ביקושים גבוהים לאג"ח: 800 מיליון שקל גוייסו בשבועיים

החברות הציבוריות ביג ורבוע נדל"ן גייסו כ-200 מיליון שקל כל אחת בשבועיים הראשונים של יולי ■ בולטות במיוחד החברות הבורסאיות מתחום הנדל"ן המניב

החברות הציבוריות, ובעיקר אלו המשתייכות למגזר הנדל"ן המניב, ממשיכות לנצל את סביבת הריבית הנמוכה והיציבות היחסית בבורסה להמשך גיוסי החוב.

חברות אלה נהנות בדרך כלל מביקושים גבוהים, בין היתר בשל היעדר אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות. מאז תחילת חודש יולי בולטות מבין המגייסות חברת ביג של האחים נפתלי ורבוע כחול נדל"ן , שגייסו בימים האחרונים קרוב ל-200 מיליון שקל כל אחת.

חברת מרכזי הקניות הפתוחים, ביג, השלימה בסוף השבוע גיוס של כ-180 מיליון שקל בהנפקת סדרה חדשה (ה'). סדרת האג"ח של ביג, המדורגת A פלוס באופק יציב, זכתה לביקושי יתר משמעותיים ותישא ריבית שנתית של 2.85%.

במקביל, חברת הנדל"ן מקבוצת אלון רבוע כחול, של דודי ויסמן ושרגא בירן, השלימה גיוס של כ-190 מיליון שקל בשלב המוסדי, גם היא בעקבות ביקושי יתר ובמסגרת גיוס כולל של כ-235 מיליון שקל (היתרה תגויס מהציבור).

הגיוס של רבוע נדל"ן נעשה באמצעות הרחבת סדרה נסחרת (סדרה ד'), הנושאת ריבית של 2.6%, במח"מ של 4.9 שנים ומדורגת A1 באופק יציב.

עוד בתחום הנדל"ן, בימים האחרונים השלימה החברה צרפתי גיוס של כ-75 מיליון שקל, וחברת דורי בניה, מקבוצת דורי של גזית גלוב, גייסה מהציבור כ-10 מיליון שקל, ובכך השלימה גיוס של כ-90 מיליון שקל. מנפיקה גדולה נוספת מהימים האחרונים היא דסק"ש, שגייסה כ-200 מיליון שקל, באמצעות הרחבת סדרת אג"ח ו'. דסק"ש הציעה בהנפקה גם אופציות לאג"ח, שאם ימומשו יוכלו להגדיל את הגיוס ב-440 מיליון שקל. סדרה ו' של דסק"ש נסחרת כיום בתשואה של 7.5%.

בסך הכול גייסו החברות הבורסאיות מעל ל-800 מיליון שקל בתוך שבועיים.

טל רובינשטיין, מנכ"לית כלל חיתום ציינה כי "על רקע המשך הגיוסים בקרנות הנאמנות, נמשכת ההתעוררות בשוק האג"ח, תוך גיוסי חוב משמעותיים לחברות גדולות, זאת לצד הצלחה של הנפקות לחברות בדירוגים נמוכים ואף ללא דירוג".

"הבנקים נעדרים ממפת הגיוסים"

עוד ציינה רובינשטיין כי "חלק מסדרות החוב כיום קטנות מדי עבור הגופים המוסדיים, והם בוחרים למקד מאמצי אנליזה ובדיקה בסדרות הגדולות והסחירות יותר. ממשיכים לבלוט בהיעדרם ממפת הגיוסים הבנקים הגדולים, אשר בעבר היו אחראיים לעיקר החוב המגויס".

מנתוני S&P מעלות למחצית הראשונה של השנה, ניכרת עליית הדומיננטיות של סקטור הנדל"ן במסגרת פעילות הנפקות האג"ח, שבאה לידי ביטוי בהכפלת חלקו מסך הגיוסים בתוך כשנתיים.

לפי מעלות, במחצית הראשונה של 2013 חלקו של ענף הנדל"ן מסך הגיוסים עמד על 43%, לעומת 35% בשנת 2012 ו-19% בשנת 2011. במעלות מציינים, כי בין היתר, היקף הגיוסים של סקטור הנדל"ן מושפע מכך שהענף מציג צורכי מיחזור גבוהים במיוחד, וכן מהעובדה שלחלק מהן יכולת להציע ביטחונות למשקיעים.

גיוסי האגח
 גיוסי האגח