צרפת לפני כ-700 שנה: שרי אוצר הוצאו להורג אם נכשלו

בין השנים 1300 ל-1661 5 שרי אוצר או יועצים כלכליים בכירים נאסרו או הוצאו להורג בשל המדיניות הכלכלית שהם יזמו ■ ב-1628 המלך קארל השוודי הוציא להורג את מי שנחשב לנגיד הבנק המרכזי הראשון בהיסטוריה - Johan Palmstruch

אמנם מי שמכהן בתפקיד של שר אוצר או של נגיד בנק מרכזי זוכה לרוב לקיטונות של ביקורת ואף נחשב לשנוא הציבור. אולם, בעבר, כישלון בתפקידי מפתח כלכליים היו עלולים לגרור עינויים ואף עונשי מוות. לפי עדויות היסטוריות שונות, עולה כי צרפת הייתה המדינה האירופית המובילה בהוצאות להורג ועינויים של שרי אוצר שכשלו בתפקידם.

בין השנים 1318 ל-1328 הוצאו להורג 3 שרי אוצר בצרפת בשל ניסיון כושל לטפל בבעיית זיופי המטבע שפגעה בכלכלה. כשהמלך פיליפ עלה למלוכה ב-1286 הוא ניסה לפתור את הבעיה באמצעות פיחות המטבע של הממלכה.

למלך פיליפ, שנפטר ב-1314 היה יועץ מיוחד בשם Enguerrand de Marigny, שתפקד בין היתר כמעין שר אוצר. לואיס, בנו של המלך פיליפ שיירש את תפקידו חשש כי מריגני מעוניין לבצע הפיכה והאשים אותו במעשי כשפים. מריגני לא היה אהוד על העם ונתפס כגנב ואחראי על המדיניות הכלכלית הכושלת של פיליפ ולכן סיים את חייו על חבל התלייה.

פחות מעשור לאחר מכן, המלך צ'ארלס החמישי שעלה למלוכה האשים את היועץ הכלכלי המיוחד באותה תקופה ג'ראד דה לה גטה, במדיניות כושלת בגירעון של 1.2 מיליון פאונד (סכומים עצומים באותה תקופה) וסופו היה מר במיוחד - מוות בעינויים קשים במתקן עינויים שכונה "סוס עץ".

שר האוצר האחרון בצרפת שמצא את מותו בשל מדיניות כלכלית כושלת או בשל שחיתות היה פייר רמי (Remy) שנחשב ע"י היסטוריונים כנוכל. הוא נתלה ע"י המלך פיליפ השישי ב-1328. בין 1300 ל-1661 5 שרי אוצר או יועצים כלכליים בכירים נאסרו או הוצאו להורג בשל הצעדים הכלכליים שהם יזמו. בתקופה מאוחרת יותר גם בעלי תפקידים כלכליים אחרים הוצאו להורג באירופה. כך למשל, ב-1628 המלך קארל הוציא להורג את מי שנחשב לנגיד הבנק המרכזי הראשון בהיסטוריה - Johan Palmstruch, שהואשם כי הדפיס יותר מדי כסף והוצא להורג.