסבת חדרה לגז בא על רקע סיום חייהן של ארבע יחידות הייצור הראשונות בתחנה (1-4), המונה 6 יחידות ייצור בסך הכל. מדובר ביחידות יצור החשמל הראשונות בישראל שהופעלו בפחם בשנת 1980. המתכונת המוצעת להסבת חדרה כוללת התקנת טורבינת גז בכל אחת מהיחידות בהספק של 350 מגה ואט ובעלות כוללת של 1.9 מיליארד שקל. שתי היחידות האחרות (5 ו-6) ימשיכו לפעול בפחם, לאחר שתותקן בהם מערכת לנטרול מזהמים.

פרויקט הסבת חדרה לגז נעשה לדרישת משרד האנרגיה, שמעוניין לשמר את יכולת היצור בפחם כגיבוי לשעת חירום. ואולם, מדובר בפרויקט שנוי במחלוקת מבחינת כדאיותו הכלכלית. "גלובס" חשף בעבר כי מתכונת הפרויקט מעוררת ביקורת פנימית קשה בתוך חברת החשמל. היחידות המוסבות לגז יהיו בעלות יעילות אנרגטית נמוכה מאוד ומשום כך קיים חשש כי הן יופעלו מספר מועט ביותר של ימים בשנה ושיעור החזר ההשקעה על הפרויקט יהיה נמוך מאוד. נראה, כי חברת החשמל לא תאשר את ביצוע הפרויקט אם לא יובטח לה כי התחנות יופעלו למספר מינימלי של ימי הפעלה בשנה שיצדיקו את הכדאיות הכלכלית שלו. ההחלטה הסופית על ביצוע פרויקט ההסבה צפויה להתקבל בימים הקרובים.

מחברת החשמל נמסר כי "החברה לא מוסרת פרטים על עסקאות ומו"מ עם ספקים ולקוחות שאינו מחויב ע"פ דרישות החוק".