"הוועדה המחוזית קמצנית, ולכן מחירי הדירות עולים"

מהנדס עיריית רמת-גן, חיים כהן, סבור כי הוועדה המחוזית מצמצת בנייה בהתחדשות עירונית מסיבות לא ענייניות

האם ראוי שהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תבחן תוכנית גם לפי שיקולים שאינם תכנוניים, כמו הרווחים שיגיעו לכיס היזם? בשבוע שעבר אישרה הוועדה המחוזית בתל-אביב תוכנית פינוי-בינוי במתחם המתמיד ברמת-גן, סמוך לצומת עלית. 4 בנייני מגורים בני 83 דירות ישנות וחמש חנויות, הנמצאים במצב פיזי מדורדר, ייהרסו, ובמקומם יוקמו שני מגדלים בני 30 קומות שבהם 285 דירות.

התוכנית המקורית שהגישה החברה לפיתוח והתחדשות עירונית בשם הדיירים, יחד עם חברת ים סוף שבשליטת אלי פפושדו (שזכתה במכרז שפירסמו הדיירים), הציעה הקמת 330 דירות חדשות. במחוזית הוחלט להפחית את מספר הדירות החדשות ל-285 דירות בלבד, וזאת בהתאם למדדים שערך שמאי הוועדה המחוזית, שקבע כי 285 הוא מספר הדירות המינימלי המאפשר רווחיות.

מהנדס עיריית רמת-גן, חיים כהן, סבור כי הוועדה המחוזית מצמצת בנייה בהתחדשות עירונית מסיבות לא ענייניות.

- ההחלטה להפחית את מספר היחידות הייתה מוצדקת?

"ההחלטה לא מוצדקת. ביקשנו להגדיל את מספר הדירות עוד יותר מהדיירים ומהיזם, מ-330 ל-380 דירות, בזכות הנגישות הגבוהה לאזור. לצערי, לוועדה המחוזית יש גישה ערכאית, קמצנית, שמודדת במשורה את רווחי הקבלן. בוועדה המחוזית לא מכירים את המונח 'ניו-אורבניזם', מתעלמים מהעובדה שהצפיפות ברמת-גן נמוכה מהמקובל בערים מטרופוליניות בכל העולם, ומכך שהפרויקט צמוד לצומת התחבורה הראשי בגוש דן, שיש בו עשרות קווי אוטובוסים, תחנת רכבת מרכזית קיימת ורכבת קלה מתוכננת".

- עינם של כל אנשי משרד הפנים צרה ברווח של היזם?

"לא. ראשית מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שורץ, מבינה שזו גישה שגויה, אך ידיה כבולות. הוועדה המחוזית עושה מה שהיא רוצה וגורמת נזק גדול. זה גורם לעלייה במחירי הדירות, על אחת כמה וכמה בזמן של מצוקה במלאי הדירות בגוש דן. הלחץ עושה את שלו, ובגלל צמצום מספר הדירות, הממשלה גם נאלצת להפשיר קרקעות חקלאיות, כולל במזרח רמת-גן, על אדמות כפר אז"ר, שמביאה לבזבוז שטחים פתוחים.

"מצד אחד מדברים על מחסור בדירות ועל הצורך לאשר דירות נוספות בגלל מחירי דירות גבוהים, ומצד שני מקצצים ללא הצדקה במספר דירות בתוכניות. קובעי המדיניות התכנונית הם משפטנים ושמאים, ולא אנשי תכנון. העובדה שהוועדה מעדיפה שיקולים שמאיים על תכנוניים מוכיחה שאנחנו, המתכננים, נכשלנו כישלון חרוץ".

בתגובה לדברים מסרו במשרד הפנים כי "ציפוף סביבה מבונה פי שלושה מטיל עומס גדול ובלתי ראוי. תפקידה של הוועדה המחוזית לדאוג לאיזון בין צרכי היזם והדיירים המתפנים לבין הסביבה שבה תהיה תוספת הבנייה שתוביל לעומס על שטחים פתוחים, מבני ציבור, תחבורה ותברואה".