עוד ארוכה הדרך לדירה

גם ללא מס משפרי הדיור, לאחר אישור חוק ההסדרים יהיה לנו הרבה יותר קשה

אם ניתן ולו מעט קרדיט לאנשי האוצר, לא נוכל להתחמק מהמחשבה שאולי עבדו על כולנו. שמעולם לא הצליחו באוצר לשתול "עז" מוצלחת כל כך בחוק ההסדרים כמו "מס משפרי הדיור" הידוע לשמצה (שלמעשה היה מס לכל מי שמחליף דירה בדירה), כדי להבריח מתחת לאף של הציבור ושל חברי הכנסת עדר שלם של גזירות כואבות במיוחד.

כבר בתחילת מאי, כשחשפנו פה ב"גלובס" את המס החדש שהתחבא בחוק ההסדרים ומשמעותו הייתה תשלום של כ-50 אלף שקל לכל מי שיחליף דירה, הערכנו שמדובר ב"עז שממילא תצא מהמשוואה". ועם זאת, בזמן שעיני כל בעלי הדירות היו נשואות לגזירת המס החדשה, וגם הפוליטיקאים מכל סיעות הבית הבינו די מהר שהתנגחות במס החדש תכניס אותם לכותרות ולתודעה, ספגנו כמעט בשתיקה את העלאת המע"מ לפני חודש; את העובדה שמס ההכנסה, למרות מקצה השיפורים והמנגנון הדיפרנציאלי, הולך לנגוס לנו נתח גדול יותר מהשכר; את זה שהקצבאות ספגו קיצוץ חד; ושגם בגזרת הנדל"ן - מעולם עד כה לא הצליחו באוצר לממש את חלומותיהם ולשכנע את חברי הכנסת לבטל את הפטור ממס שבח על דירות להשקעה ולמסות ביתר תושבים זרים ורוכשי דירות יוקרה (מדרגות חדשות לדירות מעל 4.5 מיליון שקל ומס שבח במדרגות הגבוהות גם לבעלי דירה יחידה).

ולמרות הכרזות השמחה שהשמיע היום שר השיכון, אורי אריאל ("ממשלת ישראל הוכיחה היום פעם נוספת שהיא מחויבת בצורה חד-משמעית להורדת מחירי הדיור"), צריך להפנים שגם ללא אותו מס רכישה - לאחר אישור חוק ההסדרים - יהיה לנו הרבה יותר קשה לקנות דירה.

למי שאולי שכח: ה"בור" בקופת המדינה לא הלך לשום מקום. מה שלא יהיה, הבור ייסגר לאיטו בעיקר בעזרת יותר הכנסות שייקחו מהכיס שלנו, ופחות הוצאות שייצאו מכיסה של המדינה לטובת האזרח הקטן. ועם כל הכבוד למחיר שדורש הקבלן או למס שתובעת המדינה, כדי שנוכל לקנות או להחליף דירה לא פחות חשובה השאלה כמה הכנסה פנויה נשארת לנו בסוף החודש לטובת החזר המשכנתא לבנק.

ובשורה התחתונה והעצובה, עם פחות הכנסה נטו, עם פחות תשלומי העברה ועם פחות שירותים שנקבל מהמדינה (חינוך, תחבורה ועוד) - הדרך הנכספת לדירה, אפילו אם זו רק דירה משודרגת פטורה ממס, צפויה להיות הרבה יותר ארוכה.