"הממשלה מנחיתה מכת גרזן על הכשרת ההנדסאים בישראל"

ראשי המכללות להכשרת הנדסאים והתאחדות התעשיינים דורשים הקצאה מיידית של 80 מיליון שקל - להצלת עשרות מכללות ופתיחת שנת הלימודים

חברי כנסת, תעשיינים בכירים וראשי מכללות טכנולוגיות להכשרת הנדסאים קראו היום (ה') לשרי הממשלה לפעול בבהילות להצלת החינוך הטכנולוגי. בכנס חירום שקיימו בתל אביב, קראו חברי פורום המכללות לשרי האוצר והכלכלה, יאיר לפיד ונפתלי בנט, לפעול להקצאת תקציב מיוחד של 80 מיליון שקל שיאפשר המשך הפעלת עשרות מכללות ברחבי הארץ ואת פתיחת שנת הלימודים הבאה. הם דורשים לעגן הקצאה זו במסגרת תקציב המדינה שעתיד להיות מובא בימים הקרובים לאישור הכנסת.

"אם לא יינקטו צעדים בידי מקבלי ההחלטות כעת - זו תהיה מכת גרזן על הכשרת ההנדסאים בישראל. לא ניתן לקיים השכלה בישראל על בסיס של תקציבי חירום, ואנו זקוקים לתוספת תקציבית ולרפורמה מקיפה בנושא", אמרה במהלך הכנס יו"ר פורום המכללות, ד"ר יוכבד פנחסי אדיב.

פורום המכללות מקיים מאבק ממושך במשרדי הממשלה בניסיון להגדיל את התקציב השנתי של כ-60 מכללות ברחבי הארץ, שמסתכם כיום ב-144 מיליון שקל. על רקע מאבקיו בשנה האחרונה, ביטל משרד הכלכלה תוכנית לקצץ כ-20% בהקצאה השנתית למכללות, ואף הגדיל את התקציב בעוד כ-20 מיליון שקל. אלא שלטענת ראשי הפורום, יש להזרים כבר כעת עוד כ-80 מיליון שקל - בעקבות שחיקה של 35% בתקציב המועבר למכללות במהלך העשור האחרון. בפורום המכללות מתריעים על פער של עשרות אחוזים בין היקף התמיכה של הממשלה בסטודנטים מן האוניברסיטאות לבין סטודנטים למקצוע ההנדסה.

מנתוני הפורום עולה כי מוסד אוניברסיטאי מתוקצב בכ-30 אלף שקל לסטודנט, בזמן שמכללה להכשרת הנדסאים מתוקצבת ב-7,500 שקל לסטודנט. ראשי המכללות טוענים כי מצב זה אינו הולם את הצרכים של התעשייה ושל המשק - שחסרות בהם בידיים עובדות בעקבות המשבר העמוק שאליו נקלע בשנים האחרונות החינוך הטכנולוגי. במכתב ששיגרו ראשי הפורום לשר האוצר, יאיר לפיד, נטען כי למשק חסרים כבר היום כ-7,000 הנדסאים.

לטענת נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, בכ-80% מהמפעלים ברחבי הארץ מורגש כיום המחסור בכוח אדם מקצועי: "הבעיה התחילה בכך שלפני כ-20 שנה מישהו החליט שלא כדאי להשקיע בהכשרות המקצועיות. העלייה מרוסיה הצילה אותנו לתקופה מסוימת אך כעת המצוקה מורגשת", אמר אורן.

ראשי המכללות הטכנולוגיות והתעשיינים קיבלו היום רוח גבית למאבקם גם מצד יו"ר השדולה לקידום הטכנולוגי בכנסת, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, ושר הביטחון לשעבר, ח"כ שאול מופז.

במשרד הכלכלה, שאמון על הכשרת ההנדסאים, אמרו בהתייחס לטענות כי מצוקת המכללות מוכרת ונעשים מאמצים להשגת מתווה מוסכם עם ראשי הפורום ומשרד האוצר, שיכלול רפורמה מקיפה בתחום. לדברי סמנכ"לית המשרד, מיכל צוק, ראשי פורום המכללות בחרו שלא לשתף פעולה במסגרת דיוני התקציב - אף שהוזמנו אליהם: "אנו ערים לצורך לגבש מתווה הגיוני למצוקת המכללות, שכן תקציבן נשחק במהלך השנים. עם זאת, תוכנית כזאת צריכה להתבסס על רפורמה שתחתור להעלאת האיכות והעלאת מספר הדיפלומות במכללות", אמרה.

מנתונים שמסר היום משרד הכלכלה עולה כי רק 40% מכלל הסטודנטים במכללות אלה זכאים לדיפלומות, נתון שעמד בעבר במרכזה של ביקורת של מבקר המדינה. בדוח הביקורת נכתב כי שיטת התקצוב הנוכחית מעודדת את המכללות להשיא את מספר התלמידים ולא את מספר מקבלי התעודות - כך שאינה מניעה אותן לקיים סינון של סטודנטים, להקשות על תנאי הקבלה ולהעלות את רמת הלימודים.

המכללות הטכנולוגיות
 המכללות הטכנולוגיות