האוצר התעשת: בוטלו המסים על משפרי דיור ועקרות בית

‎שינויים מהותיים בתוכניות האוצר: רוב הפגיעה בקצבאות תיכנס לתוקף, מיליארד שקל יקוצצו ממשרדי החינוך והתחבורה ויבוצע קיצוץ רוחבי של עוד מיליארד שקל בכל משרדי הממשלה

‎‎חברי ועדת הכספים וועדת העובדה והרווחה הצליחו לבצע שינויים מהותיים בתוכנית הכלכלית של האוצר בראשות יאיר לפיד. הגזירות העיקריות שתכננו פקיד האוצר - בעיקר בתחום המסים - בוטלו או שונו כליל בסיכומים שאליהם הגיעו נציגי האוצר וחברי הוועדות.

לפי הסיכומים, שלוש גזירות מרכזיות יבוטלו כליל: הטלת מס על עקרות בית, שהיה אמור להניב כ-700 מיליון שקל לקופת המדינה; הפחתה בהטבות פנסיוניות למשתכרי שכר גבוה, שהיה אמור להניב כ-1.1 מיליארד שקל; והמס שהמציא האוצר על משפרי דיור, שהיה אמור להניב עוד כ-1.2 מיליארד שקל. את שתי הגזירות הראשונות ביטל יו''ר ועדת העבודה הרווחה, חיים כץ, שהפך בשנים האחרונות לאופוזיציה בועטת לאוצר. כץ גם מחק מחוק ההסדרים את חוק הסיעוד שהאוצר ניסה לקדם.

כמו כן, חברי ועדת הכספים בראשות ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), הצליחו לשנות את אופן העלאת מס ההכנסה כך שתהיה דיפרנציאלית ולא אחידה בכל המדרגות (בשיעור של 1.5%) כפי שהאוצר תכנן.

לפי המתווה החדש, בעלי שכר של עד 14 אלף שקל ברוטו יספגו העלאה של 1% במס ההכנסה; מי שמשתכר בין 14 אלף ל-22 אלף שקלים ישלם תוספת מס של 1.5%; ומי שמרוויח מעל 22 אלף שקלים ישלם תוספת של 2%. יצוין כי המתווה החדש יניב לאוצר כ-4.2 מיליארד שקל, בדומה לקיצוץ האחיד בגובה 1.5% שהציע האוצר, שכן המתץווה כולל גם סיכום על הקפאת העדכון האוטומטי במדרגות המס.

‏"עשינו שינוי דרמטי", אמר היום (ד') סלומיאנסקי בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "קיבלנו את חוק ההסדרים מהממשלה שעבר בקריאה ראשונה ולמרות הזמן הקצר, השקענו ימים כלילות כדי ללמוד אותו. השינויים דרמטיים: כ-30% מהתקציב שונה לחלוטין. פשוט חשבנו מחוץ לקופסה תוך מתן דגש על מעמד הביניים והשכבות החלשות". הוא הוסיף כי גם בפרק על המאבק בהון השחור והגברת הגבייה, פרק בחוק הסדרים שמקדמת רשות המסים, "צפויים שינויים דרמטיים לא פחות".

בנוסף, נרשמו עוד כמה שינויים פחות דרמטיים מבחינה כספית, אך משמעותיים מבחינה ההצהרתית: קצבאות לילדים שנולדו לפני שנת 2003 לא יפגעו (תוספת של 183 מיליון שקל לעומת התוכנית המקורית); וגם סעיף מיצוי כושר השתכרות לצורך קבלת הנחה בארנונה יפוצל (תוספת תקציבית של 124 מיליון שקל). כמו כן, נקודות הזיכוי לבעלי תארים מתקדמים לא יבוטלו: בעלי תואר ראשון יקבלו נקודת זיכוי שלמה לשנה ובעלי תואר שני יקבלו חצי נקודה (אובדן הכנסות של 70 מיליון שקל לעומת התוכנית המקורית).‏

‎‎הקיצוצים: חינוך, תחבורה ועוד פלאט

‎‎מאיפה יבוא הכסף? לפי הסיכומים שאליהם הגיעו שר האוצר עם שרי החינוך והתחבורה, שני המשרדים הללו יוותרו על תוספת של חצי מיליארד שקל כל אחד. כמו כן, האוצר מצא עוד חצי מיליארד שקלים מדיבידנדים שיגיעו מכמה חברות ממשלתיות, לרבות רפאל. על מנת להשיג עוד מיליארד שקל שחסרים, האוצר חזר לפתרון הפשוט - קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה.

עוד סוכם על העלאת מס רכישה על קרקע מ-5% ל-6%, מהלך שצפוי להניב כחצי מיליארד שקל, אלא שחברי ועדת הכספים דרשו כי אם בעל הקרקע יבנה תוך 3 שנים וישתמש בה לצרכי מגורים, הוא יקבל את הכסף בחזרה. לפיכך, שני המהלכים האחרונים לא מטפלים בגירעון הפרמננטי, אלא מספקים פתרונות לטווח המיידי.

למרות שחלק ניכר מגזירות המס של האוצר בוטלו, הביעו היום במשרד שביעות רצון, והסבירו כי בסך הכול נעשו שינויים סבירים שמאפשרים לעמוד הן ביעד ההוצאה והן ביעד הגירעון. ‏‎‎‏ ‏

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב: "החלטת ועדת העבודה מנעה פגיעה אנושה בחיסכון הפנסיוני של עצמאים. במידה והשינוי המוצע היה מתקבל, זו הייתה גזירה קשה על מעמד הביניים בכלל ועל מגזר העצמאים בפרט, שלא תניב למדינה כל תועלת בטווח הארוך והמשמעות הייתה פגיעה של עשרות ואף מאות אלפי שקלים בחיסכון הפנסיוני של עצמאים המשתכרים למעלה מ-15,000 שקל בחודש, שהם פגיעה של מאות ואף אלפי שקלים בקצבת הפנסיה החודשית העתידית. ההצלחה בפיצול גזירה זו מחוק ההסדרים, היא רק שלב ראשון במאבק. נמשיך להיאבק נגד החקיקה שתרע את הטבות המס לעצמאים".

מדרגות המס
 מדרגות המס

מדרגות המס
 מדרגות המס