התייבשות הבורסה גובה מחיר אישי: מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון מתפטרת מתפקידה

לבנון כיהנה בתפקיד 7 שנים ומשכה שכר של כמעט 10 מיליון שקל ב-5 שנים ■ בין לבנון ליו"ר הבורסה סם ברונפלד נוצרה לאחרונה מתיחות ■ לבנון: "לצערי, איני מרגישה תמיכה נחרצת של הדירקטוריון"

על רקע התייבשות הבורסה והמתיחות עם היו"ר סם ברונפלד, מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, עוזבת את תפקידה. לבנון העבירה היום לדירקטוריון הבורסה מכתב התפטרות, והיא תעזוב את התפקיד לאחר שבע שנים.

במכתב ההתפטרות שלה, ציינה לבנון כי לא קיבלה את תמיכת הדירקטוריון לתוכנית שהציגה לטיפול בבעייתה ההתייבשות של מחזורי המסחר: "בשבוע שעבר הצגתי לדירקטוריון הבורסה מסמך מפורט המתאר את הפעילויות אשר בוצעו בבורסה להגברת הנזילות ושכלול המסחר. חלקן כבר בוצעו ומבוצעות בימים אלה, חלקן נמצאות בהליכי יישום מתקדמים ובנוסף רעיונות הנמצאים בשלב בחינה על ידי ההנהלה. לצערי, איני מרגישה תמיכה נחרצת של הדירקטוריון בתוכנית".

בשנתיים האחרונות התמודדה לבנון עם הצטמקות מחזורי המסחר בבורסה. אלה ירדו בעשרות אחוזים, ובמקביל גם מספר החברות הרשומות למסחר הצטמצם בצורה ניכרת. בשוק ההון החלה להתעורר ביקורת על כך שהנהלת הבורסה לא נוקטת צעדים מהותיים לטיפול במצב.

וכאילו משבר מחזורי המסחר שעובר על הבורסה אינו מספיק, בין לבנון לבין יו"ר הבורסה, סם ברונפלד, נוצר מתח בתקופה האחרונה. ברונפלד סבור כי התייבשות הבורסה היא מגמה זמנית שתחלוף בסופו של דבר, ואילו לבנון טענה כי יש לטפל בבעיות הללו באופן מיידי, וכאמור, אף הציגה לדירקטוריון הבורסה לפני כשבוע תוכנית לטיפול בבעיה.

עדות למתח בין השניים נחשפה ב"גלובס" בשבוע שעבר, כאשר פורסם כי ברונפלד העביר לחברי הדירקטוריון חוות דעת שלפיה התפקוד של המנכ"לית לבנון הוא בינוני. אמנם הוא העניק לה ציונים טובים בחלק מהפרמטרים, במיוחד בניהול השוטף, אך שקלול סך הפרמטרים הניב ציון לא גבוה.

לבנון וברונפלד ספגו בשנים האחרונות גם ביקורת לגבי גובה השכר שקיבלו. בחמש השנים האחרונות (2008-2012) גרף ברונפלד (שמועסק ב-80% משרה) 9.3 מיליון שקל, ואילו לבנון נהנתה במהלך התקופה הזו מעלות שכר של על 9.6 מיליון שקל.

לבנון בת ה-63, שימשה בתפקידים שונים בבורסה במשך 28 שנים, ובתפקיד המנכ"ל היא מכהנת, כאמור, מזה שבע שנים. לפני כן, עבדה לבנון במשך כ-13 שנים בשב"כ, והייתה אחראית בין היתר על הקמת מערך המיחשוב של שירות הביטחון הכללי.