"סקטור הבנקים בארה"ב אטרקטיבי, הכלכלה משתפרת"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: עליית הריבית, אמנם יוצרת חולשה זמנית בכל נושא מחזור המשכנתאות, אבל מביאה איתה ציפייה לשיפור במרווחים של הבנקים בעתיד

שני הבנקים הגדולים הראשונים לפרסם דוחות בארה"ב היו וולס פארגו ו-ג'יי פי מורגן , שפרסמו דוחות ביום שישי. מניית וולס פארגו זינקה ב- 1.77% לאחר הדוחות ומניית ג'יי פי מורגן ירדה ב-0.31%.

וולס פארגו דיווח על רווח של 98 סנט למניה, גידול של 20%, לעומת תחזיות האנליסטים ל-93 סנט בלבד. הכנסות הבנק עלו רק במעט והסתכמו ב-21.4 מליארד דולר, מעט מעל התחזיות. מתוך רווח של כ-5.5 מליארד דולר, כחצי מליארד הגיע מביטול הפרשות לחובות מסופקים.

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מציין כי סעיף זה מעיד מצד אחד על שיפור באיכות תיק האשראי, אך מצד שני, הרווח מסעיף זה לא יכול להימשך בקביעות. "בסה"כ התוצאות של וולס פארגו היו טובות במגוון רחב של פרמטרים: שיפור ביחס היעילות של הבנק, גידול במספר המוצרים הממוצע ללקוח, גידול של כ-10% בפקדונות, תשואה על הנכסים של 1.55% ותשואה להון של 14.02%".

ג'יי.פי מורגן היכה אף הוא את התחזיות עם רווח של 1.6 דולר למניה (גידול של כ-32% לעומת שנה קודמת), כ-15 סנט מעל תחזיות האנליסטים והכנסות של 26 מליארד דולר, שעקפו אף הן את תחזיות האנליסטים. גם הרווח של ג'יי.פי מורגן הושפע לטובה מביטול הפרשות לחובות מסופקים של 950 מיליון דולר במשכנתאות וכחצי מליארד בכרטיסים. בסך הכל, אומר קבין, התוצאות של ג'יי פי מורגן פחות טובות מאלו של וולס פארגו.

- מה ניתן ללמוד מתוצאות הבנקים על הענף ועל הכלכלה באופן כללי?

"שני הבנקים ציינו בשיחות שהתקיימו לאחר הדוחות כי הם אופטימיים לגבי המשך התאוששות הכלכלה וצופים המשך שיפור בתוצאות ככל שהשיפור הזה יימשך. כצפוי, לאחרונה חלה ירידה במיחזור משכנתאות, בשל עליית הריבית לטווח ארוך, פעילות ממנה נהנים הבנקים. מצד שני, השיפור בשוק הבתים בארה"ב מגדיל את כמות הבקשות למשכנתאות חדשות (דבר שבא לידי ביטוי במיוחד אצל וולס פארגו)".

בנוסף, "חל שיפור בתחומי פעילות בנקאות להשקעות ושוק ההון כתוצאה מהמגמה החיובית בשווקים. עליית הריבית לטווח ארוך תביא לשיפור בתוצאות הבנקים בטווח הארוך: בשלב ראשון, עליית הריבית מקטינה כאמור את פעילות מחזור המשכנתאות, אך בטווח הארוך, מגדילה את המרווחים. מנגד, שוק ההלוואות עדיין חלש יחסית: לדברי ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, הביקוש להלוואות צפוי לגדול ככל שהפעילות במשק תתרחב, אך בשלב זה עדיין חלש יחסית".

לסיכום אומר קבין כי תוצאות שני הבנקים הגדולים מעידות בסה"כ על המשך השיפור בכלכלה בארה"ב. תיק האשראי הולך ומשתפר, בין היתר כתוצאה משיפור במצב הלווים, הרווחיות גדלה וגם הרווחים מפעילות בשוק ההון גדלים. עליית הריבית, אמנם יוצרת חולשה זמנית בכל נושא מחזור המשכנתאות, אבל מביאה איתה ציפייה לשיפור במרווחים של הבנקים בעתיד. סקטור הבנקים עדיין אטרקטיבי ולא פחות חשוב, התוצאות רומזות להמשך שיפור מתון והדרגתי בכלכלה כולה.

רן קבין הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות, אשר מנהלת תיקי השקעות ללקוחות ומשמשת כמנהל השקעות חיצוני בהוסטינג לקרן נאמנות. למועד זה, הניירות המצויינים בכתבה מוחזקים בחלק מן התיקים ו/או בקרן. אין לראות באמור משום ייעוץ השקעות או המלצה. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.