ערב-רב מול הגלעד: הצצה לתערוכה החדשה והמרתקת של רון גלעד

תערוכתו של רון גלעד - "הלוגי, האירוני והאבסורד", ממחישה לקהל מדוע עיצוב הוא אחד הענפים המרתקים בתרבות החזותית כיום

אל תיבהלו מהכותרת השכלתנית של התערוכה החדשה של רון גלעד: "הלוגי, האירוני והאבסורד", שנפתחה בשבוע שעבר במוזיאון תל-אביב לאמנות. כזה הוא גלעד, שכלתני ומרוחק מעט. אבל עבודותיו, לעומתו, יוצרות סביבה מזמינה ומרתקת, בהירה ומתעתעת בו-זמנית, מינימליסטית ומלאה בפרטים קטנים הממתינים להתגלות לעינינו.

זוהי תערוכה מהסוג שמזמין את הקהל לגלות למה עיצוב הוא אחד הענפים הנפלאים בתרבות החזותית כיום.

גלעד (40), הוא מעצב ישראלי שלמד במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ולאחר שנים רבות ומוצלחות בניו-יורק, הוא חי ועובד כעת בין תל-אביב למילאנו. בערב הפתיחה אמר בעליה של גלריה דילמוס, המייצגת אותו במילאנו, כי הוא לא בטוח שהיה מציג תערוכה "כל-כך אמנותית, שהיא כבר לא עיצוב". גלעד ואוצרת התערוכה, מאירה יגיד-חיימוביץ, ראש המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון תל-אביב, יכולים לראות בכך מחמאה.

שותל הפתעות קטנות לקהל

התערוכה מעוררת את סקרנותם של המבקרים בה ומגרה אותם לחקור ולתהות על החפצים בחלל, על היחסים ביניהם ועל ההפתעות הקטנות ששתל המעצב. בין אם מדובר בדגם בית שהתארך על הקיר כפס שיצא מפרופורציות, ותוך כדי תנועה - גגו מתהפך, ובין שזה מפתח שנתקע בצד אחד של הדלת ונעלם עד שתפגשו בו בחדר השני. פסלים המצטטים מינימליזם קלאסי משנות ה-30 וה-60, ופרופילים מרובעים שבהדרגה לובשים צורת כיסא.

הוויכוח המתמשך סביב שאלת ההבחנה בין עיצוב לאמנות כבר הפך בעיני רבים מאנשי התרבות למיותר. המעצב הוא אדם יוצר ותערוכה אינה רק אוסף של מוצרים, אלא הזדמנות להציג את רעיונותיו.

גלעד אמנם הציג תערוכות יחיד רבות והשתתף בתערוכות קבוצתיות ב-MOMA, במטרופוליטן בניו-יורק, בשיקגו, במילאנו ובמוסקבה, אך זוהי תערוכת יחיד ראשונה שלו בארץ. גלעד אף זכה בשנה האחרונה בפרס מגזין Wallpaper לעיצוב ובפרס העיצוב הבינלאומי של Elle Decor.

עבודותיו המסחריות כוללות גופי תאורה ורהיטים, שמשתלבים היטב בטרנדים היוקרתיים של מותגי על. יחד עם זאת, כשהוא מעצב "לעצמו", הוא מרשה לעצמו חופש יצירתי מעניין, שמגלה הומור דק ודייקנות צורנית וחומרית.

התערוכה כוללת כ-80 עבודות, שרובן הגדול עוצבו ויוצרו במיוחד אליה. "חלק מן הרעיונות והניסויים האבסורדיים הללו יתורגם בהמשך לייצור תעשייתי", מבטיח גלעד.