מליסרון תגייס 530 מיליון שקל למימון מחדש של גרנד קניון ב"ש

הקמת הנכס בבאר-שבע מומנה בעיקר מאשראי שהעמידו בנק לאומי וחברת הביטוח הראל ■ כעת פועלים השותפים לפריסת החוב לתקופה ארוכה

כחודש וחצי לאחר פתיחתו של "גרנד קניון באר-שבע" בוחנת קבוצת מליסרון של ליאורה עופר גיוס אג"ח בהיקף של 530 מיליון שקל לפחות, להחזר הלוואות שנלקחו עבור הקמת הקניון ופיתוחו. מליסרון מחזיקה במחצית הזכויות בקניון באמצעות החברה הבת בריטיש ישראל, ובמחצית הנותרת מחזיק היזם אלי להב.

הקמת הנכס בבאר-שבע מומנה בעיקר מאשראי שהעמידו בנק לאומי וחברת הביטוח הראל לפרויקט, כליווי לתקופת הבנייה. כעת, משזו נסתיימה, פועלים השותפים לפריסת החוב לתקופה ארוכה. בהתאם לכך עדכנה אתמול בריטיש ישראל כי החברה המשותפת שלה ושל להב (מ.ל.א הנגב יזמות והשקעות) בוחנת אפשרויות להחלפת המימון.

במסגרת זו "נבחנת האפשרות לממן את ההחלפה באמצעות מליסרון, לרבות בדרך של הנפקת אג"ח מסדרה חדשה והעמדת תמורת ההנפקה כהלוואה למ.ל.א". לטובת מחזיקי האג"ח שיונפקו ישועבדו הזכויות על הקניון.

ההלוואה, אם תינתן, תישא ריבית קבועה צמודה למדד, שתהיה גבוהה מהריבית שיישאו האג"ח, ומועדי פירעונה והיקפיו יהיו זהים (Back to Back) למועדים ולסכומים של פירעון האג"ח. ביתרת הסכום שיגויס, אם תהיה כזו, מתכננים יזמי גרנד קניון באר-שבע לממן ולפתח את הנכס, וכן לפרוע הלוואת בעלים.

בבריטיש ציינו כי החברה, ובעלת השליטה מליסרון, קיבלו אינדיקציה ממוסדות פיננסיים לכך שאם החלפת האשראי תתבצע על-ידי מ.ל.א, הרי שהיא "תיעשה בתנאים טובים פחות מאלה הצפויים במסגרת האשראי שתעמיד מליסרון". כמו כן ציינו, כי "אין בעסקה זו כדי להגדיל את היקף חובותיה (נטו) של החברה, כי אם רק בהחלפת חוב זמן קצר בחוב לזמן ארוך".

הקניון הגדול בישראל

גרנד קניון באר-שבע מוערך בספרים בשווי של 780 מיליון שקל, ועם אכלוסו המלא צפוי שוויו לעלות לסביבות 1 מיליארד שקל.

הקניון משתרע על שטח של כ-160 אלף מ"ר, מתוכם 50 אלף מ"ר שטחי מסחר מניב, הכוללים כ-250 חנויות, והוא נחשב לקניון הגדול בישראל.

הקניון נועד לשרת יותר מ-600 אלף לקוחות פוטנציאליים מערי הנגב. על-פי צפי ההנהלה, באמצע השבוע יגיעו מדי יום כ-25 אלף מבקרים לקניון.

אלי להב, בן 61 - יזם שבעברו כמה מימושים מוצלחים בתחום קמעונות הדיסקאונט - צפוי ליהנות מאקזיט יוצא דופן, שיותיר אותו עם רווח של 200 מיליון שקל לפחות על השקעתו בקניון. זאת אחרי שבשנת 2006 רכש מלון ישן בלב באר-שבע, בשם "נאות מדבר", תמורת כ-70 מיליון שקל. הריסת המלון והליכי שינוי התב"ע הגדילו את השקעתו לקרוב ל-100 מיליון שקל.

במאי 2007 מכר להב מחצית מהזכויות בפרויקט לידי בריטיש ישראל (אז בשליטת ליאו נואי), לפי שווי של 125 מיליון שקל לפרויקט כולו. במסגרת העסקה, שבה כיסה את רוב השקעתו, ניתנה ללהב האופציה למכור לבריטיש את יתרת החזקותיו בפרויקט (ולבריטיש ניתנה האופציה לקנות ממנו), 6 שנים ממועד פתיחת הקניון, כלומר החל משנת 2019. מחיר המימוש של האופציות ייקבע, בין היתר, לפי הביצועים התפעוליים של הקניון.

מליסרון ובריטיש ישראל הן ממגייסות האג"ח הגדולות בשוק המקומי בתקופה האחרונה. בחודש שעבר השלימה מליסרון גיוס של כ-300 מיליון שקל, שזכה לביקושי יתר ניכרים. בהתאם לכך, האג"ח הונפקה בריבית של 2.55%, צמוד למדד, במח"מ של 7.1 שנים. האג"ח מגובה במשכנתה ראשונה על גרנד קניון חיפה, ששוויו עומד על 1.25 מיליארד שקל.

ההנפקה נעשתה זמן קצר לאחר שהחברה מכרה את זכויותיה בקניון הצפון שבנהריה ובקניון הדר שבירושלים לידי כלל ביטוח, תמורת 440 מיליון שקל, בהתאם לדרישת הממונה על ההגבלים העסקיים.

מאז תחילת השנה גייסו מליסרון ובריטיש כ-600 מיליון שקל, המצטרפים לסכום ענק של 1.6 מיליארד שקל שגייסו במהלך 2012.

גרנד קניון
 גרנד קניון