עו"ד אשכולי: אולי המדינה תפנים את המהפכה שבחוק חופש המידע

עו"ד אוריין אשכולי-יהלום, שייצגה את "גלובס" יחד עם עו"ד יורם מושקט בעתירה שהביאה לחשיפת הטבות המס, סבורה כי הפסיקה בתיק זה עשויה לחולל שינוי מחשבתי בקרב הרשויות ולהביא ליתר שקיפות ברשויות השלטון ובמוסדותיו

עו"ד אוריין אשכולי-יהלום, שותפה במשרד עו"ד יורם מושקט, שייצגה את "גלובס" בצוותא עם עו"ד מושקט בעתירה שהביאה לחשיפת הטבות המס שקיבלו התאגידים הציבוריים הגדולים במשק בשנים 2006-2011, סבורה כי הפסיקה בתיק זה עשויה לחולל שינוי מחשבתי בקרב הרשויות ולהביא ליתר שקיפות ברשויות השלטון ובמוסדותיו, ביחס לבקשות הציבור לקבלת המידע.

"אמרה נכון השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן, כי ייתכן שהמדינה עדיין לא הפנימה את המהפכה שחולל חוק חופש המידע. אולי לאור פסק הדין תתחיל ההפנמה הרצויה".

אשכולי-יהלום מדגישה כי מדובר במידע שלא היה נמסר לציבור ללא פסק דין מחייב של בית המשפט. "היו כלי תקשורת אחרים שהודיעו אתמול (ג') כי המידע על הטבות המס התפרסם בשל לחץ ציבורי. מובן שמדובר בטעות. המידע פורסם רק בשל עתירת 'גלובס' וסגן העורך, אלי ציפורי, וללא החלטה מחייבת - לא היה ניתן.

"ראייה לכך היא ההתנגדות העזה של רשות המסים במהלך הדיונים בבית המשפט למסירת החומר, כמו גם ניסיונה להעביר את הדיון לבית המשפט המחוזי בירושלים, בשל טענה לחוסר סמכות מקומית, טענה שאבד עליה הקלח".

לדברי אשכולי, מן הראוי שהמדינה תשקול שוב את עמדתה להגיש ערעור לעליון על ההחלטה לחשוף את המידע על הטבות המס שנוגע גם לחברות הפרטיות, עוד קודם לשמיעת הערעור, כפי שיכולה הייתה לקבל החלטה בנוגע לחברות הציבוריות עוד קודם למתן פסק הדין.