"אני לא רק פרזנטורית של קמפיין meatless monday, אני המנוע שלו"

מיקי חיימוביץ', מובילת קמפיין meatless monday, מסבירה איך זה שקמפיין שמעודד הפחתת צריכה נבחר כאחד הקמפיינים השיווקיים המוצלחים

meatless monday הוא קמפיין בינלאומי שקורא להפחתת צריכת הבשר ממניעים סביבתיים, בריאותיים ומוסריים.

תעשיית משק החי היא הגורם המשמעותי ביותר כיום בפליטת גזי חממה, ולפיכך בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על ההתחממות הגלובלית - יותר מתחבורה. בנוסף, תעשיית הבשר היא בזבזנית משאבים אדירה - מים, דלק ושטח.

מבחינה בריאותית, הצריכה הגבוהה של שומן וחלבון מן החי מקושרת לעלייה בסיכון למחלות לב, סרטן והשמנה. היבט נוסף הוא מוסרי - העולם המערבי שכלל את תהליך גידול משק החי, אבל שכח שמדובר ביצורים חיים שחשים כאב ומצוקה.

אני צמחונית כבר 22 שנים, וטבעונית כמעט שנה, ממניעים אידיאולוגים. מאלה שלא עושים הבדל בין החתולים שמגדלים בבית לבין הפרות שברפת. לאחר שפרשתי מהגשת החדשות, ידעתי שאני רוצה תקופה מסוימת להתמסר בהתנדבות לנושא שקרוב ללבי. זה היה אך טבעי שאבחר בנושא הזה. רציתי להשתמש בניסיוני, בכישוריי וכן - גם בפרסום שלי, לעשות שינוי בתחום שחשוב לי.

אני לא רק הפרזנטורית של הקמפיין. אני המנוע שלו ואני מחויבת לו ועובדת בו ללא לאות - חורשת את ישראל בהרצאות, פגישות ואירועים. השותפות שלי לקמפיין - מאיה צוראל וליאת צבי מ"הקליניקה" - שעוסקות כבר שנים בהצלחה באסטרטגיה ובניהול קמפיינים בתחום הסביבה, נותנות לי את הדלק ואת הכוונת הדרך.

במשך שנים הייתי "צמחונית לא בעייתית" - אכלתי בשקט את התוספות ודגלתי באמונה שכל אחד בוחר את דרכו. עד שלפני 3 שנים הבנתי יותר לעומק מה המחיר של התעשייה הזו, והחלטתי שיש חשיבות בהפצת המידע הזה.

אז היום (אחרי שתסיימו לאכול) לא אתבייש לספר לכם הכול - על מה עבר על העוף בדרך לצלחת, על המחיר המזעזע שהעולם משלם על גידול של מיליארדי חיות משק, וגם על מחקרים אחרונים שעושים השוואות בין תזונה מן החי לתזונה מן הצומח.

ובאופן מפתיע, כשאתה לא מתבייש ואתה בא עם ידע והבנה, אנשים מקשיבים לך. הם מקשיבים לאמת שיוצאת ממך.

קהילות נבנות על בסיס של אמונות משותפות ואנשים משתייכים ליותר מקהילה אחת. ב-meatless monday אנו פונות למספר קהילות שאנשים פוגשים במעגל חייהם - לאנשים שמבינים שיש קשר הדוק בין בריאות האדם לבריאות סביבתו, לאנשים שאכפת להם בעיקר מהסביבה, לקהילות בריאות שאינן של צמחונים דווקא. אנו פונות לקהילת המדע שיודעת בדיוק מה קורה אך מתקשה להשמיע את קולה. וישנה גם הקהילה הבינלאומית שמחבקת אותנו ואף תורמת למיצוב ישראל כמתקדמת והומניטרית.

אנו מאפשרות לאנשים להצטרף אלינו במגוון דרכים. אפשר לאמץ את meatless monday על-ידי השתתפות, אפשר ללמוד על האלטרנטיבות לבשר ולהתחיל להכין את המתכונים שאנו מפרסמות באתר ובפייסבוק. אפשר לפנות אלינו, ואנו נחבר את מקום העבודה עם meatless monday, כדי לקדם את היוזמה בחדר האוכל או בקופונים שעובדים מקבלים.

אנשים יכולים לקבל מאיתנו קמפיין לקידום התוכנית במוסדות חינוך, במועצות מקומיות, במסעדות ועוד. האנשים שבוחרים להתחבר אלינו מחזקים אותנו יום-יום, ועשרות פונים בכל חודש. החיבוק הזה עוזר לנו להמשיך במשימה.

מצב הסביבה שלנו, ובעקבותיו מצב הבריאות שלנו, הולך ומידרדר, אך אנשים מתקשים להירתם לנוכח המשימות הגדולות והקשות שניצבות בפנינו.

meatless monday עוסק בפתרונות לא פחות מאשר בבעיות. אנחנו מאמינות שאם לא יהיה לאנשים כיף לאורך זמן הם יתקשו להתמיד, ולכן האירועים שלנו הם תמיד כיפיים - ההשקה הקולינרית בנמל יפו, המרוץ בהרצליה, המנות בחדרי האוכל של עשרות אלפי העובדים שהצטרפו אלינו עד כה. יש לנו כוח לשנות והדרך לא חייבת להיות קשה, היא יכולה להיות מהנה.

כשתעשו משהו שאתם אוהבים, לא תתביישו, תתחברו לאנשים כמוכם, תכירו את כל העובדות ולא תשכחו ליהנות בדרך ולהיות אופטימיים - תראו איך נולד לכם קמפיין סוחף, כי הוא קמפיין אותנטי שבא מהלב ומגיע ללב של הרבה מאוד אנשים.

* מיקי חיימוביץ' היא יוזמת ומובילת קמפיין meatless Monday - יום שני ללא בשר.