דיווח: ישראל הפציצה את מחסן הנשק בסוריה בשבוע שעבר

פקידים אמריקניים ל–CNN: ההפצצה בעיר החוף לטאקיה נועדה להשמיד טילי יבשה –ים מתוצרת רוסיה שלדעת ישראל היוו סכנה לאוניות חיל הים ■ אם הידיעה נכונה – זו ההפצצה הרביעית של ישראל על מטרות צבאיות בסוריה

סדרת ההתפוצצויות שהרעידה את עיר הנמל הסורית לטאקיה ב-5 ביולי נבעה מהפצצות של מטוסי קרב ישראליים - כך מסרו כמה פקידים אמריקניים ל-CNN. הידיעה, מאת ברברה סטאר, כתבת הפנטגון של CNN, מפיעה בבלוג לענייני הגנה וביטחון לאומי של הרשת. מאוחר יותר, אישרה רשת ABC את הידיעה.

עיתונים בסוריה ובלבנון דיווחו בשבוע שעבר בהרחבה על ההתפוצצויות בלטאקיה, עם שחר יום ו' (לפני 8 ימים), אך אף גורם לא נטל על עצמו את האחריות. בכמה דיווחים נמסר על אבידות בנפש כתוצאה מההפצצות. תחילה נפוצו ידיעות שכוחות המורדים בסוריה הפציצו את המטרות בלטאקיה, אך מאוחר יותר טען דובר של המורדים שמטוסים ישראליים הם שביצעו את ההפצצה. (דובר אחר טען שההפצצה נעשתה מאוניה בים התיכון). הפקידים האמריקנים שדיווחו על המעורבות הישראלית לכאורה ביקשו לא לנקוב בשמם בגלל "האופי הרגיש" של הנושא, נאמר בידיעת CNN.

לפי הידיעות בשתי הרשתות, מטרות ההפצצה הישראלית היו טילי יאחונט מתוצרת רוסיה, שלדעת ישראל היוו סכנה לאוניות חיל הים בים התיכון. מדובר בטילים יבשה-ים בעלי טווח ארוך עם יכולת דיוק קטלנית. הטילים היו מיועדים למשלוח לכוחות חיזבאללה בלבנון. פקיד אמריקני אמר ל-ABC, כי בשלב זה טרם ברור באילו כלי נשק השתמשה ישראל להפצצת משלוח הטילים.

אם הידיעה נכונה, זו ההפצצה הרביעית של ישראל בסוריה. 3 ההפצצות הקודמות, שקיומן אושר בדיעבד על-ידי פקידים אמריקניים, נועדו להשמיד משלוחי טילים וציוד צבאי אחר מרוסיה לחיזבאללה, ששונעו דרך סוריה. בהפצצה הראשונה, בבסיס צבאי ליד דמשק, בסוף ינואר, הושמדו טילים נגד מטוסים, שהיו כנראה בדרכם לחיזבאללה. בתחילת מאי ערכה ישראל שתי הפצצות בסוריה, שתיהן נגד מטרות לא הרחק מדמשק. בהפצצות אלה הושמדו טילים לטווח בינוני דגם פתח-110.

בעקבות טענות המורדים שישראל היתה אחראית להתקפה, הכחיש שר הביטחון, משה יעלון, ביום ג' שעבר, כי ישראל היתה מעורבת בהפצצות בלטאקיה. "כל אימת שיש התפוצצות במקום זה או אחר במזה"ת, ברוב הפעמים מאשימים אותנו", אמר אז יעלון. "איננו מתערבים במלחמת האזרחים בסוריה. קבענו קוים אדומים ואנו עומדים בהם".

שירותי המודיעין של ישראל וארה"ב מוסיפים לעקוב מקרוב אחר משלוחים נוספים של נשק רוסי לסוריה. המשלוחים מורדים לנמלים סוריים לאורך חוף הים התיכון מספינות מלחמה של חיל הים הרוסי.

ארה"ב מאמינה שכמה משלוחים, לרבות תחמושות ונשק קל, נפרקו בשבועות האחרונים. לפי שעה אין שום סימן לנשק כבד או מסוקים שמשטר אסד מצפה להם.